۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
افزایش ۱۰۸ درصدی صادرات و کاهش ۳۵ درصدی واردات در اردبیل
در نیمه اول امسال ثبت شد؛

افزایش ۱۰۸ درصدی صادرات و کاهش ۳۵ درصدی واردات در اردبیل

اردبیل- وطن دوست، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: در نیمه اول امسال افزایش صادرات و مبادلات تجاری استان تا ۱۰۸ درصد به ثبت رسید.

به گزارش بازار، حسین وطن‌دوست اظهار کرد: معاملات تجاری و بازرگانی اردبیل با کشورهای همسایه از طریق گمرک بیله‌سوار به رغم شرایط خاص اقتصادی با قوت و قدرت در نیمه اول سال به انجام رسید.

وی تصریح کرد: در کنار افزایش صادرات محصولات و کالاهای تولید شده در استان که عمدتا در بخش کشاورزی، گلخانه‌ای، محصولات فرآوری و صنایع تبدیلی بوده، حجم واردات نیز در این مدت کاهش یافت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: کاهش ۳۵ درصدی کالاهای وارداتی نیز نشانه خوبی از تقویت نظام اقتصادی بود که عمده واردات نیز مربوط به مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای صنعتی و تولیدی در استان بوده است.

وطن‌دوست افزود: با تاکید مسئولان کشوری مبنی بر توسعه و تقویت صادرات غیرنفتی ما نیز سعی کردیم به رغم تشدید تحریم‌های ظالمانه استکبار و ضرر و زیان ناشی از کرونا برای تولیدکنندگان، بخش عظیمی از کالاهای تولید شده استان را صادر کنیم تا برندی برای این خطه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با رفع تهدیدها سعی کردیم از فرصت به وجود آمده در جنگ تمام عیار اقتصادی استفاده کنیم تا با افزایش همکاری با کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان و حوزه قفقاز و روسیه صادراتمان را به شکل منظم در نیم سال اول به انجام برسانیم.

وطن‌دوست در مورد هدف‌گذاری صادرات و بخش تجارت در نیم سال دوم اضافه کرد: سعی خواهیم کرد بیشتر از سال گذشته آمار صادراتیمان را هم در بخش ارزآوری و هم حجم بالای صادرات کالاها توسعه داده و به نوعی به تقویت این حوزه کمک کنیم.

وی عمده کالاهای صادراتی استان را سیب‌زمینی، شیشه و آیینه، محصولات پلاستیکی، مصالح ساختمانی و... اعلام کرد و ادامه داد: تنوع کشورهای هدف صادراتی نیز از رویکردهای دیگر بوده که عمدتا مربوط به آذربایجان، گرجستان، عراق، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه بوده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل بیان کرد: ۳۹ درصد کالاهای صادراتی استان در بخش صنعت، ۵۱ درصد کشاورزی و مواد غذایی و مابقی نیز معدنی، فلزی، شیمیایی و پتروشیمی بوده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha