۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
داستان ناتمام ضعف مدیریت؛ این قسمت قاچاق مرغ از همدان به تهران
بازار گزارش می‌دهد؛

داستان ناتمام ضعف مدیریت؛ این قسمت قاچاق مرغ از همدان به تهران

همدان- درحالی طی روزهای اخیر کمبود گوشت مرغ در بازار همدان بار دیگر سبب اعتراض مردم شد که به گفته مسئولان مرغ های تولیدی همدان در کارگاه های زیرزمینی قطعه بندی و به تهران قاچاق می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: داستان کمبود مرغ در بازار همدان دیگر آنقدر تکراری شده که حتی نوشتن و صحبت پیرامون این مساله نیز از حوصله خارج است اما چه کنیم که این موضوع قصد خاتمه ندارد و هر بار در شکل جدیدی رخ می نماید.

بازار مرغ استان همدان طی هفته گذشته و روزهای اخیر بازهم متلاطم بود تا آنجا که آن چند فروشگاهی هم که مرغ عرضه می کردند تنها به تعداد یک عدد مرغ در اختیار خریدار می گذاشتند.

این وضعیت در حالی رقم خورد که در روزهای پایانی هفته گذشته شماری از مردم استان همدان پذیرای میهمان بودند اما در تهیه گوشت مرغ برای تدارک غذا با مشکل روبرو بودند.

صحبت با مردم و شهروندان گویای آن است که همچنان بازار مرغ همدان با مشکل روبروست که از همین رو و به منظور بررسی چرایی شکل گیری این وضعیت به سراغ مسئولان و دست اندرکاران ستاد تنظیم بازار مرغ استان همدان رفتیم.

در همین خصوص مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نیاز مرغ در بازار استان همدان ۹۰ تا ۹۵ تن در روزهای عادی  است، عنوان کرد: در روزهای گذشته ۲۶۹ تن کشتار مرغ در استان همدان به ثبت رسیده است.

داستان ناتمام ضعف مدیریت؛ این قسمت قاچاق مرغ از همدان به تهران

قراگوزلو مصرف سرانه مرغ در کشور را ۲۹ تن در سال برشمرد و افزود: این در حالی است که این روزها این رقم در استان همدان از مرز ۳۶ تن هم گذشته است. 

عدد و ارقام ذکر شده نشان دهنده این است که مصرف مرغ در استان همدان سرانه متعادلی ندارد

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان همدان با عنوان اینکه عدد و ارقام ذکر شده نشان دهنده این است که مصرف مرغ در استان همدان سرانه متعادلی ندارد، یادآوری کرد: در روزهای گذشته ۲۶۹ تن کشتار مرغ در استان همدان به انجام رسیده است. 

وی با اظهار اینکه تا اول آبان ماه سال جاری هیچ گونه کمبودی در خصوص تولید مرغ در استان همدان وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: مردم باید به کمک ما بشتابند و تخلفات خرید بی رویه مرغ را گزارش دهند. 

سه برابر نیاز استان مرغ کشتار می شود
وی با عنوان اینکه  گفته می شود میزان عرضه مرغ به بازار محدود است؛ اضافه کرد: در حال حاضر سه برابر نیاز استان همدان کشتار مرغ صورت می گیرد و در زمینه تولید مرغ مرغداری ها تحت فشار هستند چراکه بیش از نیاز استان همدان مرغ تولید می شود. 

قراگوزلو با بیان اینکه با توجه به سرانه مصرف برای جهاد کشاورزی مجوز جوجه ریزی  صادر می شود، عنوان کرد: این بدان معنی است که وقتی سرانه مصرف کشور ۲۹ کیلو است ما باید ۲۹ کیلو جوجه ریزی برای تولید مرغ را به انجام برسانیم که در حال حاضر این رقم در استان همدان از مرز  ۳۶ کیلو هم گذشته و با همه این اوصاف باز هم با درنظرگرفتن سرانه ۳۶ کیلو؛ کمبود مرغ احساس می شود. 

وی با اظهار اینکه در حال حاضر در تولید حداقل مشکلی نداریم گفت: مرغ زنده از استان خارج نمی شود چراکه مرغ زنده فقط در کشتارگاه ها کشتار می شود و مرغداری ها نباید اجازه خروج مرغ زنده از کشتارگاه ها را بدهند. 

مرغ های کشتار شده به راحتی جابه جا شده و به استان هایی چون تهران قاچاق می شود

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان همدان با ابراز اینکه با خودروهای مختلف اعم از اتوبوس و تاکسی و خودرو سواری و غیره مرغ های قطعه بندی شده از استان همدان خارج می شود، عنوان کرد: در حال حاضر مرغ های کشتار شده به راحتی جابه جا شده و به استان های چون تهران قاچاق می شود. 

داستان ناتمام ضعف مدیریت؛ این قسمت قاچاق مرغ از همدان به تهران

قراگوزلو با عنوان اینکه در آمد ناسالمی گیر برخی سود جویان آمده است؛ اضافه کرد: با یک پژو مرغ قطعه بندی شده را بار می زنند و سر از رباط کریم تهران در می آورند و با این اقدام سود کلانی به جیب می زنند. 

وی با اشاره به اینکه در بحث تولید مرغ در استان همدان هیچ مشکلی نداریم خاطر نشان کرد: حداقل در حال حاضر می توانیم به طور قطع و با یقین اعلام کنیم که در تامین مرغ در استان همدان مشکلی وجود ندارد. 

در روزهای تعطیل که کشتارگاه‌ها غیرفعال هستند بازار مرغ با افت مواجه می شود ولی امروز که از تعطیلی ها گذر کردیم، سه برابر نیاز مرغ در بازار تزریق شده و انتظار می رود که اصلا  کمبودی در بازار مرغ نداشته باشیم

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان همدان با تصریح بر اینکه از نظر ما تولید کاملا خوب و مناسب است؛ اضافه کرد: در روزهای تعطیل که کشتارگاه‌ها غیرفعال هستند بازار مرغ با افت مواجه می شود ولی امروز که از تعطیلی ها گذر کردیم، سه برابر نیاز مرغ در بازار تزریق شده و انتظار می رود که اصلا  کمبودی در بازار مرغ نداشته باشیم. 

قراگوزلو با اظهار اینکه مرغدارها در کشتارگاه ها به شدت فیلتر می شوند، یادآوری کرد: در خصوص کشتار مرغ کار دوستان ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت سخت تر است.

وی با بیان اینکه از تیپ خریداران مرغ کاملا می شود تشخیص داد که چه توان مالی در خرید مرغ دارند؛ اضافه کرد: با همه این اوصاف مشاهده می شود که افراد بیشتر از توان مالی خود مرغ خریداری و آن را جهت فروش به دست واسطه ها می رسانند.

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان همدان با اظهار اینکه در کارگاه های زیر زمینی مرغ ها قطعه بندی و به تهران فرستاده می شود؛ یادآوری کرد: این اقدام اشتباه سود کلانی را نصیب سود جویان می کند. 

وی با ابراز اینکه قیمت مرغ در استان همدان  به مراتب کمتر از استان های دیگر است، اضافه کرد: پیرو همین امر این اقدامات و قاچاق مرغ، درآمد ناسالمی برای عده ای ایجاد کرده و مشکلات عدیده ای را رقم زده است. 

با تشکیل جلساتی در ستاد تنظیم بازار مرغ و بر اساس سیاست های اتخاذ شده مشکل تامین مرغ نسبت به ماه های گذشته بسیار کمتر شده است

قراگوزلو با اشاره به اینکه همکاران سازمان صنعت، معدن و تجارت در این زمینه و برخورد با متخلفان ورود پیدا کردند؛ اضافه کرد: با تشکیل جلساتی در ستاد تنظیم بازار مرغ و بر اساس سیاست های اتخاذ شده مشکل تامین مرغ نسبت به ماه های گذشته بسیار کمتر شده است جهاد کشاورزی و سازمان صمت بیشتر از قبل در این مهم باهم هماهنگ شده اند.

داستان ناتمام ضعف مدیریت؛ این قسمت قاچاق مرغ از همدان به تهران

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم موارد حمل بی رویه مرغ را مشاهده و به نهادهای امنیتی گزارش دهند در حل مشکل موفق تر خواهیم بود؛ یادآوری کرد: به فرض وقتی مردم مشاهده می کنند که افراد در صندوق عقب تاکسی مقادیر زیادی مرغ جابجا می کنند یا حتی در داخل اتوبوس ها باید این موارد را گزارش دهند.

مرغ ها آب و دانه را در استان همدان می خورند اما در سفره های شهرهای دیگر به مصرف می رسند 

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان همدان با ابراز اینکه در فرایند تولید مرغ این همه  متحمل زحمت می شویم، اضافه کرد: بطور مثال وقتی که جوجه ریزی انجام می شود باید جوجه ها در مدت زمان دو ماه تحت مراقبت و آب و دان قرار گیرد تا به دست مصرف کننده برسند.

وی گفت: پس از دو ماه با همه استرس هایی که از نظر مشکلات و بیماری‌هایی که مرغ دارد متحمل می شویم از قبیل تامین نهاده، تامین سوخت مورد نیاز مرغ باید به بازار و به مصرف همشهریان همدانی برسد اما پر می زند و می رود که واقعا  تحمل این شرایط برای ما هم سخت است چراکه تمام زحمت ما هدر می رود و مردم هم حق دارند چراکه مرغ به دستشان نمی رسد. 

افزایش ۲۲ درصدی تولید مرغ نسبت به سال گذشته در استان همدان
وی با اشاره به اینکه در بحث تولید مرغ از اول سال تا به امروز نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش تولید داشته ایم یادآوری کرد: با این اوصاف جای سوال وجود دارد که توان مردم جهت خرید مرغ چقدر افزایش پیدا کرده است؟ اصلا این ۲۲ درصد افزایش تولید مرغ کجا رفته است؟!

قراگوزلو با بیان اینکه در حال حاضر در تامین و تولید مرغ هیچ گونه مشکلی نداریم، افزود: مردم باید کمک کنند چراکه با خارج شدن مرغ از استان همدان بیشترین ضرر و زیان متوجه سفره های مردم می شود. 

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان همدان با اظهار اینکه اگر بتوانیم بر مشکلات قاچاق مرغ قطعه بندی شده از استان همدان فائق آییم خیلی بصرفه تر است؛ یادآوری کرد: اینکه دستگاه های امنیتی در تلاش و تکاپو هستند بر کسی پوشیده نیست  اما مردم هم باید کمک کنند و هرجا که موارد تخلف را  مشاهده می کنند فورا گزارش دهند.

با تمام این تفاسیر ذکر شده باید دید که دستگاه های نظارتی در کجای ماجرای خروج مرغ از استان ایستاده اند؟ آیا نباید نظارت ها در این اوضاع نابسامان شدت بگیرد؟ از میان مردمی که سر صف مرغ می ایستند چند درصد توانایی خرید مرغ بیشتر از توان مالی خود دارند و اینکه آیا مرغ بیشتر یک یا دو عدد به مردم ارائه می شود؟

آیا افراد سود جو و فرصت طلب با مغازه داران مرغ مباشات می کنند و سفارشی برای آنها کنار گذاشته می شود که با تولید سه برابر بیش از سرانه مصرف مرغ، بازهم شاهد کمبود شدید در بازار مرغ هستیم.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha