۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
خانه تکنولوژی ترکیه؛ سکوی پرتاب رشد ایده های فناورانه در منطقه| رقابت استارتاپی ترکها با اروپاییها
گفتگو با منتور ملی و هم‌بنیانگذار تک اینسایدر؛

خانه تکنولوژی ترکیه؛ سکوی پرتاب رشد ایده های فناورانه در منطقه| رقابت استارتاپی ترکها با اروپاییها

«سولماز چرایی» با اشاره به افتتاح خانه تکنولوژی ترکیه در حاشیه جشنواره ۲۰۲۰ تکنوفست برای حمایت از فناوران و صاحبان ایده، می گوید: ترکیه میتواند در حوزه پهپادها و رباتیک به پیشرفت های چشمگیری دست یابد.

 بازار؛ گروه بین الملل: چهارمین جشنواره هوا و فضانوردی و فناوری «تکنوفست استانبول» که خبرگزاری آناتولی شریک ارتباطات جهانی آن است و از سوی بنیاد تیم فناوری و وزارت صنایع و فناوری ترکیه سازماندهی شده و با حمایت مؤسسات و شرکت‌های مهم کشور برگزار می‌شود، در روز شنبه در فرودگاه آتاتورک آغاز به کار کرد.

از آن جایی که هفت منطقه ترکیه و ۸۱ استان در تکنوفست دیدار و با اراده ملی قوی برای یک هیجان و هدف مشابه تلاش می‌کنند، بسیاری از مقامات و کارشناسان حوزه فناوری در این کشور معتقدند که تکنوفست یک پتانسیل بزرگ را در کشور فعال و موج عمیقی را ایجاد می‌کند که از این طریق یک قدم به هدف بزرگ ترکیه یعنی یک کشور کاملاً مستقل و قوی نزدیک خواهند شد.

در این جشنواره که از نظر وزیر صنایع و فناوری ترکیه، به رهبری رئیس جمهور اردوغان تمام امکانات برای ایجاد یک اکوسیستم کارآمد و نوآورانه به کار گرفته‌ شده، در سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در ۴۵ هزار تیم، در زمینه ساخت پهپادهای جنگنده، هوش مصنوعی، طراحی خودروهای پرنده، موتور جت، خودروهای برقی، سیستم های بدون سرنشین زیرآبی، حمل و نقل هوشمند، خدمات رسانی بشری و غیره به رقابت می پردازند.

خانه تکنولوژی ترکیه؛ سکوی پرتاب رشد ایده های فناورانه در منطقه| رقابت استارتاپی ترکها با اروپاییها

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع به کارگیری تازه ترین نوآوری های فناورانه در ترکیه، خبرنگار بازار در گفتگو با «سولماز چرایی» منتور ملی، هم‌بنیان گذار تک اینسایدر و عضو دپارتمان نوآوری و فناوری های نوین خانه اقتصاد و تجارت ایران و کشور های هم مرز به این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانیم:

«سولماز چرایی» در ابتدا به توضیحی در خصوص این جشنواره پرداخت و گفت: از آنجایی که ترکیه برای به کارگیری تکنولوژی اهمیت بسیاری قائل است، از سال ۲۰۱۸، جشنواره تکنوفست با نام رسمی جشنواره هوافضا و تکنولوژی استانبول، با هدف پیشرفت و توسعه تکنولوژی ملی ترکیه توسط وزارت صنعت و تکنولوژی ترکیه و بنیاد تیم تکنولوژی ترکیه برگزار می شود در حالی که صنایع هوافضای ترکیه  (TAI) نیز از اسپانسر های این جشنواره است.

تکنوفست نخستین و تنها جشنواره ترکیه در این زمینه است که شامل سمینارها، مسابقه‌ ها، نمایشگاه‌ های فناوری و همچنین برنامه‌ های نمایشی مثل پرش با چتر نجات، حرکات نمایشی هواپیماهای نیروی هوایی ترکیه و دیگر نمایش های مشابه است

وی افزود: تکنوفست نخستین و تنها جشنواره ترکیه در این زمینه است که شامل سمینارها، مسابقه‌ ها، نمایشگاه‌ های فناوری و همچنین برنامه‌ های نمایشی مثل پرش با چتر نجات، حرکات نمایشی هواپیماهای نیروی هوایی ترکیه و دیگر نمایش های مشابه است.

منتور ایرانی اضافه کرد که در جشنواره تکنوفست سال ۲۰۲۰ که از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۶ سپتامبر در دانشگاه دولتی در شهر قاضی آنتپ برگزار شد، ۲۳ گروه مختلف از همه گروه‌ های سنی از کودکان تا جوانان دانشجو و فارغ التحصیل مسابقاتی با هدف مهم افزایش اهمیت پیشرفت تکنولوژی ملی ترکیه در بین جوانان ترک در این مسابقات تکنولوژی شرکت کردند.

عضو دپارتمان نوآوری و فناوری های نوین خانه اقتصاد و تجارت ایران و کشورهای هم مرز ادامه داد که همچنین، نوآوری بیوتکنولوژی، فناوری‌ های کشاورزی، تکنولوژی در محیط و انرژی، حمل و نقل هوشمند، طراحی هلیکوپتر و نیز طراحی موتور جت نمونه‌ هایی از رشته ها و حوزه های این مسابقات در سال گذشته بود که شرکت کنندگان از استانهای مختلف به رقابت با یکدیگر پرداختند.

وی همچنین در خصوص اهمیت مالی این رقابت در سال ۲۰۲۰ نیز گفت: این جشنواره برای کسانی که در مرحله اول مسابقات موفق شدند، بیش از چهار میلیون لیر کمک هزینه مالی برای تامین وسایل و فراهم کردن شرایط مورد نیاز در نظر گرفته در حالی که به مقام آوران این مسابقات نیز بیش از سه میلیون لیر جایزه اهدا شد.

سولماز چرایی تصریح کرد: علاوه بر این، مهمترین رخداد در جشنواره سال گذشته این بود که برای اولین بار «خودروی پرنده ترکیه» در جشنواره تکنوفست  ۲۰۲۰ با نام جزری رونمایی شد به طوری که «سلچوک بایراکتار» مدیر فنی شرکت ماشین آلات «بایکار» و رئیس هیئت امنای بنیاد تیم تکنولوژی در آیین افتتاحیه عنوان کرد که خودروی پرنده «جزری» یک وسیله نقلیه بسیار هوشمند بوده و هر کسی که سوار آن می‌شود، به منزله یک خلبان در نظر گرفته می شود.

وی اضافه کرد: بایراکتار همچنین اظهار کرد که در بخش خودروسازی دو انقلاب عمده صورت گرفته که یکی از آنها در زمینه ساخت خودروهای هوشمند و یکی دیگر نیز خودروهای برقی بوده است. هدف بعدی ترکیه تولید خودروهای هوشمنده پرنده است و آرزوی ساخت خودروهای هوشمند که همانند یک رایانه شخصی مورد استفاده قرار گیرد، در میان ترکها وجود دارد. 

چرایی گفت: در این جشنواره حتی با وجود مشکلات کرونا و محدودیتهای ایجاد شده، بیش از هفت هزار نفر از ۴۲ کشور در بخش های مختلف از علم و فناوری حضور داشتند و توانستند در بخشهای مختلف به رقابت پرداخته و به مدال های طلا و جوایز جشنواره دسترسی پیدا کنند.

این منتور ملی افزود: رخداد مهم دیگر در حاشیه و آیین اختتامیه جشنواره تکنوفست ۲۰۲۰ نیز، افتتاح خانه تکنولوژی ترکیه با حضور طیب اردوغان برای پیشبرد طرح ها و ایده ها در زمینه های تکنولوژی بود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اهمیت بکارگیری تکنولوژیهای نوین در ترکیه به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی دولت گفت: با توجه به اینکه روابط ترکیه با کشورهای اروپایی روز به روز درحال افزایش است، توجه به حوزه تکنولوژی و فناوری در این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این امر میتواند بر روند توسعه اقتصادی و رشد سرانه تولید علم تاثیر ویژه گذاشته و در روند رشد اقتصادی از طریق علم و تکنولوژی گامی مهم برداشت. 

در ترکیه استارتاپ های جدیدی در حال شکل گیری هستند که می توانند با حمایت ویژه که  تشکیل شده، سریعا رشد کرده و در منطقه و حتی اروپا حرفی برای گفتن داشته باشند

سولماز چرایی در رابطه با برنامه های آتی ترکیه در توسعه فناوری هایی مانند هوش مصنوعی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی از رشته های جذاب و به روز دنیا هستد، ترکیه با سرمایه گذاری بر روی این دو بخش گامی اساسی برداشته و با داشتن برنامه های اصولی انتظار میرود، این کشور در سال های آینده در حوزه بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی دارای استارتاپ ها و شرکت های قدرتمند شود، چرا که در این زمینه استارتاپ های جدیدی در حال شکل گیری هستند که می توانند با حمایت ویژه که تشکیل شده، سریعا رشد کرده و در منطقه و حتی اروپا حرفی برای گفتن داشته باشند. 

ترکیه میتواند در آینده نزدیک در حوزه پهپادها و رباتیک به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کند و به همین منظور خانه تکنولوژی ترکیه در این رویداد برای حمایت از فناوران و صاحبان ایده افتتاح گردید که میتواند سکوی پرتابی برای رشد سریع ایده های حوزه تکنولوژی در منطقه باشد

هم‌بنیان گذار تک اینسایدر در پایان گفت: با توجه به اینکه تکنوفست یک جشنواره در اندازه و مقیاس بین المللی است و با درنظر گرفتن شرکت کنندگان و فناوری هایی که تا کنون در این رقابت حضور داشته اند، ترکیه میتواند در آینده نزدیک در حوزه پهپادها و رباتیک به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کند و به همین منظور خانه تکنولوژی ترکیه در این رویداد برای حمایت از فناوران و صاحبان ایده افتتاح گردید که میتواند سکوی پرتابی برای رشد سریع ایده های حوزه تکنولوژی در منطقه باشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha