ایران هفتاد و هشتمین صادر کننده تراکتورهای کشاورزی در ۲۰۲۰| سقوط ۵ پله ای نسبت به ۲۰۱۹
ارزش ۴۵میلیارد دلاری بازار صادراتی تراکتورهای کشاورزی

ایران هفتاد و هشتمین صادر کننده تراکتورهای کشاورزی در ۲۰۲۰| سقوط ۵ پله ای نسبت به ۲۰۱۹

در حالیکه ارزش بازار صادراتی تراکتورهای کشاورزی در ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۵میلیارد دلار بوده ایران نیز با صادراتی به ارزش ۵۴۶ هزار دلار در جایگاه ۷۸ دنیا قرار گرفته در شرایطی که در ۲۰۱۹ جایگاه ۷۳ را داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: ادوات و تجهیزات مختلف کشاورزی از جمله مواردی است که در افزایش بهره وری در این صنعت نقش حیاتی دارد به طوری که با به روز شدن انواع تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی به گفته کارشناسان می توان به افزایش عملکرد در سطح و به تبع تامین بودن امنیت غذایی جهان امیدوار بود.

ارزش ۴۵.۶ میلیارد دلاری بازار صادراتی تراکتور در سال ۲۰۲۰
یکی از ماشین آلات بسیار پرکاربرد در صنعت کشاورزی جهان تراکتور است که در کشور ایران نیز نوسان قیمتی بسیاری بالایی را طی ۲ سال اخیر تجربه کرده است و به گفته فعالان این صنعت، دولت در این بخش حمایتی از کشاورزان نمی کند. با این وجود بازار جهانی تراکتور نیز پس از یک دوره کوتاه رکود به واسطه شیوع همه گیری کرونا، مجددا رونق گرفته است و بازار صادرات انواع تراکتور نیز اگرچه در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ کاهش بوده است اما به گفته کارشناسان چشم انداز روشنی را می توان برای این بازار متصور شد. بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ارزش مجموع تراکتورهای صادر شده از همه کشورها بالغ بر ۴۵.۶ میلیارد دلار بوده است که بیانگر این است که میزان صادرات تراکتور در یک دوره ۵ ساله و در مقایسه با ۲۰۱۶ افزایشی ۱.۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

در حالی که ارزش صادرات جهانی تراکتور در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۱۹ درصد کاهش یافته ایران نیز کاهشی ۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است

کاهش ۱۸ درصدی صادرات تراکتورهای کشاورزی ایران نسبت به ۲۰۱۹
با این وجود آمارها نشان می دهد که  ارزش صادرات تراکتور در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۱۹ درصد کمتر شده است. گفتنی است کشور ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای صادر کننده تراکتور که به صورت جزئی صادرات انجام می دهد صادرات خود را از نظر ارزشی نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۸ درصد کاهش داده است.

بازار صادراتی تراکتورهای کشاورزی دست کدام کشورها است؟
بر اساس گزارشات منتشر شده کشورهای «آلمان، مکزیک، هلند، ایالات متحده و فرانسه»  ۵ صادر کننده بزرگ تراکتور هستند که در مجموع این ۵ تامین کننده ۵۷ درصد تراکتورهای صادر شده را در سال ۲۰۲۰ فروختند. در واقع این گزارشات نشان می دهد که کشور آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده تراکتور در سال ۲۰۲۰ با صادراتی به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار بیش از ۱۶ درصد از کل تراکتورهای صادراتی را به بازارهای جهانی ارسال کرده است.

از سوی دیگر کشور مکزیک نیز در این دوره صادراتی به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار داشته و سهمی ۱۴ درصدی را به خود اختصاص داده است. البته این داده های می گوید: کشور مکزیک صادرات تراکتور را در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۳۵ درصد کاهش داده است.

ایران هفتاد و هشتمین صادر کننده تراکتورهای کشاورزی ۲۰۲۰| سقوط ۵ پله ای ایران نسبت به ۲۰۱۹

علاوه بر این کشور هلند به عنوان سومین صادر کننده ۱۰ درصد از این بازار را به نام خود ثبت کرده است و صادراتی به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار انجام داده است. اگرچه این کشور نیز در حوزه صادرات روندی کاهشی داشته است و نسبت به ۲۰۱۹ صادرات خود را ۲۳ درصد کمتر کرده است.

 داده های منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور ایالات متحده آمریکا نیز اگرچه صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۳۴ درصد کاهش داده اما در سال ۲۰۲۰ نیز  با انجام صادراتی به ارزش ۴ میلیارد دلار و گرفتن سهمی به میزان ۸.۷ درصد در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفت. در حالی که پنجمین کشور صادر کننده تراکتور در ۲۰۲۰ یعنی فرانسه صادراتی به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار داشته است و به این ترتیب سهمی ۶ درصدی از بازار را به نام خود ثبت کرده است.

اسپانیا و ایتالیا؛ دو کشوری که صادرات تراکتور را نسبت به ۲۰۱۹ افزایش دادند
گزارشات جهانی همچنین نشان می دهد که کشورهای «بلژیک، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، چین، سوئد، ترکیه، اتریش و برزیل» نیز به ترتیب در جایگاه ششم تا پانزدهم صادر کننده تراکتورهای کشاورزی بوده اند. به این ترتیب از نظر ارزش صادرات، ۱۵ کشور ذکر شده ۸۷.۳ درصد تراکتورهای صادر شده در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۰ حمل کرده اند.

نکته جالب توجه اینکه در سال ۲۰۲۰  از ۱۵ کشور نامبرده تنها دو کشور صادرات تراکتور را افزایش داده اند. به عبارت دیگر کشور اسپانیا فروش بین المللی تراکتور را در ۲۰۲۰ به میزان ۲۱ درصد و ایتالیا نیز به میزان ۶.۲ درصد افزایش داده است.

در حالی که در ۲۰۱۹ ایران در بخش تراکتورهای کشاورزی صادراتی به ارزش ۶۹۱ هزار دلار انجام داده در ۲۰۲۰ به ۵۴۶ هزار دلار کاهش یافت و به این ترتیب از جایگاه ۷۳ دنیا به جایگاه ۷۸ نزول کرد

صادرات ۵۴۶ هزار دلاری تراکتورهای کشاورزی ایران در ۲۰۲۰| سقوط ۵ پله ای ایران در جایگاه جهانی 
گزارشات منتشر شده همچنین می گوید: ایران نیز در سال ۲۰۲۰ جزو صادر کنندگان تراکتورهای کشاورزی بوده است در مدت نامبرده با صادراتی به ارزش ۵۴۶ هزار دلا در جایگاه ۷۸ دنیا قرار گرفته است. این در حالی است که کشور ایران در سال ۲۰۱۹ با انجام صادراتی به ارزش ۶۹۱ هزار دلار در جایگاه ۷۳ دنیا قرار داشته است و به این ترتیب در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵ پله سقوط کرده است.

اروپا؛ پیشرو در صادرات تراکتورهای کشاورزی| آسیا در جایگاه سوم
در بخشی دیگری از این گزارشات به بحث برترین صادر کنندگان از منظر قاره ای پرداخته شده است. این داده های آماری نشان می دهد: تامین کنندگان کشورهای اروپایی بالاترین ارزش تراکتورهای صادراتی را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش ۳۲.۴ میلیارد دلار به خود اختصاص داده اند به این ترتیب در بازار سهمی به میزان ۵۷.۴ درصد را به نام خود ثبت کرده اند.

از سوی دیگر در رتبه دوم نیز صادرکنندگان آمریکای شمالی با ۲۸.۹ درصد سهم در این بازار قرار گرفته اند. در حالی که کشورهای آسیایی نیز سهمی به میزان ۱۱.۸ درصد در این بازار صادراتی داشته اند. همچنین آمریکای لاتین، آفریقا و اقیانوسیه نیز به ترتیب ۱.۴ درصد، ۰.۳ درصد و ۰.۱ درصد از این بازار را در دست گرفته اند.  

کد خبر: ۱۱۰٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha