۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
بی توجهی برخی دستفروشان به واقعیتی به نام کرونا/ خط و نشان بی‌عمل مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

بی توجهی برخی دستفروشان به واقعیتی به نام کرونا/ خط و نشان بی‌عمل مسئولان

تهران - در حالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از اصناف در تهران فروشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، برخی از اصناف و دستفروشان همچنان بر باز بودن مغازه‌های خود اصرار می‌ورزند.

در حالی که کشورمان نزدیک به ۴۵ روز است، با ویروس کرونا دست به گریبان است و بیش از ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان در این مدت به کرونا مبتلا شده اند، مشاهدات میدانی خبرنگار بازار نشان می دهد، که علی رغم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بسیاری از اصناف در استان تهران همچنان بر باز بودن مغازه های خود اصرار می ورزند.

این اقدام برخی از کسبه در استان تهران سبب شده تا قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه و انتقاد بسیاری از مردم و مسئولان را به همراه داشته باشد.

با وجود تاکیدات مقامات مسئول کشور و وزارت بهداشت و درمان مبنی بر تعطیلی مراکز عمومی به منظور مهار ویروس خطرناک کرونا، مشاهدات عینی خبرنگاران بازار از سراسر استان تهران از سرپیچی برخی از کسبه و اصناف و باز بودن این اصناف حکایت دارد.

تخلفات اصناف علی رغم تاکید استاندار

البته این تخلفات برخلاف اکثریت اصناف فهیم شهرستان های استان تهران در حال انجام است، اما در هر صورت متاسفانه دیده می شود، که قوانین توسط معدود افراد و در میان سکوت مسئولین در شهرستان ها شوخی گرفته می شود و این واحدهای کسبی و تجاری همچون شرایط عادی فعالند و انگار نه انگار کشور دچار بلیه ای پرخطر است.

فعالیت این صنوف  باعث افزایش آمد و شد و حتی در ساعاتی از روز موجب ترافیک در اقصی نقاط استان تهران شده است و  با گذری در سطح شهرستان های استان تهران، می توان به خوبی به این تخلفات پی برد.

این کم کاری ها در حالی توسط مسئولین در شهرستان های استان تهران در حال انجام است، که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران بعد از ظهر پنج شنبه هفتم فروردین ماه طی گفتگوی ویدئو کنفرانسی با فرمانداران این استان بر تعطیلی اصناف و نیز ابلاغ تذکرات به دستفروشان تاکید کرد و نیز اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مورد تاکید رییس جمهور بوده است.

البته به نظر می رسد، که شایسته باشد، استاندار تهران به عنوان مقام عالی دولت در این استان، جدی تر از نسبت به بررسی تعطیلی اصناف غیرضرور در شهرستان های استان تهران اقدام کند و اگر چنانچه این معضل ناشی از تعلل دستگاه یا دستگاه هایی است، با کم کاران برخورد شود.

در حال حاضر و طبق مشاهدات عینی خبرنگاران بازار، تعلل در تعطیلی اصناف غیر ضروری در شهرستان های ورامین، ری، شهریار، بهارستان، پردیس و شمیرانات حکایت دارد.

مغازه دار ری: عادت به باز کردن مغازه دارم/اجتماع دستفروشان در ورامین

یکی از اصناف ری که به فروش پوشاک اشتغال داشت، علی رغم اذعان بر این موضوع که در این روزها مشتری ندارد، در توجیه عدم تعطیلی واحد صنفی خود به خبرنگار بازار گفت: چاره ای ندارم، اگر مغازه را تعطیل کنم، به کجا بروم.

وی افزود: ما عادت به حضور در مغازه داریم و نمی توانیم، در خانه بمانیم، زندگیمان اینجا است.

این تخلفات در ورامین نیز دیده می شود و در حالی اتفاق می افتد، که رییس اتاق اصناف ورامین در گفتگو با خبرنگار بازار بر تعطیلی واحدهای صنفی این شهرستان تاکید کرده و گفت: تنها فروشندگان موادپروتئینی،مرغ، ماهی، گوشت قرمز، نانوایان ، خواروبارفروشان، سوپرمارکت، فروشندگان لبنیات و فروشندگان میوه اجازه دارند، مغازه ها را باز کنند و مابقی اصناف تا ۱۵ فروردین باید تعطیل باشند.

سید عباس میری در حالی بر برخورد با متخلفان در این طرح تاکید داشت، که در عمل خبری از این برخوردها نیست.

جولان دستفروشان در خیابان های ورامین همچنان دیده می شود و لج بازی این افراد در همراهی با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تا حدی است، که بعد از ظهرها هر نوع میوه، سبزی و ... بخواهید، کافی است، به خیابان شهید باهنر ورامین مراجعه کنید، تا از وانت بارهای متعدد ایستاده در این خیابان خریدهای خود را انجام دهید.

خط و نشان فرمانداران ورامین و قرچک برای متخلفان

فرماندار ورامین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بازرسی از واحدهای صنفی و نیز معابر ورامینی اکنون شدت بیشتری گرفته است.

حسین کاغذلو ادامه داد: قطعا با دستفروشان و افرادی که جزو واحدهای صنفی نیز نبوده اما علی رغم مصوبات ستاد مقابله با کرونا به کسب و کار می پردازند، برخورد خواهد شد و اجازه به چالش کشیدن سلامت شهروندان را به کسی نمی دهیم.

در قرچک نیز، لجاجت برخی اصناف در تعطیلی واحدهای صنفی سبب شد، تا سرانجام بهمن خطیبی فرماندار قرچک، به همراه فرمانده انتظامی و نیروهای اتاق اصناف و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به میدان آمده و در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی صنوف غیرضروری ۱۲ مرکز اصلی قرچک را تعطیل کند.

طبق اعلام برخی از پزشکان در بیمارستان های مداوای بیماران کرونایی در تهران، در حال حاضر شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا پر خطرترین شهرستان های استان تهران، در روزهای کرونایی هستند.

اما این اعلام ها سبب نشده تا اصناف و حتی مردم این مناطق کرونا را جدی بگیرند.

کد خبر: ۱۱٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha