۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
ارتقای سهم کشاورزی از اشتغال در استان سمنان| ظرفیت‌ها تقویت شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

ارتقای سهم کشاورزی از اشتغال در استان سمنان| ظرفیت‌ها تقویت شوند

سمنان- مسئولان استان سمنان اعلام کرده‌اند که سهم کشاورزی از اشتغال ۷۰۳هزار نفری استان سمنان ۱۷ درصد است؛ سهمی که با توجه به داشته‌های این استان، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

بازار؛ گروه استان ها: استان سمنان به واسطه قرارگیری در پایه جنوبی البرز دارای اقلیم مناسب کشاورزی است چرا که چهار فصل را به صورت کامل دارد یعنی در این استان دقیقاً سه ماه بهار، سه ماه تابستان، سه ماه پاییز و سه ماه زمستان به یک شکل و به تساوی وجود دارد که سبب شده از خرما تا فندق و خربزه در این استان کشت شود.

در سال‌های اخیر به واسطه عدم کنترل منابع آبی ضربه‌های سنگینی به کشاورزی استان سمنان رسیده و خشکسالی بیش از ۱۵ سال گریبان این استان را گرفته است استانی که زمانی مرکز تولید خربزه، هندوانه حتی کاشت برنج و خشخاش و پنبه بود امروز به دشواری می‌تواند مزارع و باغات خود را به بهره‌وری مناسب برساند اما بازهم از همین اندک ذخیره آبی می‌توان برای گسترش اشتغال حوزه کشاورزی و باغداری استفاده کرد.

کشاورزی نوین در دستور کار
روی آوردن به آبیاری قطره‌ای، روش‌های نوین کشت، بهره‌گیری از اقلام کم آب و دیر گل ده به واسطه مقاومت در برابر سرمازدگی و کم آبی، روش‌های هوشمند مدیریت منابع آبی، کشت گلخانه‌ای، آیروپونیک و هیدروپونیک و … ر زمره راهکارهایی هستند که از سوی کارشناسان برای ارتقای اشتغال حوزه کشاورزی می‌توانند مد نظر قرار گیرند.

زمانی مرکز تولید خربزه، هندوانه حتی کاشت برنج و خشخاش و پنبه بود امروز به دشواری می‌تواند مزارع و باغات خود را به بهره‌وری مناسب برساند

از سوی دیگر انتقال آب به استان سمنان از جمله طرح‌هایی است که مسئولان بسیار بر روی آن حساب باز کرده اند طرحی که آنقدر برای استان سمنان مهم است که یکی از نمایندگان استان قبل از تعیین نخستین استاندار سمنان در دولت سیزدهم اعلام کرده بود، شخصی برای استانداری برگزیده می‌شود که به انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران اسلامی اعتقاد قلبی داشته باشد.

بی شک توسعه استان سمنان در بخش‌های مختلف منوط به تأمین آب و مدیریت داشته است از جمله توجه به منابع آبی؛ از سوی دیگر اما بسیاری کشاورزی را متهم می‌سازند که با مصرف بیش از ۸۰ درصد آب استان سمنان نتوانسته آنطور که باید و شاید اشتغال و توسعه اقتصادی را به استان هدیه دهد.

ارتقای سهم کشاورزی از اشتغال در استان سمنان | ظرفیت‌ها تقویت شوند

توقع بیشتر از کشاورزی
استاندار سمنان در تازه‌ترین اظهار نظر در جمع مسئولان حوزه جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تنها ۱۳ تا ۱۷ درصد (بسته به سال آبی) اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که این سهم نیازمند ارتقا، برنامه ریزی و البته بازنگری است چرا که به نسبت آب با ارزشی که این بخش استفاده می‌کند، توقع بیشتر است.

سید محمدرضا هاشمی که دو هفته‌ای است سکان استانداری را به دست گرفته است، می‌افزاید: نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی در کنار تأمین آب از مهمترین اولویت‌ها و سیاست‌های ما در سطح استان سمنان محسوب می‌شود که مدیران بخش‌های ذی‌ربط باید به آن توجه داشته باشند.

تنها ۱۷ درصد حوزه اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که این سهم نیازمند ارتقا، برنامه ریزی و البته بازنگری است

وی با اشاره به ضرورت ارتقای گلخانه‌های کم آب بر در سطح استان سمنان با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان مانند نیروی کار متخصص، ابراز کرد: باید به سمت استفاده از طرح‌های نوین آبیاری حرکت کنیم.

توسعه گلخانه‌ها
استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه باید به سمتی گام برداریم که مباحث کشت گلخانه‌ای استان از ۱۶۷ هکتار و اراضی تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری از ۳۶ هزار هکتار فراتر برود، اعلام کرد: بیش از ۸۹ درصد از آب موجود در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به این حجم مصرفی آب نیاز است تا ارتقای بهره‌وری و اشتغال را در سطح این استان در کنار مدیریت آب داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه با بیش از ۱۸۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت، تنها ۳۵ هزار هکتار به صورت زیر فشار آبیاری می‌شود که سهمی اندک است، گفت: سطح گلخانه‌های استان ۱۶۷ هزار هکتار است که باید این سهم نیز ارتقا یابد.

وی با اشاره به بحث آموزش کشاورزان برای ارتقای بهره‌وری، روش‌های نوین و همچنین کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در سطح استان سمنان، افزود: تشکل‌ها و خانه کشاورز از ظرفیت‌های ارزشمند حوزه کشاورزی در استان هستند که باید از آنها بهره برد.

ارتقای کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اما درباره ارتقای کشاورزی این استان، بیان کرد: سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و توسعه این نوع کشت که بهره‌وری و اشتغال بالایی دارد و البته کم آب بر نیز محسوب می‌شود یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی در سطح استان است.

بیش از ۸۹ درصد از آب موجود در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

سید حسن میرعماد با بیان اینکه بر پایه اسناد بالادستی، مقرر شد که کاهش مصرف ۱۷۱ میلیون مترمکعب آب تا سال ۱۴۰۵ در بخش کشاورزی استان صورت گیرد، تاکید کرد: بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی یکی دیگر از سیاست‌هایی است که جهاد کشاورزی در سطح استان برای مقابله با آثار مخرب خشکسالی و کم آبی دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت همراهی بهره برداران با طرح‌های ارتقای بهره‌وری و همچنین کاهش مصرف آب مانند گلخانه، ابراز کرد: تسهیلات خوبی در این زمینه در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد همچنین باید گفت تأمین آب یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه کشاورزی استان است لذا در این راستا نیز از نمایندگان استان در مجلس و همچنین مسئولان استانی می‌خواهیم پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

ارتقای سهم کشاورزی از اشتغال در استان سمنان | ظرفیت‌ها تقویت شوند

استفاده از ظرفیت تشکل‌ها
به گفته مسئولان استان سمنان ۱۵۰ تشکل در بخش کشاورزی در زیر مجموعه تعاونی و اتحادیه‌های استان فعالیت دارند که استفاده از ظرفیت آنها در ارتقای بهره‌وری و اشتغال حوزه کشاورزی می‌تواند مؤثر واقع شود چرا که مشکلات تأمین آب در بخش کشاورزی استان جدی هستند آنطور که محمدباقر منوچهری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان در جمع مدیران بخش جهاد کشاورزی بیان کرد: ۲۰ هزار تن از استان‌های دیگر به استان سمنان وارد شده است.

این اظهار نظرها نشان می‌دهد که مشکل آب در زمینه کشاورزی به خصوص زراعت، مشکل جدی در سطح استان سمنان که توانسته بر روی اشتغال استان نیز تاثیر منفی بگذارد از سوی دیگر توجه به ظرفیت صنایع تبدیلی از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند به اشتغال حوزه کشاورزی استان کمک کند.

اظهار نظرها نشان می‌دهد که مشکل آب در زمینه کشاورزی به خصوص زراعت، مشکل جدی در سطح استان سمنان که توانسته بر روی اشتغال استان نیز تاثیر منفی بگذارد

البته مسئولان برای تغذیه منابع آبی استان اقداماتی را نیز صورت داده اند برای مثال مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان درباره حوزه‌های آبخیز استان، می‌گوید: تاکنون ۴۷۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبریز استان مورد مطالعه برای اجرای بندهای سنگی و ملاتی و حتی خاکی قرار گرفته اند تا بتوانیم با اجرای این طرح‌ها به تغذیه منابع آبی کمک شایانی کنیم.

اقدامات آبخیزداری برای ارتقای منابع آبی
محمد جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه منابع آبی استان سمنان و … از جمله مزیت‌های اجرای این طرح‌های آبخیزداری است که می‌تواند به توسعه کشاورزی بهره ور و نوین ما نیز کمک کند، گفت: سه میلیون و ۷۴۱ هزار هکتار مرتع در استان وجود داشته که در اختیار مرتع داران است همچنین کشت باریجه از گیاهان مورد استفاده از دارو سازی و همچنین صنعت عطرسازی که ارزش بسزایی دارد از جمله اشتغال‌های حوزه بهره برداری کشاورزی و مراتع استان محسوب می‌شود که برای مثال در سرخه اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه سه میلیون و ۷۴۱ هزار هکتار مرتع در استان وجود داشته که در اختیار مرتع داران است، تاکید کرد: بهره بردارن محلی در ارتقای این مراتع اهمیت بسزایی دارند.

در نهایت باید گفت کشاورزی استان سمنان با وجود میزان آبی که به خود اختصاص داده نتوانسته آنطور که باید و شاید به اقتصاد و اشتغال استان سمنان کمک کند در نتیجه مسئولان به این نتیجه رسیده اند که باید کشاورزی را نوین و یا از لحاظ کیفی ارتقا داد. باید دید در آینده طرح‌های این حوزه چه نتیجه‌ای را در بر خواهند داشت.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha