۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
صنعت نیمه جان گردشگری در مازندران| بومگردی کیش، هتلداری مات
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت نیمه جان گردشگری در مازندران| بومگردی کیش، هتلداری مات

ساری- حدود ۲۰ ماهی از شیوع کرونا می گذرد و صنعت گردشگری نیمه جان در مازندران همچنان چشم انتظار حمایت است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی ۲۰ ماه گذشته زخم عمیقی بر پیکره صنعت گردشگری در مازندران وارد شد و زیرمجموعه‌های این صنعت نیمه جان، روزگار را به سختی سپری کردند.

آمار و ارقام خسارت‌های وارده به بخش گردشگری در مازندران، کلان و چشمگیر شده است و این مسئله موجب شده تا شمار زیادی از فعالان این بخش خانه نشین و بیکار شوند.

مدیر هتل آپارتمان کسری نوشهر با اشاره به خسارت بالای کرونا به مراکز اقامتی و هتل‌ها، حمایت از این بخش را در حد شعار دانست و با اشاره به آسیب کرونا به صنعت گردشگری اظهار داشت: کرونا بیش از ۹۰ درصد به این صنعت خسارت وارد کرده است.

تورج ملکان در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه گردشگری مازندران بیش از دیگر مناطق آسیب دیده است، گفت: مازندران در حوزه گردشگری و توریسم سرآمد دیگر استان‌ها است و طبیعتاً بیشترین لطمه ناشی از کرونا را دیده است.

وی درباره حمایت‌های صورت گرفته از حوزه گردشگری گفت: متأسفانه حمایت‌ها در حد شعار بوده و به معنای واقعی شاهد نبودیم و اینکه وام و تسهیلاتی داده می‌شود اما وقتی به حوزه اقتصادی و بانک ورود پیدا می‌کنیم، کارها سخت و پیچیده می‌شود.

صنعت نیمه جان گردشگری در مازندران| بومگردی کیش و هتلداری مات

متأسفانه حمایت‌ها در حد شعار بوده و به معنای واقعی شاهد نبودیم و اینکه وام و تسهیلاتی داده می‌شود اما وقتی به حوزه اقتصادی و بانک ورود پیدا می‌کنیم، کارها سخت و پیچیده می‌شود

ملکان با عنوان اینکه استقبال و اقبال از واحدها و تأسیسات گردشگری به دلیل شیوع کرونا محدود شده است، گفت: شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم از تمامی ظرفیت‌ها بهره بریم و شرایط اقتصادی نیز سبب شده تا مردم نتوانند برای اقامت در واحدهای گردشگری هزینه کنند.

این فعال صنعت گردشگری با اشاره به اینکه هر سال درصدی به قیمت‌ها و نرخ سالانه واحدهای گردشگری افزوده می‌شود، گفت: شرایط اقتصادی سبب شده تا اقامت در واحدهای گردشگری و هتل‌ها برای مردم هزینه بر باشد.

وی گفت: ارائه تسهیلات با سود مناسب و زمان بازپرداخت مناسب از جمله راهکارها برای رونق دوباره صنعت گردشگری است اما اکنون برای دریافت تسهیلات با موانع و مشکلات فراروی زیادی مواجه هستیم.

ضربه سنگین کرونا به صنعت گردشگری
خسارت کرونا طی ۲۰ ماه گذشته بر واحدهای اقامتی و گردشگری از حساب خارج شد و ضربه سنگینی بر پیکره این بخش وارد شده است، مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت سنگین کرونا به صنعت گردشگری استان اظهار داشت: فقط طی سه ماه اول شیوع، کرونا بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش گردشگری استان وارد کرده است.

وی با اشاره به نقش گردشگری برای رشد فراگیر افزود: گردشگری سبب بهبود زندگی استان می‌شود و در هفته گردشگری سعی شد ۸۲ برنامه برای ارتقای وضعیت گردشگری در استان اجرا می‌شود.

وی برپایی تور آشناسازی برای جامعه و فعالان بخش‌های مختلف را از جمله برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: کرونا سبب شده تا واحدها و تأسیسات مختلف گردشگری دچار خسارت شدید شوند هرچند هتل‌ها و واحدهای اقامتی توانستند تا حدودی خود را بازیابی کنند.

حسنی بدون اشاره به آمار بیکاران ناشی از خسارت کرونا به بخش گردشگری افزود: با این بیماری فعالان در آژانس‌های مسافرتی، راهنمایان گردشگری کامل بیکاری شدند و برخی از واحدهای اقامتی و پذیرایی نیز تعدیل نیرو داشتند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه شاهد تعطیلی هیچ واحد گردشگری در دوره کرونا نبودیم، گفت: ارائه تسهیلات کرونایی بر مبنای اشتغال محور و تغییر آن به تسهیلات بنگاه محور از جمله طرح‌های حمایتی است و مرحله سوم آن تا پایان آذرماه پرداخت می‌شود.

صنعت نیمه جان گردشگری در مازندران| بومگردی کیش و هتلداری مات

وی گفت: فعالان گردشگری باید با مراجعه به ادارات شهرستانی و ثبت نام در سامانه کارا نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند و تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

۷۱۵ واحد گردشگری تسهیلات گرفتند
در استان مازندران بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تأسیسات گردشگری شامل هتل، متل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر، بومگردی، خانه مسافر و غیره وجود دارد و به رغم خسارت کلان، حمایت‌های صورت گرفته از فعالان این بخش اندک بوده است.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخش گردشگری بیشترین خسارت و آسیب را در دوران کرونا متحمل شد، افزود: تاکنون ۳۴۳ میلیارد ریال تسهیلات خسارت ناشی از کرونا به فعالان حوزه گردشگری پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه این تسهیلات به ۷۱۵ واحد گردشگری پرداخت شده است، ادامه داد: در حال حاضر با روند تدریجی و کاهش کرونا، شاهد فعالیت دوباره واحدهای گردشگری هستیم.

وی با اظهار اینکه بخش گردشگری قدرت خودپالایشی سریع را دارد، افزود: امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد رونق بیشتر صنعت گردشگری در استان باشیم.

بخش قابل توجهی از اشتغال و درآمد مازندران از گردشگری است و سال‌های قبل از کرونا بیش از ۵۰ میلیون مسافر و گردشگر به مازندران سفر می‌کردند و شیوع این بیماری ترمز سفر و اقامت در اماکن گردشگری را کشید و بسیاری از فعالان بخش گردشگری را خانه نشین کرده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha