۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
بازار طلا هفته آینده رونق می گیرد| کاهش قیمت سکه و طلا
تحلیل «بازار» از وضعیت قیمت ها

بازار طلا هفته آینده رونق می گیرد| کاهش قیمت سکه و طلا

محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بازار خرید و فروش طلا معمولا بعد از ماه صفر گرم می شود این رونق به دلیل بهبودی بازار اقتصاد ایران و برگزاری مراسمات عروسی و شادی بخش است که اتفاق می افتد.

بازاز؛ گروه بانک و بیمه:‌ قیمت طلا و سکه مدتی است در پی نوسان نرخ ارز در بازار و تاثیر گذاری تغییرات انس جهانی بالا و پایین می شود. داد و ستد این کالای ارزشی نیز البته طی حدود ۲ ماه اخیر رونق چندانی نداشته است. هر چند بعضا سرمایه گذاران برای خرید سکه و در زمان کاهش نرخ این کالا به بازار رجوع می کنند اما در مجموع این بازار پرزرق و برق مدتهاست به دنبال کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت طلا همچون سالهای پیشین پر رونق نیست.
طبق گزارش های موجود کم رمقی بازار طلا و جواهر در کشور موجب شده است تا خیلی ازواحدهای طلا فروشی و کارگاههای ساخت طلا در سراسر کشور تعطیل و یا با ظرفیت کم کار کنند. بازاری که در سالهای نه چندان دور پررونق بود اما چند سالی است که به دلیل رکود اقتصادی و افت ارزش پول ملی خیلی گرم نیست. این باز مدت هاست نه از داد و ستد چندانی برخوردار است و نه صادرات قابل توجهی دارد.

پیش بینی می شود بازار طلا طی هفته آینده با ورود خریداران گرم شود زیرا معمولا پس از از ماه محرم و صفر جشن ها شروع و تقاضا برای خرید طلا در بازار نسبتا افزایش می یابد

خریداران طلا به بازار می آیند
آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل رکود نسبی در بازار طلا گفت: طلا کالایی است که همیشه برای سرمایه گذاران میان مدت و بلند رضایت بخش بوده است اکنون نیز همین طور است ولی مردم چون گذشته دیگر توان مالی چندانی به دلیل افت ارزش پول ملی برای خرید طلا ندارند.
وی با بیان اینکه انتظار این است که بازار طلا بعد از ماه صفر رونق گیرد گفت: طبق تجارب سالهای گذشته پیش بینی می شود بازار طلا طی هفته آینده با ورود خریداران گرم شود زیرا معمولا پس از از ماه محرم و صفر جشن ها شروع و تقاضا برای خرید طلا نسبتا افزایش می یابد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از قیمت طلا در هفته ها و ماههای آینده چیست؟خاطرنشان کرد: من همیشه در مصاحبه ها گفته ام پیس بینی قیمت طلا سخت است چرا که عوامل متعددی بر قیمت این کالا چون نوسان نرخ ارز در بازار داخل، تغییرات قیمتی انس جهانی، و برخی مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باعث می شوند که قیمت طلا دچار تغییر شود.

اگر اتفاقاتی چون تغییر نرخ ارز در بازار نیفتد، قیمت طلا خیلی بالا و پایین نمی شود البته معلوم نیست که سیاست گذاری های ارزی  در دولت دکتر رئیسی چگونه باشد بنابراین با کاهش نرخ ارز طلا نیز افت و با رشد قیمت ارز طلا هم صعودی می شود

تاثیر نوسان نرخ ارز در داخل و انس جهانی بر روی قیمت طلا و سکه
محمدولی گفت: مهمترین موضوعی که بر روی قیمت طلا تاثیر مستقیم می گذارد نوسان نرخ ارز در بازار داخل است، بنابراین اگر اتفاقاتی چون تغییر نرخ ارز در بازار نیفتد، قیمت طلا خیلی بالا و پایین نمی شود البته معلوم نیست که سیاست گذاری های ارزی  در دولت رئیسی چگونه باشد با این وجود با کاهش نرخ ارز طلا نیز افت و با رشد قیمت ارز طلا هم صعودی می شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: انجام واکسیناسیون عمومی و کاهش التهاب بیماری کرونا در کنار برگزاری جشن ها و عروسی نوید بخش روزهای خوش بازار طلا در روزهای آینده است چرا که با ایجاد ارتباطات بین المللی به دنبال مهار بیماری کووید ۱۹ بحث صادرات این کالا نیز رونق می گیرد و زمینه خروج بازار طلا از رکود نیز فراهم خواهد شد.
وی در ادامه افزود: ثبات بخشی بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به محدوده ۲۵ هزار تومان همچنین اتخاذ تصمیمات و اجرای سیاست گذاریهای طوری که ثبات قیمتی در این بازار ایجاد شود، قیمت طلا نیز متعادل و با ثبات خواهد شد و بازار در مسیر رونق قرار می گیرد و آرامش در بازار حکم فرما می شود.

قیمت هرگرم طلا با ۹,۷۰۰ تومان کاهش به ۱,۱۵۹,۴۰۰ رسید. همچنین  سکه نیز در بازار با سیر نزولی قیمت همراه شد طوری که بهای سکه امامی در بازار آزاد با ۱۳۲,۰۰۰ تومان کاهش به ۱۱,۷۵۷,۰۰۰ معامله شد

سکه و طلا بر مدار کاهش قیمت
بنا به این گزارش، در آخرین روز معاملات هفتگی بازار سکه و طلا، قیمت هرگرم طلا با ۹,۷۰۰ تومان کاهش به ۱,۱۵۹,۴۰۰ رسید. قیمت طلا روزچهارشنبه در حالی روندی کاهشی به خود گرفت که سکه نیز در بازار با سیر نزولی قیمت همراه شد. طوری که قیمت سکه امامی در بازار آزاد با ۱۳۲,۰۰۰ تومان کاهش به ۱۱,۷۵۷,۰۰۰  معامله شد.
همچنین قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۵۳,۰۰۰ تومان کاهش، ۱۱,۴۹۸,۰۰۰ داد و ستد شد. نیم سکه نیز با ۳۰,۰۰۰ تومان کاهش به ۶,۰۵۰,۰۰۰ رسید و قیمت ربع سکه با ۱۵,۰۰۰ تومان کاهش، ۳,۵۷۵,۰۰۰ معامله شد.
هر انس طلا نیز روز چهارشنبه با نوساناتی همراه بود و در پایین‌ترین نرخ خود به ۱۷۴۸ دلار رسید. همچنین اونس جهانی با روند نزولی همراه بود و از طرفی قیمت دلار با یک ثبات نسبی و حفظ کانال ۲۸ هزار تومان همراه بود. کاهش اونس جهانی و ثبات قیمت دلار موجب ثبات و کاهش نسبی قیمت طلا و سکه شد.
بنا به این گزارش، معلوم نیست قیمت ها در بازار طلا و سکه در از هفته آینده چگونه باشد اما با توجه به تاکید رئیس جمهور بر توجه مسئولان و نظارت دقیق آنها بر بازار بخصوص تمرکز آنها بر ایجاد ثبات قیمت ها این احتمال وجود دارد که نرخ کالاها در بازار دیگر بی منطق و غیر اصولی افزایش نیابد.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha