بذرکار جوی پشته؛ به روزترین ماشین کشت گندم و ذرت| تولید ماشین آلات کشاورزی نباید زیرشاخه صنعت باشد
مدیر یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با بازار مطرح کرد

بذرکار جوی پشته؛ به روزترین ماشین کشت گندم و ذرت| تولید ماشین آلات کشاورزی نباید زیرشاخه صنعت باشد

بهرام زاده مدیر بازرگانی یک شرکت تولیدکننده ادوات کشاورزی معتقد است: تولید ماشین آلات کشاورزی باید زیر مجموعه بخش کشاورزی باشد نه صنعت، تا به این ترتیب از نظر قیمت با درآمد بخش کشاورزی همسان سازی شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: ورود تکنولوژی های روز دنیا به صنعت کشاورزی کشور جزو الزاماتی است که می تواند با بکار گیری جدیدترین روشهایی که در صنعت کشاورزی جهان استفاده می شود در حوزه افزایش عملکرد در واحد سطح بسیار کمک کننده باشد. در این میان برخی تولید کنندگان پیشرو توانسته اند با برقراری ارتباطات موثر با کشورهای مطرح دنیا در این بخش، تکنولوژی های روز را به مزارع و باغات ایران وارد کنند.

در این راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با «ابراهیم بهرام زاده» مدیر برنامه ریزی و بازرگانی یک شرکت دانش بنیان که در حوزه تولید ادوات کشاورزی، ماشین های دنباله بند و کمباین بیش از ۵۰ سال است فعالیت می کند گفتگویی انجام داده و جویای جدیدترین تحولات و تکنولوژی هایی شده است که امروز کشاورزان ما از آن بهره مند هستند.

*به عنوان سوال اول کمی در خصوص نوع فعالیت مجموعه خود توضیح بدهید.
در ابتدا بد نیست بدانید که بیش از ۲۰ ثبت اختراع محصولات جدید  در این شرکت صورت گرفته است و  در حال حاضر با ۴کارخانه مستقیم و ۸ کارخانه بصورت اقماری در حال تولید بیش از ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال هستیم. همچنین ۲۰۰ نیروی متخصص از دکترا و PHD گرفته تا دیپلم و زیر دیپلم در این مجموعه مشغول هستند.

در واقع این شرکت یک مجموعه جهانی است که در بخشهای مختلفی در حال فعالیت است اما عمده فعالیت ما روی تولید «دنباله بندهای تراکتور» متمرکز است. دنباله بندها در واقع ادواتی است که به تراکتور بسته می شود و عملیات های کشاورزی توسط آنها انجام می شود. به عبارت دیگر در حوزه های مختلف خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت فعال هستیم و تقریبا هولدینگی هستیم که در تمام مقاطع کشاورزی ابزارمان به کمک کشاورز می آید. ما همچنین تولید کمباین نیز داریم به طوری که  می توانیم بگوییم از نظر سطح تولید دومین تولید کننده کمباین در کشور هستیم.

ما تلاش داریم که موقعیت های بهتر و فضای بیشتری ایجاد کنیم. با این حال در کشور ما را غالبا با بذرکار می شناسند چرا که ما اولین تولید کننده داخلی بذرکارها هستیم و در سال ۱۳۶۵ اولین بذرکار ایرانی توسط این شرکت ایجاد شده است.

بذرکار جوی پشته، جدیدترین سیستم پیشنهادی دنیا برای افزایش عملکرد گندم و ذرت در واحد سطح است که به علت چین خوردگی که در زمین ایجاد می کند از یک مساحت مشخص سطح برداشت بیشتری به دست می آورد  

*جدیدترین بذرکاری که تولید شده چه نوع بذرکاری است و چقدر با بذرکارهای روز دنیا همخوانی دارد؟
نمونه و تکنیک جدیدی از بذرکارها را که در دنیا نمونه منحصر بفردی است آن هم بذرکار «جوی پشته» است؛ تولید کرده ایم. در حقیقت اولین دستگاه با این تیپ آرایش کشت در این شرکت تولید شده است. همانطور که می دانید موسسات بزرگی برای تحقیقات پیشرفت کشاورزی در دنیا وجود که یکی از این موسسات به صورت خاص تحقیقاتش در خصوص پیشرفت کشاورزی در اراضی آبی است. جالب است بدانید جدیدترین روشی که برای توسعه و پیشرفت عملکرد در «گندم و ذرت» پیشنهاد داده ایجاد آرایشی در مزرعه است که به نام «جوی پشته» آن را ترجمه کرده ایم. این جوی پشته به علت چین خوردگی که در زمین ایجاد می کند از یک مساحت مشخص سطح برداشت بیشتری به دست می آورد  و در نهایت عملکرد بهتری به جا می گذارد. این سیستم در واقع جدید ترین سیستم پیشنهادی در دنیا است. دستگاهی که ما ساختیم موازی با این سیستم حرکت می کند و این آرایش را در خاک ایجاد می کند. این یعنی اینکه ما همگام با کشاورزی دنیا نه در سطح آنها، اما در همان متد حرکت می کنیم. به عبارت ساده تر  بذرکار جوی پشته در واقع ابزاری است که این سیستم را در زمین ایجاد می کند.

بذرکار جوی پشته؛ به روزترین ماشین کشت گندم و ذرت| تولید ماشین آلات کشاورزی نباید زیرشاخه صنعت باشد

 تولید ماشین های کشاورزی  عملا زیر مجموعه بخش کشاورزی ما محسوب نمی شود و در زیرشاخه صنعت قرار دارد در حالی که باید با درآمد بخش کشاورزی همسان سازی شود نه صنعت

*با توجه به اینکه این بذرکار همگام با روشها نوین دنیا و فناوری روز است آیا از نظر قیمتی به نحوی هست که کشاورز ایرانی توان خرید این دستگاه را داشته باشد یا خیر؟
بحث قیمت و بهای تمام شده محصول بحثی حساس و سخت است. در کشور ما معضلات و مشکلات بخش کشاورزی بسیار زیاد است از جمله اینکه تولید ماشین های کشاورزی شاید عملا زیر مجموعه بخش کشاورزی ما محسوب نمی شود و در زیرشاخه صنعت قرار دارد. ما وقتی می گوییم ماشین کشاورزی انتظار مان همسان سازی با درآمد بخش کشاورزی است در صورتی که معیار محاسبات صنعت کمی فنی تر و پیچیده تر است.

از سوی دیگر ما از لحاظ اقتصادی بین ۲هزار تا ۳ هزار دستگاه در سال تولید می کنیم که از این تعداد حدود ۵۰ درصد توسط مشوق های دولتی خریداری می شود از جمله تسهیلات و یارانه هایی که دولت می پردازد و سایر تسهیلاتی که دولت برای پیشرفت تولید بخش کشاورزی لحاظ کرده است. با این وجود ۵۰ درصد مابقی را خود کشاورزی خریداری می کند و وقتی خود کشاورزی خرید می کند یعنی این محصول برای وی آنقدر ارزش افزوده ایجاد می کند که برای کشاورز ارزش خرید مستقیم را دارد.

اگر از یک دیدگاه علمی-کشاورزی بررسی کنیم، می توان گفت بهای تمام شده کود، ماشین های کشاورزی و بهای تمام شده نهاده هایی که در تولید به کار می رود آنقدر زیاد نیست که در استفاده کردن یا نکردن آنها توسط کشاورز تاثیرگذار باشد

*با این وجود باز هم خرید ماشین آلات برای کشاورزان بخصوص کشاورزان خُرد همیشه مساله ساز بوده است. در این راستا چه باید کرد؟
از لحاظ عمومی و از لحاظ دیدگاه های اجتماعی یا دیدگاه هایی که کشاورزی همیشه با آن درگیر است تامین همه نهاده های تولید نه فقط ادوات کشاورزی، برای کشاورزی از لحاظ اقتصادی سخت شده است. اما اگر از یک دیدگاه علمی-کشاورزی بخواهیم در نظر بگیریم می توان گفت بهای تمام شده کود، ماشین های کشاورزی و بهای تمام شده نهاده هایی که در تولید به کار می رود آنقدر زیاد نیست که در استفاده کردن یا نکردن آن تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال یک دستگاهی که در سال بیش از ۵۰۰ هکتار می تواند کار کند وقتی محاسبه کنید می بینید که ۵۰۰ هکتار کمتر از ۱۰ درصد برای کشاورز هزینه ایجاد می کند. اما مثلا وقتی کشاورز ۲ هکتار زمین دارد قطعا برای وی خرید چنین ادواتی صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود اگر نگاه علمی به بحث کشاورزی داشته باشیم می بینیم که  بحث خرید ماشین آلات در هزینه ها آنقدرها هم تاثیر گذار نیست.

*با توجه به اینکه مجموعه شما دانش بنیان است. این امر چه مزایایی برای شما دارد و تولیدات شما چه تفاوتی با دیگر محصولات دارد و از چه دانشی استفاده می کنید؟
دانش بنیان بودن مجموعه چند مساله را به همراه دارد؛ اول اینکه موظف هستیم دانش بنیان بودن مان را حفظ کنیم  و لذا وقتی مجموعه دانش بنیان شدیم تلاش کردیم از دانش آموختگان و خبرگان بخش کشاورزی استفاده کنیم تا همیشه در میدان بمانیم. به همین واسطه حداقل ۴ نیروی دکترای ماشین الات کشاورزی در این مجموعه مشغول فعالیت هستند و این ها نیروهای جوانی هستند که از این عزیزان بهره می بریم و محصولات مان را ارتقا می دهیم.

از سوی دیگر مجموعه پژوهشی معاونت ریاست جمهوری به واسطه دانش بنیان بودن به ما کمک هایی می کند از جمله معافیت ها، کمک هایی که در حوزه توزیع دستگاه ها به ما می شود و همچنین بخشی از تسهیلات و غیره مشمول ما می شود که بسیار کمک  کننده است بخصوص اینکه تولید در شرایط نوسانات قیمت مواد اولیه گاهی اوقات سخت می شود.  همچنین به جز لذت بخش بودن کمک به بخشی که امنیت غذایی کشور را تامین می کند، استاندارد سازی، پیشرفت و ارتقا نسبت به استانداردهای بین المللی و غیره را نیز در دل دانش بنیان بودن داریم.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha