۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
جشنواره آلوی «حیدره قاضی‌خانی» در همدان قدمی به سمت توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی
گزارش خبری؛

جشنواره آلوی «حیدره قاضی‌خانی» در همدان قدمی به سمت توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی

همدان - برگزاری جشنواره آلو و گردو در روستای حیدره قاضی‌خانی نشانی از توانمندی همدان در قدم برداشتن به سمت گردشگری روستایی و کشاورزی است؛ قدم هایی که می تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار بازار، عصر امروز جمعه یکی از روستاهای هدف گردشگری همدان به نام روستای «حیدره قاضی‌خانی» واقع در شهرستان بهار میزبان جشنواره آلو و گردو و البته بازی های بومی و محلی بود؛ جشنواره ای که می تواند در دل خود رونق گردشگری روستایی و کشاورزی را به همراه داشته باشد.

برگزاری جشنواره آلو، گردو و طبخ غذاهای محلی و برگزاری بازی ها و نمایش آیین های سنتی این روستا با مشارکت اهالی روستا در تمامی سنین امروز از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در حالی برگزار شد که این روند می تواند ناجی اقتصاد روستایی، رونق صنایع دستی و البته معرفی هرچه مناسب تر روستاهای همدان برای ورود به عرصه های گردشگری باشد.

جشنواره آلوی «حیدره قاضی‌خانی» در همدان قدمی به سمت توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این جشنواره با بیان اینکه کشور ما مملو از جاذبه ها گردشگری و تاریخی است، عنوان کرد: در این بین، استان همدان نیز به لحاظ میزان و تنوع ظرفیت ها در حوزه گردشگری حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

استان همدان در کنار انواع گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، تفریحی و غیره، در زمینه طبیعت گردی موقعیت های بسیار مناسبی دارد

علی مالمیر با اشاره به اینکه استان همدان در کنار انواع گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، تفریحی و غیره، در زمینه طبیعت گردی موقعیت های بسیار مناسبی دارد، اظهار کرد: یکی از مهم ترین ظرفیت های گردشگری همدان موضوع طبیعت گردشگری است که در کنار آن می توان به بحث های بوم گردی وارد شد.

وی ادامه داد: با این روند می توان قدم های خوبی در مسیر زنده نگه داشتن آیین های بومی و محلی برداشت.

مالمیر با تاکید بر اینکه استان همدان با ورود به این عرصه می تواند در عرصه های گردشگری داخلی و خارجی نقش آفرینی خوبی داشته باشد، عنوان کرد: در استان همدان این ظرفیت در نقطه نقطه آن گسترانیده شده است.

جشنواره هایی که توسعه اقتصادی روستاهای استان همدان را رقم می زند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه باید بتوان این ظرفیت ها را به فعلیت رساند و با معرفی هرچه مناسب تر و اقداماتی چون برگزاری رویدادها در این عرصه پیش رفت، اظهار کرد: باید با خلاقیت وارد این عرصه شد تا بتوان با برگزاری رویدادهایی چون جشنواره آلو که امروز در این روستای هدف گردشگری برگزار شد، رهاوردی به نام توسعه اقتصادی روستاهای استان همدان را شاهد باشیم.

جشنواره آلوی «حیدره قاضی‌خانی» در همدان قدمی به سمت توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی

در حاشیه این مراسم، دهیار روستای حیدره قاضی‌خانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر همدان و در شهرستان بهار قرار دارد، عنوان کرد: جمعیت این روستا برابر ۷۰۰ نفر ساکن و حدود ۵۰۰ نفر غیرساکن و مهاجر است.

علی قاضی‌خانی با اشاره به اینکه عمده محصولات کشاورزی این روستا آلو و گردو است، اظهار کرد: این روستا، یک روستای هدف گردشگری با بافت ارزش ملی است.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه با توجه به پتانسیل های روستا در بخش کشاورزی و گردشگری روستایی برآن شدیم تا این جشنواره را در روستایمان برگزار کنیم، مطرح کرد: ما در مسیر گردشگری قرار داریم به نوعی که در مسیر راه کربلا، دستکندهای صالح آباد، شهرجهانی سفال، امامزاده عسگر، کاروانسرای تاج آباد و غارعلیصدر قرار داریم و این نقاط گردشگری همدان در مسیری قرار گرفته اند که روستای ما وجود دارد بدین ترتیب می توان با برنامه ریزی های مناسب تورهای گردشگری و جشنواره های مناسبی را در این روستا برگزار کرد.

این روستا از نظر اکوتوریسم و طبیعت فوق العاده و بکر دارای پتانسیل های مناسبی است

دهیار روستای حیدره قاضی‌خانی ادامه داد: این روستا از نظر اکوتوریسم و طبیعت فوق العاده و بکر دارای پتانسیل های مناسبی است؛ بدین ترتیب با توجه به احساس نیاز برای معرفی روستا و با توجه به علاقه مندی مردم نسبت به بحث گردشگری و از سویی، با توجه به اینکه یکی از وظایف دهیاری توجه به بحث اقتصادی روستا است برآن شدیم تا در این مسیر قدم برداریم.

وی با تصریح بر اینکه یکی از مبناهای توسعه را توسعه گردشگری می دانیم، مطرح کرد: ما گردشگری را به عنوان یک صنعت پولساز و پولدار می بینیم و سعی کرده ایم در روستای حیدره قاضی‌خانی انواع گردشگری از گردشگری کشاورزی، طبیعت گردی، بوم گردی و غیره را رونق ببخشیم.

جشنواره آلوی «حیدره قاضی‌خانی» در همدان قدمی به سمت توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی

قاضی‌خانی با بیان اینکه این جشنواره در زمینه آلو، گردو و طبخ غذاهای محلی برپایه این دو محصول کشاورزی به همراه داوران ملی در این عرصه برگزار شد، اظهار کرد: سعی داریم تا در کنار این جشنواره، آداب و سنن خود را نیز به نمایش بگذاریم.

امیدواریم که برگزاری چنین جشنواره هایی برای روستای حیدره قاضی‌خانی شرایط و زمینه توسعه اقتصادی روستاییان ما را به همراه داشته باشد

دهیار روستای حیدره قاضی‌خانی در بخش پایانی این گفتگو مطرح کرد: امیدواریم که برگزاری چنین جشنواره هایی برای روستای حیدره قاضی‌خانی شرایط و زمینه توسعه اقتصادی روستاییان ما را به همراه داشته باشد.

شیوع ویروس کرونا با خود خسارت های بسیاری را به تن صنعت گردشگری وارد کرد، استان همدان نیز این وضعیت دور نبود و با چالش هایی روبرو شد؛ در این مسیر، گردشگری روستایی و کشاورزی می توانند به عنوان ناجیان بخش گردشگری و حتی صنایع دستی مطرح شوند؛ موضوعی که بایستی در استان همدان بیش از گذشته روی آن برنامه ریزی نمود.

برگزاری جشنواره آلو در روستای حیدره قاضی‌خانی می تواند نشانی از برداشتن قدم های همدان به سمت گردشگری روستایی و کشاورزی باشد

برگزاری جشنواره آلو در روستای حیدره قاضی‌خانی می تواند نشانی از برداشتن قدم های همدان به سمت گردشگری روستایی و کشاورزی باشد؛ قدم هایی که می تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان آورد و امید است از این قبیل برنامه ها در استان همدان برای محصولات کشاورزی، صنایع دستی با تاکید بر مفاهیم و مولفه های گردشگری روستایی و کشاورزی را شاهد بوده و قدم ها در این عرصه به خوبی برداشته شود تا ارمغان آن را که همانا اشتغالزایی، درآمدزایی و توسعه اقتصادی است را شاهد باشیم.

به راستی اینکه با توجه به داشته های همدان می توان امتیاهای ویژه ای را برای این استان مستعد رقک زد تنها به شرط آنکه داشته هایمان را قدر بدانیم و بیش از این برای آنها و معرفی داشته هایمان تلاش کنیم.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha