۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی توسط اتاق بازرگانی آبادان| شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی توسط اتاق بازرگانی آبادان| شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شوند

آبادان- طرح‌های پژوهشی که قابلیت اجرایی داشته باشند و به تولید و اشتغالزایی کمک کنند توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان حمایت می‌شوند.

محمود نواصر؛ بازار: تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی گامی مهم در توسعه حوزه کسب ‌و کار، اکوسیستم نوآوری و اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

تجاری سازی باید از حالت شعاری خارج شده و به صورت عملی انجام شود؛ در حوزه علمی تحقیقات گسترده‌ای صورت می‌گیرد اما تا زمانی که تجاری‌سازی انجام نشود بی فایده خواهد بود.

فرآیند تجاری‌سازی یک فناوری و ورود آن به صنعت و بازار، اساسی‌ترین شرط لازم برای گسترش یک فناوری و توسعه دانش، مهارت، تجهیزات و روش‌های به ‌کار رفته در تولید محصول و ارائه خدمات است.

ارتباط میان صنعت و دانشگاه و همچنین تولید درآمد از پژوهش به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

در عصر حاضر، فناوری با نرخ رشد سریعی در حال تبدیل‌ شدن به مزیتی رقابتی برای کشور است در این میان لازمه دستیابی به مزیت‌های رقابتی در حوزه‌های متنوع فناوری، تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی است

در عصر حاضر، فناوری با نرخ رشد سریعی در حال تبدیل‌ شدن به مزیتی رقابتی برای کشور است در این میان لازمه دستیابی به مزیت‌های رقابتی در حوزه‌های متنوع فناوری، تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی است.

فرآیند تجاری‌سازی تحقیقات کمک می‌کند دانش تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرایندهای صنعتی تبدیل شود.

اعتمادسازی بین بخش خصوصی و بخش علمی-پژوهشی بسیار مهم است و اتاق بازرگانی می‌تواند این اعتماد را به وجود آورد و بر همین پایه و اساس شورای پژوهشی و فناوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان صبح شنبه نشستی را با محوریت کشاورزی در سالن جلسات این اتاق برگزار کرد.

تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی توسط اتاق بازرگانی آبادان| شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شوند

هزینه طرح‌ها برآورد می‌شود
مدیر شورای پژوهشی و فناوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  آبادان در این نشست اظهار کرد: سومین اتاق بازرگانی در کشور بودیم که بخش پژوهش را راه‌اندازی کردیم.

سیدعلی موسوی افزود:  پیروی جلسه قبل مقرر شد پژوهشگران طرح‌های خود را به همراه داشته باشند و آن را ارائه کنند.

مدیر شورای پژوهشی و فناوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان عنوان کرد: در خصوص برآورد هزینه اجرا شدن طرح‌ها از طریق اتاق ایران تصمیم‌گیری می‌شود.

لزوم ورود جوانان به میدان تولید
داوود احمد زاده، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: نشستن شخصیت‌ها و چهره های علمی در کنار یکدیگر باعث خرسندی است.

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز بر مبنای علم حرکت می‌کند و اگر بر این مبنا حرکت نکنیم این وظیفه را ادا نکرده‌ایم، افزود: هر چه حلقه ارتباط بین دانشگاه و ادارات نزدیک‌تر و در واقع کاربردی‌تر شود نتایج بهتری حاصل می‌شود.

متاسفانه نتوانستیم نسلی را پرورش دهیم که وارد میدان تولید شود و امروز بسیاری از جوانان به دنبال مشاغل اداری هستند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم نسلی را پرورش دهیم که وارد میدان تولید شود و امروز بسیاری از جوانان به دنبال مشاغل اداری هستند.

حمایت از طرح‌های کاربردی
احمدزاده آبادان را یکی از قطب‌های علمی قلمداد کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های آبادان وجود راه‌های مواصلاتی متعدد همچون هوایی، دریایی و جاده‌ای است.

وی با بیان اینکه افرادی که دارای دانش علمی هستند باید به صورت کاربردی وارد میدان شوند، ادامه داد: هر طرحی که قابلیت اجرایی داشته باشد مورد حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به آبزی پروری در شهرستان آبادان، توضیح داد: در زمینه آبزی پروری طرح‌های خوبی در حال اجرا است که باعث ایجاد مشاغل روستایی و خانگی می‌شود.

ضرورت همخوانی پژوهش‌ها با بازار کار
سیدرضا زیتون نژاد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: دغدغه رفاه و توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر توسط تحصیلکردگان و نخبگان وجود دارد.

باید فضای آموزشی به سمتی برود که حاصل آن تبدیل علم به ثروت باشد

وی با بیان اینکه چهره‌های دانشگاهی باید نسبت به سرنوشت مردم احساس مسئولیت کنند، توضیح داد: باید فضای آموزشی به سمتی برود که حاصل آن تبدیل علم به ثروت باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان تاکید کرد: پژوهش‌ها باید با بازار کار همخوانی داشته باشد و کاربردی باشند.

زیتون نژاد دانش و آگاهی را باعث ایجاد مسئولیت دانست و عنوان کرد: راه حل رفع مشکلات را می‌توان از طریق کادر علمی رفع کرد.

کشت بافت گیاهی
علیرضا رضایی، متخصص کشت و بافت نیز در این نشست اظهار کرد: روش‌های زیادی برای تکثیر گیاهان داریم.

وی ادامه داد: کشت بافت گیاهی درون شیشه‌ای است و از سلول یک گیاه می‌توان میلیون‌ها گیاه داشته باشیم.

این متخصص کشت و بافت اظهار کرد: وجود یک مرکز آزمایشگاهی در آبادان، جزو دغدغه‌های ما بود.

رضایی بیان کرد: در گذشته انواع گونه‌های گیاهی داشتیم که با تغییر شرایط اقلیمی دیگر نداریم اما با کشت بافت گیاهی می‌توانیم گیاهانی را پرورش دهیم که مناسب این منطقه باشند.

طرح‌های کشاورزی بررسی شوند
هدی شریفی، کارشناس ارشد کشاورزی نیز در این نشست اظهار کرد: اعتبار احیای نخیلات محدود است.

وی یادآور شد: طرح‌های کشاورزی که از سوی شرکت‌ها و فعالان مختلف مطرح می‌شود نیازمند بررسی دقیق و تخصصی است.

این کارشناس ارشد کشاورزی عنوان کرد: کشت بافت ایده بسیار عالی است.

تکنولوژی تصفیه آب
سمیرا اسدی، مدیرعامل شرکت سورین داده افراز اروند نیز در این نشست اظهار کرد: هم اکنون طرح تصفیه پکیج شرکت ما در شهر بهبهان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه چند تکنولوژی جدید را مطرح کردیم، ادامه داد: تکنولوژی ما هیچ لجنی را تولید نمی‌کند و مشکل دفن زیست محیطی را نداریم.

مدیرعامل شرکت سورین داده افراز اروند تاکید کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی را داریم می‌توانیم یک تصفیه خانه شهری را احداث کنیم.

آمادگی همکاری با صنایع بزرگ
حسام سردارلو، مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک نیز در این نشست اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که در دانشگاه‌ها باید انجام شود داشتن دانشگاه نسل چهارم است.

وی با بیان اینکه باید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کارآفرین باشند، بیان کرد: همه دانشگاه‌های این منطقه تجهیزات خوبی در اختیار دارند.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک توضیح داد: وظیفه شتاب دهنده در آغاز کار، تسهیل کننده است و آمادگی همکاری با صنایع بزرگ را داریم.

سردارلو استارت آپ و کارآفرینی را باعث ایجاد تحول برشمرد و گفت: در حال بررسی پلت فرم توریسم سلامت هستیم. بسیاری از نرم افزار نویسان ما درآمد دلاری دارند.

تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی توسط اتاق بازرگانی آبادان| شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شوند

معرفی طرح‌ها در بازارهای جهانی
سولماز سلوکی، مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: یک فراخوان منتشر شد تا افراد نخبه شناسایی و مورد حمایت مالی قرار گیرند.

وی افزود: هم اکنون اصرار داریم تا پژوهشگران و افراد نخبه سریعا طرح‌های خود را ارائه دهند زیرا زمان مهم است و باید طرح‌ها را ما به واحد پژوهش اتاق ایران تحویل دهیم.

مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با تاکید بر اینکه چنانچه چارچوب زمانی رعایت نشود ما از طرح‌ها عقب می‌مانیم، توضیح داد: از پژوهشگران شهرستان آبادان انتظار می‌رود چنانچه طرحی دارند که در بازارهای جهانی قدرت رقابت دارد آن را در اختیار اتاق بازرگانی این شهرستان قرار دهند.

حلقه گمشده اتصال فناوری و بازار
راهکار ورود به دنیای کسب و کار امروزی فناوری است و کلید فناوری، تجاری‌سازی و ارزش افزوده ناشی از آن است.

تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل فناوری‌های جدید به محصولات موفق تجاری است و دربرگیرنده آرایه‌های مختلفی از فرآیندهای مهم فنی، تجاری و مالی است که باعث تبدیل فناوری جدید به محصولات یا خدمات مفید می‌شود

تجاری‌سازی، فرآیند تبدیل فناوری‌های جدید به محصولات موفق تجاری است و دربرگیرنده آرایه‌های مختلفی از فرآیندهای مهم فنی، تجاری و مالی است که باعث تبدیل فناوری جدید به محصولات یا خدمات مفید می‌شود.

این فرآیند شامل فعالیت‌هایی از قبیل ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی تولید، مدیریت حقوق مالکیت معنوی، توسعه راهبرد بازاریابی، افزایش سرمایه و آموزش افراد می‌شود.

به عبارتی تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، حلقه گمشده اتصال فناوری و بازار است و تمرکز آن بر حلقه‌های انتهایی زنجیره ارزش است.

از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول می‌تواند تضمین کننده موفقیت و بقای یک سازمان باشد، تجاری‌سازی دانش فنی به عنوان یک عامل حیاتی مطرح است.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha