۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
فرونشست زمین در اصفهان در شرایط فوق بحرانی است | افزایش احتمال مهاجرت
نماینده ایران در کمیته محیط زیست جهانی یونسکو مطرح کرد؛

فرونشست زمین در اصفهان در شرایط فوق بحرانی است | افزایش احتمال مهاجرت

اصفهان- درویش نماینده ایران در کمیته محیط زیست جهانی یونسکو گفت:شرایط فوق بحرانی فرونشست در اصفهان نیازمند اعلام ۱۰ سال تنفس برای استان و در نظر گرفتن یارانه توسط دولت برای جبران خسارت است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد درویش عصر یکشنبه در نشست اتاق بازرگانی اصفهان به منظور بررسی فرونشست زمین در کشور و به ویژه استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: مطابق گزارش زمین شناسی در حال حاضر ۳۰ استان کشور به جز استان گیلان درگیر فرونشست است و در سفر به اصفهان یک تصویر بسیار نگران کننده و نسبتا کاملی از شمال تا جنوب این استان به دست آمده است.

وی افزود: تعداد چاه‌ها و موتور پمپ در دشت‌های اصفهان افزایش پیدا کرده که مشاهده شد در دشت مهیار اصفهان در یک هکتار ۶ تا چاه زده بودند و البته ترک‌های ناشی از فرونشست از حاشیه شهر به داخل شهر رسیده است، بنابراین باید به یک جراحی بزرگ تن بدهیم.

پژوهش‌گر و فعال حوزه محیط‌زیست گفت: کاشان و نطنز در ابعاد بیشتری درگیر این فرونشست هستند که می‌توان گفت طولانی ترین شکاف بعد از نیشابور در این منطقه با ۷۲ کیلومتر طول خواهد بود که ناشی از افت سفره‌های زیرزمینی است.

پدیده فرونشست زمین غیر قابل برگشت‌پذیرترین مرحله از بیابان زدایی است
وی خاطر نشان کرد: پدیده فرونشست زمین غیر قابل برگشت‌پذیرترین مرحله از بیابان زدایی است، البته با وجود حرف‌های بسیار و اصل ۵۰ قانون اساسی مبنی بر حفظ محیط زیست که یک وظیفه عمومی است و تخطی نسبت به آن شکایت و زندان دارد، اما برای حفظ محیط زیست سهل‌انگاری می‌شود.

درویش ادامه داد: مردم هوشمندی اصفهان دریافتند که در این منطقه به شدت شکننده و مایملک محیط زیستی و منابع آبی، مهم ترین و راهبردی‌ترین زیست پایدار این است که از این منابع طبیعی و بناهای تاریخی و زیبا پول سازی کنیم نه اینکه این منابع را بتراشیم و پول تولید کنیم. 

وی با بیان اینکه اولین خطا راهبردی در دهه ۱۳۳۰ اتفاق افتاد، گفت: بعد از افتتاح تونل اول کوهرنگ اصفهان گفته شد که همه مشکلات حل می‌شود اما نه تنها مشکلات اصفهان کم نشد بلکه به بهانه تونل کوهرنگ، ذوب آهن را قبل از انقلاب در اصفهان مستقر کردیم که یک تاسیسات آب‌بر و آلاینده است.

اصفهان قربانی توسعه نابخردانه مسئولان
پژوهش‌گر و فعال حوزه محیط‌زیست اضافه کرد: همچنان بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط‌زیستی، اصفهان قربانی توسعه نابخردانه مسئولان شده است، آبخوان کل استان اصفهان ۱۲ میلیارد متر مکعب  وآبخوان دشت برخوار حدود ۲.۹ میلیارد متر مکعب کسری دارند.

وی اضافه کرد: که اگر فرض کنیم تمام طرح‌های انتقال آب وارد زاینده‌رود شود و تا گاوخونی ادامه پیدا کند، بازهم باید دو سال تمام هیچ آبی مصرف نکنیم تا کمی از این کسری جبران شود، البته به شرطی که جلوی مهاجرت گرفته شود.

نباید باد وعده و وعید مسکن برای بی آبی تجویز کنیم
وی با بیان اینکه چنین اراده‌ای در مسئولان اصفهان دیده نمی‌شود و بیشتر شاهد فرافکنی هستیم، گفت: نباید چشم به آسمان دوخت و با وعده و وعید مُسکن برای بی آبی اصفهان تجویز کنیم.

درویش بیان داشت: قبل از انقلاب وسعت اراضی اصفهان ۷۰ هزار هکتار بوده و بعد به ۴۰۰ هزار هکتار رسانیدم و اکنون به دلیل مشکلات عدیده به ۱۷۰ هزار هتکار کاهش پیدا کرده و همین مقدار یعنی ۱.۷ میلیارد نیاز آبی و دوبرابر آورده زاینده رود خواهد بود.

نابودی کرکس و الماس اصفهان
درویش با اشاره به کوهستان کرکس به عنوان یک منبع تامین آب برای استان، گفت: دو ملیارد آب میتواند تولید کند که در حال تراش این کوهستان هستند و البته تمام پوشش گیاهی این منطقه به بهانه استخراج سنگها از بین می‌رود و متوجه نیستیم که کرکس الماس اصفهان است.

وی ادامه داد: نیاز به جریان اطلاع رسانی صحیح برای مردم هستیم زیرا هر فردی که علیه این طرح‌های انتقال آب انتقاد کند را برچسب اصفهان‌ستیزی می‌زنند، در صورتی که با این برچسب‌ها تنها در زمین دشمن و سیاست‌ورزی غلط قرار می‌گیریم و مطالبه ما باید تغییر در چیدمان توسعه این کشور باشد.

پژوهش‌گر و فعال حوزه محیط‌زیست خاطر نشان کرد: به سرعت باید کسری آبخوان زاینده‌رود تامین شود و این استان باید حداقل ده سال اعلام تنفس کند و واقعیتی است که بپذیریم و در این مدت به کسب و کارها یارانه دهند و چاه‌های غیر مجاز را دولت بخرد و در غیر این صورت مجبور به مهاجرت می‌شویم.

کد خبر: ۱۱۰٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha