۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
دولت برای حمایت از تولید داخل از ورود کالای قاچاق جلوگیری کند
رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی:

دولت برای حمایت از تولید داخل از ورود کالای قاچاق جلوگیری کند

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای توسط ۷ الی ۸ شرکت و بدون مشورت با تشکل‌های صنعت لوازم خانگی، مورد پیگیری قرار گرفته و این، درخواست کل صنعت نبوده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، علیرضا محمدی دانیالی که در پنجمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران سخن می‌گفت، با اشاره به آنچه که در روزهای گذشته در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای مطرح شد، گفت: چند شرکت تولیدکننده لوازم خانگی برای ممانعت از واردات لوازم خانگی کره ای با مقامات ارشد نامه نگاری کردند و کل این صنعت به دنبال ممنوع کردن این واردات نبوده است. در واقع این شرکت ها، بدون مشورت با تشکل های حوزه لوازم خانگی این موضوع را مورد پیگیری قرار دادند.

او با بیان اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای با نیت حمایت از تولید داخل صورت گرفته است، ادامه داد: ممنوعیت واردات کالای ساخته شده لوازم خانگی از دو سال پیش با مصوبه سران قوا صورت گرفت اما اکنون مشاهده می‌کنیم که حدود ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در تصاحب کالای قاچاق است. اگر دولت می خواهد مانع ورود لوازم خانگی شود، از ورود ۲.۵ میلیارددلار لوازم خانگی قاچاق جلوگیری کند.

دانیالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: البته اگر دروازه های واردات نیز باز شود، با وجود رشد اقتصادی در حد صفر و رتبه نازل ایران در شاخص های سهولت کسب و کار و رقابت پذیری، بنگاه های تولیدکننده لوازم خانگی قادر به رقابت با نمونه های خارجی نخواهند بود. گذشته از این، وقتی تمدید کارت بازرگانی دست کم، سه ماه به طول می انجامد یا ترخیص مواد اولیه بنگاه ها گاه حدود سه ماه به درازا می‌کشد، کدام تولیدکننده ای با رقبای خارجی قادر به رقابت خواهد بود؟ بنابراین اگر دولت به دنبال حمایت از تولید داخل است باید این شاخص ها را بهبود ببخشد و این بروکراسی پیچیده و دست و پاگیر را حذف کند تا کالای رقابتی مبتنی بر دانش روز در این صنعت تولید شود. این قابلیت در صنعت لوازم خانگی وجود دارد.

او در ادامه با اشاره به برخی گمانه‌زنی ها با این مضمون که حمایت از صنعت لوازم خانگی آن را به سرنوشت صنعت خودرو دچار خواهد کرد، گفت: مقایسه صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو، مقایسه‌ای مع‌الفارق است؛ چرا که ۹۰ درصد صنعت خودرو در انحصار دو شرکت بوده و این صنعت توسط دولت اداره می‌شود. در عین حال، خودرو به کشور قاچاق نمی‌شود. اما در حوزه لوازم خانگی حدود ۵۰۰ شرکت خصوصی فعال هستند و در تولید انواع لوازم خانگی، دست کم ۲۰ الی ۳۰ شرکت فعال وجود دارد.

دانیالی گفت که پس از سال ۱۳۹۷ با خروج شرکت های لوازم خانگی خارجی از کشور، سرمایه گذاری گسترده ای توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور صورت گرفته است تا نیاز بازار مرتفع شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha