۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
ممنوعیت واردات یک مساله سیاسی است| رسوب ۷۰هزار تن برنج در گمرکات کشور
دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور در گفتگو با بازار:

ممنوعیت واردات یک مساله سیاسی است| رسوب ۷۰هزار تن برنج در گمرکات کشور

کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنح با بیان اینکه ۷۰هزار تن برنج در گمرکات رسوب کرده و دولت اجازه ترخیص نمی دهد، گفت: وزیر تحت فشار نمایندگان مجلس اجازه کاهش ممنوعیت واردات را نمی دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج کشور در گفتگو با خبرگزاری «بازار»  در خصوص وضعیت بازار برنج و افزایش قیمت ها گفت: همانطور که می دانید بعد از نان، برنج پرمصرف ترین غذای خوارکی در کشور ما است و لذا وقتی این قوت لایموت تهدید می شود مردم نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

کشاورز افزود: مشکلات اخیر در بازار برنج به این دلیل رخ داده که وزیر اصرار دارد با تزریق برنج های خارجی که در ذخیره استراتژیک کشور است بازار را به تعادل برسانیم تا قیمت برنج ایرانی هم کاهش یابد اما حرف ما این است که این امر شدنی نیست.

وی ادامه داد: چون سیستم دولتی هیچ گاه در توزیع موفق نبوده و سیستم های دلالی و همچنین رانت ایجاد می شود و در نتیجه ثمره ای عاید مصرف کننده نهایی نمی شود و مسلما بازار در همین وضعیت می ماند.

به نظر ما تبعیت از قانون  وزیر تبعیت از یک کار سیاسی است چون نمایندگان مجلس به ایشان فشار می آوردند که ممنوعیت واردات را کاهش ندهند

کمبود برنج خارجی و گرانی برنج ایرانی در بازار| رسوب ۷۰ هزار تن برنج خارجی در گمرکات کشور
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر  از یک طرف کمبود و گرانی برنج خارجی در بازار احساس می شود و از طرف دیگر چون جنبه ممنوعیت واردات حاکم شده است کشاورز و تولید کننده هم منتظر هستند تا محصول داخلی گرانتر شود و با قیمت بالاتری محصول خود را عرضه کند. در نتیجه در بازار هم کمبود خواهیم داشت و هم گرانی برنج ایرانی و خارجی را شاهد خواهیم بود.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار تن برنج خارجی در گمرکات رسوب کرده و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن نیز در بنادر است، افزود: درخواست ما از وزیر جهاد این است که اجازه بدهد بخش خصوصی این محموله های برنج را ترخیص و به بازار تزریق کند.  

وی تصریح کرد: وقتی بخش خصوصی وارد شود اولین مزیتی که دارد این است که جو حاکم شکسته می شود و کشاورز متوجه می شود که واردات آزاد شده و مستمر نیز خواهد بود در نتیجه شاهد کاهش قیمت برنج ایرانی نیز خواهیم بود.

کشاورز ادامه داد: با این وجود وزیر جهاد با این خواسته ما موافقت نکردند و اعلام کردند این یک قانون است؛ البته از نظر ما تبعیت از قانون  وزیر تبعیت از یک کار سیاسی است چون نمایندگان مجلس به ایشان فشار می آوردند که ممنوعیت واردات را کاهش ندهند. این در حالی است که اگر از مهرماه ممنوعیت برداشته شود و بتوانیم برنج را ترخیص کنیم قطعا تاثیرات اش را در بازار خواهد گذاشت.

با آزاد شدن ارز واردات برنج قیمت برنج خارجی به برنج ایرانی نزدیک شده و لذا واردات آن تهدیدی برای تولید داخل محسوب نمی شود

افزایش  ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی پیامد ممنوعیت واردات برنج توسط بخش خصوصی
دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با بیان اینکه هر سال ممنوعیت داشته ایم اما مدت کمتری بوده است، افزود: امسال چون ارز آزاد شده است در نتیجه بخش خصوصی نمی تواند برای ۴ ماه ذخیره داشته باشد چون سرمایه سنگینی می خواهد. در نتیجه ما تاکید داریم که میزان واردات بخش خصوصی برای تولید داخل دیگر تهدیدی ندارد و از طرف دیگر قیمت های ما به قیمت برنج ایرانی نزدیک شده و لذا و هیچ تهدیدی برای تولید داخل نداریم. به همین دلیل درخواست دادیم دوره ممنوعیت برداشته شود و بگذارند برنح ها وارد کشور شود.

کشاورز در خصوص پیش بینی بازار گفت: اگر دولت اصرار کند قضیه به همین شکل ادامه پیدا کند کمبود و گرانی برنج خارجی را در بازار داریم و چیزی برای عرضه نداریم در حالی که قیمت برنج ایرانی نیز روندی صعودی دارد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که قیمت برنج خارجی در بازار ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان بود برنج پر محصول ایرانی به طور میانگین در خرداد ماه ۲۵ هزار تومان بود و برنج کیفی ایرانی نیز ۳۲ هزار تومان بود. لذا اگر مصرف کننده قصد داشت برنج کیفی ایرانی مصرف کند باید ۵ تا ۶ هزار تومان نسبت به برنج خارجی بیشتر پرداخت می کرد. اما الان قیمت برنج ایرانی حداقل  ۵۰ درصد گران شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha