۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
حرکت گسل زاگرس مهم ترین عامل زلزله «چلگرد» کوهرنگ
کارشناس ارشد زلزله در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

حرکت گسل زاگرس مهم ترین عامل زلزله «چلگرد» کوهرنگ

منصوری، کارشناس ارشد زلزله شناسی گفت: حرکت گسل بزرگ زاگرس که از شمال غربی کشور آغاز و تا جنوب شرقی کشور امتداد پیدا می کند، عامل مهم زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد کوهرنگ چهار محال و بختیاری است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: «پویان منصوری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» افزود: گسل سراسری زاگرس یکی از گسل‌های بنیادین ایران در کمربندی چین‌ خورده زاگرس است که به طول حدود ۱۵۷۵ کیلومتر از شمال‌غربی ایران تا شمال تنگهٔ هرمز در استان هرمزگان ادامه پیدا می کند.

آمارها نشان می دهد که روزانه به طور متوسط ۳۰ زلزله بزرگ و کوچک و بیش از ۱۱ هزار زلزله سالانه در ایران رخ می دهد و این حاکی از این است که کشورمان یک کشور زلزله خیز است و سازندگان باید در اجرای آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله به رعایت استاندارد ۲۸۰۰ اهتمام ویژه ای داشته باشند

این کارشناس ارشد زلزله تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که روزانه به طور متوسط ۳۰ زلزله بزرگ و کوچک و بیش از ۱۱ هزار زلزله سالانه در ایران رخ می دهد و این حاکی از این است که کشورمان یک کشور زلزله خیز است و سازندگان باید در اجرای آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله به رعایت استاندارد ۲۸۰۰ اهتمام ویژه ای داشته باشند تا با استحکام بیشتر ساخت وسازها خسارت های احتمالی زلزله در مناطق مختلف کشور به حداقل برسد.

تاکنون بیش از ۱۱۰۰ منطقه در کشور که خطر نسبی زلزله دارند شناسایی شده است 
منصوری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱۰۰ منطقه در کشور که خطر نسبی زلزله دارند شناسایی شده است، گفت: در مجموع سالانه شاهد زلزله کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد در این مناطق در کشورمان هستیم.

در آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله، ۲۴۶ منطقه کشور دارای زلزله بسیار زیاد، ۷۰۵ منطقه دارای زلزله زیاد، ۱۴۵ منطقه دارای زلزله متوسط و ۸ منطقه دارای زلزله کم تقسیم بندی شده است

وی، به مشخصات زلزله چلگرد چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: این زلزله در یک منطقه زلزله خیز کشور در عمق ۱۰ کیلومتری به وقوع پیوست و در آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله، ۲۴۶ منطقه کشور دارای زلزله بسیار زیاد، ۷۰۵ منطقه دارای زلزله زیاد، ۱۴۵ منطقه دارای زلزله متوسط و ۸ منطقه دارای زلزله کم تقسیم بندی شده است.

به گفته وی، گسل سراسری زاگرس به دو بخش تقسیم می شود قسمت اول به طول ۱٬۳۲۵ کیلومتر، از مرز شمال‌غربی تا شرق حاجی‌آباد در استان هرمزگان کشیده شده و دارای راستای شمال‌غربی - جنوب‌شرقی و شیب آن به سمت شمال ‌شرقی است و قسمت دوم این گسل به طول ۲۵۰ کیلومتر از حاجی‌آباد به سمت جنوب ادامه می‌یابد و شیب آن به سمت شرق و شمال ‌شرقی است و این زلزله در قسمت اول این گسل به وقوع پیوسته است.

تاکنون بیش از ۲۲ پس‌ لرزه زلزله چلگرد کوهرنگ به ثبت رسیده است
این کارشناس ارشد زلزله شناسی کشور با بیان اینکه در دو دهه گذشته در این منطقه زلزله های زیادی به ثبت رسیده است، اظهارداشت: هرچند که پس لرزه های این زلزله زیاد نبود اما تاکنون بیش از ۲۲ پس‌ لرزه از این زلزله ثبت شده که بزرگترین آن ۳.۷ ریشتر و ضعیف‌ترین آن به بزرگی ۲.۳ ریشتر بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابرگسل زاگرس از چندین گسل فرعی تشکیل شده که به علت جوان بودن این گسل شاهد زلزله های زیادی در این منطقه بزرگ زلزله خیز کشور هستیم

منصوری با بیان اینکه گسل سراسری زاگرس از نوع گسل‌های راندگی - فشاری است و نقش چشم‌گیری بر لرزه‌خیزی ایران دارد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابرگسل زاگرس از چندین گسل فرعی تشکیل شده که به علت جوان بودن این گسل شاهد زلزله های زیادی در این منطقه بزرگ زلزله خیز کشور هستیم.

براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین ‌لرزه ای به بزرگی ۵.۷ ریشتری ساعت ۹ و ۶ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهرماه سال جاری نقاط مرزی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند.

این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و نزدیک‌ترین مراکز استان‌ها به محل وقوع این زلزله، شهرکرد با ۱۰۲ کیلومتر و اهواز با ۱۵۸ کیلومتر بوده است.

چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha