۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
تلخکامی اروند از گنجینه شیرینِ دربند؛ همه چیز مهیای تبدیل خوزستان به قطب شیره خرما
بازار گزارش می‌دهد

تلخکامی اروند از گنجینه شیرینِ دربند؛ همه چیز مهیای تبدیل خوزستان به قطب شیره خرما

آبادان- تهیه شیره خرما ریشه در آئین‌های سنتی شهرهای آبادان و خرمشهر دارد که یک ظرفیت برای تبدیل منطقه آزاد اروند به قطب تولید این محصول ارزشمند است.

محمود نواصر؛ بازار: وجود جاذبه‌ها طبیعی و آثار و آداب و رسوم و سنت‌های کهن و آئین‌های مختلف در شهرهای آبادان و خرمشهر ریشه در کهن بودن فرهنگ و تمدن این دو شهر دارد و از طرفی پتانسیلی برای جذب گردشگر و معرفی منطقه آزاد اروند به کشور و دنیا محسوب می‌شود.

یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد شهرهای آبادان و خرمشهر وجود روستاهای زیبا با ظرفیت‌های گردشگری است که هر کدام در نوع خود بی نظیر است و برخی آئین‌ها و آداب و رسوم خاص این روستاها جاذبه آنها را دو چندان کرده است.

آئین‌های مختلفی همچون قهوه خوری، خرماچینی، پخت نان محلی، پخت ماهی در تنور گلی و تهیه شیره خرما از جمله این آئین‌ها و سنن کهن است که می‌تواند هر گردشگری را به سمت خود جذب کند.

آئین شیره خرما پزی در روستاهای آبادان و خرمشهر با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود و مردم روستا با زحمت و تلاش شیره با کیفیت خرما را پخت می‌کنند. شیره یکی از خوراکی‌های سنتی شهرهای آبادان و خرمشهر است.

شیره‌پزی نه فقط در روستا بلکه حتی در شهر می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگر به منطقه آزاد اروند باشد. مخصوصا این که از عمده برنامه‌های سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در دوران جدید، علاوه بر تدبیر کلی در وضعیت مناطق و حمایت از هرگونه برنامه‌های منجر به توسعه، و نیز اثرگذاری این برنامه‌ها بر بهبود معیشت شهروندان بومی، پرداخت جدی به مسائل فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. این یعنی یک فرصت ویژه، که همه بخشهای استان را متوجه فرصتها و ظرفیتهای از یاد رفته می‌کند و چه بسا، شیوه‌ها و ایده‌های دبیر جدید در مناطق آزاد و به ویژه در اروند، روند جدیدی را در کل سیستم مدیریتی استان رقم بزند؛ سیستم جدیدی که هیچ فرصتی را برای توسعه و کار اثرگذار از دست نمی‌دهد و همواره فرصت ساز است.

برای پاسداشت آئین شیره‌پزی در شهرهای آبادان و خرمشهر باید هر ساله جشنواره برگزار شود تا با جذب گردشگر و احیای فرصت‌های اقتصادی گام مهمی در معیشت مردم برداشته شود

برای پاسداشت آئین شیره‌پزی در شهرهای آبادان و خرمشهر باید هر ساله جشنواره برگزار شود تا با جذب گردشگر و احیای فرصت‌های اقتصادی گام مهمی در معیشت مردم برداشته شود.

افزایش درآمد نخلداران
یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گردشگری می‌تواند صنعت جدیدی باشد که در بخش نخلستان‌ها راه‌اندازی ‌شود و بتواند درآمدهای نخلداران را بالاتر برده و علاوه بر افزایش درآمد، ایجاد اشتغال کند.

سارا صحرایی افزود: امروزه اهمیت برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های محلی در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است، به طوری که براساس بررسی‌های انجام شده برگزاری جشنواره‌ها هر ساله حداقل ٣٠٠ میلیارد دلار درآمد به صورت مستقیم عاید اقتصاد جهانی می‌کنند و حتی در ایران نیز به شیوه مناسب و با ظرفیت اقتصادی در حال برگزاری است.

این فعال گردشگری توضیح داد: به عنوان نمونه می‌توان از جشنواره گلاب‌گیری کاشان و جشنواره شیره انگور در همدان نام برد.

پویایی اقتصاد بومی
صحرایی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها به ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف، زمینه پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد، عنوان کرد: از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.

وی یادآور شد: در شهرهای آبادان و خرمشهر خرماهای مرغوب نظیر برهی، استعمران و گنتار به دست می‌آید که هر یک خصوصیات و ‌خواص منحصر به فرد خود را دارا است.

شهرهای آبادان و ‌خرمشهر مانند شهرهایی که جشنواره‌های محلی کلان در موضوع گردشگری خوراک برگزار می‌کنند، قابلیت اجرای چنین جشنواره‌هایی با هدف جذب گردشگر را دارند که یکی از مهم‌ترین آنها جشنواره تولید یک محصول پُرطرفدار با عنوان شیره خرما است

این فعال گردشگری اظهار کرد: شهرهای آبادان و ‌خرمشهر مانند شهرهایی که جشنواره‌های محلی کلان در موضوع گردشگری خوراک برگزار می‌کنند، قابلیت اجرای چنین جشنواره‌هایی با هدف جذب گردشگر را دارند که یکی از مهم‌ترین آنها جشنواره تولید یک محصول پُرطرفدار با عنوان شیره خرما است.

مولفه‌های اقتصاد روستایی
صحرایی افزود: از آنجایی که برداشت محصول خرما تا پایان تابستان به طول می‌انجامد می‌توان جشنواره شیره خرما را در پائیز و در هوای مناسب با هدف جذب گردشگران برگزار کرد.

وی عنوان کرد: گردشگری کشاورزی، شکلی از گردشگری خاص و بخشی از گردشگری روستایی است که آمیخته با مولفه‌های روستایی، مزرعه، گردشگران و کشاورزانی است که همواره در معرض ریسک‌های اقتصادی قرار دارند.

این فعال گردشگری گفت: شیره خرما یکی از محصولات پُرطرفدار در رژیم غذایی در شرایط فعلی و دارای انواع ویتامین و املاح و بسیار انرژی‌زا بوده و مورد استقبال همگان است.

خوزستان قطب شیره خرما شود| گنجینه ارزشمند اروند در مهجوریت

ایجاد کارآفرینی برای بومیان
آرزو نری موسی، یک فعال گردشگری دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قطعا وقت آن رسیده که از همه ظرفیت نخل‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر استفاده شود.

وی افزود: آبادان باید قطب شیره خرما شود زیرا با این اقدام کار فرزند در آغوش پُر مهر مادر پرورش داده می‌شود.

این فعال گردشگری با بیان اینکه خرمای شهرهای آبادان و خرمشهر بسترساز خوبی برای کارآفرینی بومیان منطقه خواهد بود، توضیح داد: کشاورزان این منطقه به خوبی با نخلستان‌ها و نوع خرمایی که به بار می‌نشیند، آشنا هستند.

افزایش ۳ برابری تولید خرما
نری موسی با اشاره به تولید بی سابقه این محصول استراتژیک در قطب خرمای استان خوزستان، عنوان کرد: تاکنون ۵۵ هزار تن خرما در سال ۱۴۰۰ از نخلستان‌های آبادان برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود نخلداران آبادانی امسال ۷۵ هزار تن خرما برداشت کنند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

این فعال گردشگری گریزی به آمار ظرفیت تولیدی زد و بیان کرد: هشت هزار و ۲۰۰ کشاورز آبادانی در حال حاضر به عنوان بهره‌بردار در سطح  ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان آبادان فعالیت می‌کنند و زندگی خود را از طریق کشاورزی می‌گذرانند.

اهمیت محصول خرما
نری موسی اظهار کرد: با توجه به این آمار وقت آن رسیده که اهمیت این محصول را بیشتر و بهتر درک کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تولید خرما در آبادان سال گذشته به ۲۵ هزار تن رسید، گفت: پیش از جنگ تحمیلی ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبادان زیر کشت نخل بود.  

این فعال گردشگری تاکید کرد: باید دست به دست هم داده و با کمک مسئولان دلسوز منطقه میزان تولید خرما و عرضه آن را به دوران پیش از جنگ تحمیلی برسانیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنیم.

خوزستان قطب شیره خرما شود| گنجینه ارزشمند اروند در مهجوریت

ارتقای گردشگری کشاورزی
مجید کنعانی، یک فعال گردشگری دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خرما محصولی ارزشمند بوده اما نیازمند توجه بیشتر است و این امر از طریق گردشگری محقق می‌شود.

وی افزود: خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی به ویژه در استان‌های جنوبی ایران به شمار می‌رود که به دلیل اشتغالزایی و ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

برگزاری جشنواره خرما باعث ارتقای گردشگری کشاورزی در شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین بازتاب کشوری این اقدام می‌شود

این فعال گردشگری تاکید کرد: برگزاری جشنواره خرما باعث ارتقای گردشگری کشاورزی در شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین بازتاب کشوری این اقدام می‌شود.

شیره خرما گنجینه ارزشمند اروند
شهرهای آبادان و خرمشهر با ظرفیت‌های بسیار و قدمتی همپای تاریخ، می‌توانند سهم به سزایی در توسعه گردشگری جنوب غرب ایران داشته باشند.

از طریق برگزاری جشنواره شیره خرما حتی می‌توان پتانسیل‌های گردشگری منطقه آزاد اروند معرفی شود.

شیره خرما در منطقه آزاد اروند گنجینه ارزشمندی برای معرفی این منطقه و جذب گردشگر است که نیاز به توجه مسئولان و حمایت از این فرهنگ اصیل دارد تا بتوان خطه اروند را آنگونه که شایستگی دارد به دنیا معرفی کرد.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha