۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
تولید کنندگان لوازم خانگی به خودباوری ملی رسیده اند
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت:

تولید کنندگان لوازم خانگی به خودباوری ملی رسیده اند

گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند.

به گزارش بازار، کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۷؛ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات خارجی بود، اما در سال گذشته به خودکفایی در این لوازم رسیدیم و ۱۵ و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم که در مقایسه با ابتدای سال ۹۷؛ دو برابر شده است.

گردان گفت: اگر نمی‌توانستیم این کالاها را در داخل تولید کنیم؛ برای واردات آن باید حدود چهار میلیارد دلار ارز اختصاص می‌دادیم.

وی افزود: دو سال پیش حدود دو میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین ۷۰ درصد؛ واردات قطعات لوازم خانگی به یک و چهار دهم میلیارد دلار کاهش یافته و ارزبری قطعات لوازم خانگی ۳۰ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: در حالی که در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات می‌رسیم.

گردان افزود: کشوری که وارد کننده لوازم خانگی بوده؛ امروز به صادرکننده این لوازم تبدیل شده است.

وی گفت: بازار واردات کشورهای همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار؛ برنامه ریزی کرده ایم.

گردان افزود: ۲۰۰ شرکت قطعه ساز لوازم خانگی در کشور فعال اند و صنایع پایین دستی در این بخش راه افتاده است و از این جهت وضع خوبی داریم.

وی گفت: باید به سمت بازارهای صادراتی برویم و برای این کار نیاز به تنوع و کیفیت داریم.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت افزود: اکنون در برخی شرکت‌های لوازم خانگی ۳۰۰ تن از نخبگان در مراکز پژوهشی آن‌ها مشغول تحقیق و پژوهش هستند و برخی نتایج پژوهش‌ها در آستانه بهره برداری است.

گردان گفت: رمز بقای بنگاه‌های اقتصادی؛ تولید کالاهای با کیفیت و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست و هر بنگاهی این کار را نکند؛ در بازار حذف می‌شود.

وی افزود: ما برای صنایع لوازم خانگی در تأمین مواد اولیه آن‌ها در صنعت پتروشیمی و فولاد ریل گذاری کرده ایم.

گردان گفت: اکنون محصولات تولید کنندگان لوازم خانگی کشورمان قابل رقابت با محصولات مشابه دیگر در دنیا بوده و از فناوری بالایی برخوردار است.

وی افزود: در لوازم خانگی قیمت‌ها دستوری نیست، اما سازمان حمایت فرمولی در سامانه ۱۲۴ برای قیمت‌ها دارد که با قیمت‌های نامتعارف برخورد کند.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: البته اکنون این موضوع رعایت می‌شود و قیمت‌ها متعارف است.

گردان افزود: دلیل رفتن شرکت‌های خارجی پس از اعمال تحریم ها؛ سرمایه گذاری نکردن آن‌ها در داخل بود، زیرا سرمایه گذاری را بخش خصوصی ایرانی انجام داده بود.
وی گفت: با رفتن آن‌ها؛ نشان‌های تجاری داخلی ایجاد شد البته از موضوعات مهمی که در پی آن هستیم؛ ساخت اجزاء و قطعات لوازم خانگی نشان‌های خارجی در داخل است.

گردان افزود: در این باره زمینه برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

وی گفت: کشورهای صنعتی در ابتدای راه اندازی صنایع خود سیاست‌های محکمی در واردات داشته اند و به عنوان نمونه؛ کره جنوبی ۱۲ سال واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کرد.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت افزود: ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور؛ ظرفیتی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرده است که با توان بالا محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند.

کد خبر: ۱۱۰٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha