۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
ضرر ۲۵۰ میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی با شیوع کرونا

ضرر ۲۵۰ میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی با شیوع کرونا

اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی از دولت‌ها خواست تا در کمک مالی به شرکت‌های هواپیمایی جهان تعجیل کنند.

به گزارش بازار به نقل از رویترز، با افزایش دو برابری (۲۵۰ میلیارد دلار) تخمین شرکت‌های هواپیمایی جهان از ضرر ناشی از شیوع کرونا به این صنعت، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی از دولت‌ها خواست تا در کمک مالی به این بخش تعجیل کنند.

«الکساندر دو جونیاک» دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) گفت: واضح است که خیلی زود و به طور اضطراری به اقدامات گسترده نیازمندیم. شرکت‌های هوایی سرتاسر جهان در بحبوحه افزایش محدودیت‌های مسافرتی که به منظور کاهش سرعت شیوع کرونا طراحی شده‌اند، بخش عمده پروازهای خود را برای ذخیره پول نقد لغو و زمین گیر کرده‌اند.

نتیجه این اقدام فشار زیاد بر نقدینگی شرکت‌های هوایی بوده است، به اندازه‌ای که اگر در حمایت از این صنعت اقدامی صورت نگیرد، بیش از نیمی از آنها طی چند هفته آتی در خطر ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

دو جونیاک افزود: بحران نقدینگی با تمام سرعت به سوی ما در حرکت است، هیچ درآمدی نداریم و هزینه‌ها هنوز پرداخت نشده است بنابراین ما شدیداً به نقدینگی نیاز داریم. جونیاک در حالی نسبت به این موضوع هشدار داده است که شرکت رایان‌ایر بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت اروپا به مشتریان خود اعلام کرده است که پروازهای خود را تا دو ماه آینده لغو کرده و همزمان یوروکنترل نهاد اداره کننده ترافیک هوایی اروپا دوشنبه اعلام کرد که حجم پروازها در مقایسه با همین روز در سال گذشته بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است.

جونیاک در ادامه گفت که صنعت هواپیمایی پس از تعدیل بحران کرونا همچنان به تلاش‌های خود که همین حالا نیز در راستای محدود کردن انتشار آلاینده‌ها در دستور کار است، ادامه خواهد داد. در آمریکا، جمهوریخواهان با مخالفت با کمک مالی به مسافران و شرکت‌های حمل بار، پیشنهاد کمکی را در قالب ۵۸ میلیارد دلار وام مطرح کرده و گفته است که دولت می‌تواند در ازای این وام، سهام، قرارداد اختیار فروش یا سایر اوراق را دریافت کند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی متشکل از حدود ۲۵۰ شرکت هواپیمایی که اکثراً بزرگ‌ترین شبکه‌های حمل و نقل جهان محسوب می‌شوند، اعلام کرده که نشانه‌های یک رکود عمیق می‌تواند احیای صنعت مسافرت هوایی را به تأخیر بیاندازد درست برخلاف احیای سریع پس از اپیدمی قبلی که جهان را گرفتار کرد.

«برایان پیرس» اقتصاددان ارشد با اشاره به نمودار نشانگرهای احیای مسافرت هوایی پس از اپیدمی جهانی ویروس سارس در سال ۲۰۰۳، گفت: این یعنی باید بیشتر از یک خط سیر ریکاوری وی شکل (V SHAPED)، انتظار خط سیری یو شکل (U-SHAPED) را داشته باشیم. IATA می‌گوید که صنعت هواپیمایی ۲.۷ میلیون شغل را تحت پوشش خود دارد و این در حالی است که در حال حاضر ده‌ها هزار شغل به حالت تعلیق درآمده است.

کد خبر: ۱۱٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha