۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۳
اصرار آمریکا به تحریم ها، منجر به روابط اقتصادی جدید ایران با روسیه و چین خواهد شد
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

اصرار آمریکا به تحریم ها، منجر به روابط اقتصادی جدید ایران با روسیه و چین خواهد شد

«طارق رئوف» معتقد است آمریکا به منظور اعمال فشار بر ایران به تحریم ها ادامه داده است و اصرار به تحریمها، منجر به روابط اقتصادی جدید ایران با روسیه و چین خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته بود: برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی این «به زودی» یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس [کانال مالی اروپا] را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به زودی انجام می‌شود.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی افزود: تفاوت بین به زودی ایرانی و به زودی غربی خیلی زیاد است. به زودی از نظر ما یعنی واقعا در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران.

در واکنش به این سخنان، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران که گفته است این کشور به میز مذاکرات باز می‌گردد را شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست. این چیزی است که در هفته گذشته بارها شنیده ایم اما هنوز به طور دقیق متوجه نشده ایم که معنی آن چیست.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*دولت ایران اعلام کرده که به زودی آماده بازگشت به مذاکرات هسته ای است. این در حالی است که طرفهای مقابل اصرار دارند که ایران زودتر به توافق هسته ای بازگردد. دلیل اصرار آنها چیست؟
گزارش های خبری حاکی از آن است که دولت جدید ایران اعلام کرده است که مذاکرات وین پس از ۲-۳ ماه از سر گرفته می شود.

*ایران اعلام کرده گفتگوها در خصوص برجام خواهد بود که نه زیادتر و نه کمتر و تحریمها باید بر این اساس برداشته شود. آیا آمریکا تحریمها را برخواهد داشت؟
لغو تحریم های آمریکا مشخص نیست، به نظر می رسد که ایالات متحده به منظور اعمال فشار بر ایران به تحریم ها ادامه داده است. به نظر می رسد دیدار اخیر نخست وزیر اسرائیل با «جو بایدن» باعث تشویق آمریکا به ادامه تحریم ها شده است.

*ایران به دانش غنی سازی ۶۰ درصدی رسیده است. برخی معتقد هستند حتی اگر ایران به برجام بازگردد و محدودیتهای قبلی را بپذیرد باز هم تجربه غنی سازی ۶۰ درصدی را به دست آورده و توازن قوا به نفع ایران در عمل تغییر کرده است. ارزیابی شما چیست؟
بله، ایران در حال حاضر نه تنها تجربه غنی سازی ۲۰ تا ۶۰ درصدی را دارد، بلکه در زمینه استفاده از پیکربندی های مختلف سانتریفیوژهای پیشرفته نیز قادر به غنی سازی با استفاده از تعداد کمتری سانتریفیوژ است. همانطور که سال گذشته و زودتر از آن اعلام کرده بود، ایران می تواند از ۶۰ درصد یا بیشتر غنی سازی برای سوخت زیردریایی های هسته ای استفاده کند.

*با توجه به تحولات کنونی آینده برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر می رسد زمان در برجام رو به اتمام است. ایران تصمیم گرفته است با تحریم های آمریکا زندگی کند اما اگر آمریکا تحریم ها را لغو نکند، روابط اقتصادی جدیدی با چین و روسیه ایجاد خواهد کرد.

 به نظر می رسد ایالات متحده این موضوع که ایران قابلیت غنی سازی پیشرفته- تحت تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی – داشته باشد را پذیرفته است. فقط رژیم اسرائیل از این موضوع عصبانی است و تهدید می کند.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha