۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
تأمین گاز برای زمستان اولویت اول وزارت نفت است
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:

تأمین گاز برای زمستان اولویت اول وزارت نفت است

فروزنده، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت عنوان کرد: در این راستا در حال ذخیره سازی سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه ها هستیم تا در زمستان به موقع سوخت جایگزین گاز را تحویل آن‌ها دهیم

به گزارش بازار، علی فروزنده با اشاره به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی جهان و سومین تولید کننده بزرگ دنیا محسوب می شود، گفت: ایران در حقیقت یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان و در عین حال مصرف کنندگان گاز در جهان است زیرا میزان صادرات گاز نسبت به میزان داخلی بسیار ناچیز است و هر آنچه گاز تولید می شود مصرف می شود.

وی با بیان این موضوع که عمده مصرف گاز در بخش خانگی است، اظهار کرد: بخش اصلی گاز تولید شده در ایران تبدیل به سوخت کارخانجات یا مجتمع های پتروشیمی نمی شود، بلکه در خانه ها و پس از آن در نیروگاه ها مصرف می شود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره دلایل افزایش میزان مصرف گاز در کشور بیان کرد: طرح های بهینه سازی مصرف سوخت در سالیان مورد بی توجهی قرار گرفته بودند. مقررات مربوط به تنبیه مصرف کنندگان زیاد گاز اجرا نشده است. مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار نگرفته است و شبکه گازرسانی نیز گسترش یافته است. این موارد موجب افزایش تلفات انرژی شده است.

وی تأمین نیاز گاز کشور را اولویت اصلی وزارت نفت دانست و عنوان کرد: در این راستا در حال ذخیره سازی سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه ها هستیم تا در زمستان به موقع سوخت جایگزین گاز را تحویل آن‌ها دهیم و از ایجاد مشکلات در این صنایع در زمستان جلوگیری کنیم.

فروزنده یادآور شد: برای سال ها صنایع و نیروگاه های کشور از سوخت مایع استفاده می کردند اما به دلیل توسعه پارس جنوبی برای چند توانستیم از گاز طبیعی استفاده کنیم که سوخت پاک تری محسوب می شود. اما متأسفانه به دلیل بالا رفتن مصرف گاز به دلایل مختلف باعث می شود این فرصت برای کشور فراهم نشود. این شرایط سبب می شود دوباره به استفاده از سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه های کشور بازگردیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره برنامه های آتی این وزارت خانه گفت: وزارت نفت به دلیل آن که در حوزه های مختلفی فعالیت می کند برنامه های متعددی را در نظر دارد. در حوزه تولید نفت، تولید گاز، تجارت نفت و گاز، تجارت فرآورده و امثال آن‌ ها، این وزارت خانه برنامه های کاربردی دارد. یکی از برنامه های راهبردی وزارت نفت افزایش صادرات نفت و فرآورده های آن است تا کشور را از تحریم دور کند.

کد خبر: ۱۱۰٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha