۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
ایران با رمز ارز می تواند تحریمهای آمریکا را دور بزند| احیای برجام نیاز به میانجی دارد
گفتگو با استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا؛

ایران با رمز ارز می تواند تحریمهای آمریکا را دور بزند| احیای برجام نیاز به میانجی دارد

«ویلیام بیمن» معتقد است: ایران می تواند تصمیم بگیرد از ارز رمزنگاری شده استفاده کند و تحریم های ایالات متحده را از این طریق دور بزند.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته بود: برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی این "به زودی" یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس [کانال مالی اروپا] را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به زودی انجام می‌شود.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی افزود: تفاوت بین به زودی ایرانی و به زودی غربی خیلی زیاد است. به زودی از نظر ما یعنی واقعا در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران.

در واکنش به این سخنان، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران که گفته است این کشور به میز مذاکرات باز می‌گردد را شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست. این چیزی است که در هفته گذشته بارها شنیده ایم اما هنوز به طور دقیق متوجه نشده ایم که معنی آن چیست.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

*دولت ایران اعلام کرده که به زودی آماده بازگشت به مذاکرات هسته ای است. این در حالی است که طرفهای مقابل اصرار دارند که ایران زودتر به توافق هسته ای بازگردد. دلیل اصرار آنها چیست؟
ما درگیر وضعیتی دیپلماتیک هستیم که هیچ طرفی حاضر نیست اولین گام را برای تمدید مذاکرات بردارد. ایالات متحده اصرار دارد که ایران ابتدا به محدودیت های غنی سازی هسته ای و بازرسی هایی که در برجام مشخص شده بود بازگردد و ایران اصرار دارد که ایالات متحده ابتدا تحریم هایی را که پس از خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق مجددا وضع شده بود، لغو کند.

هر دو طرف دارای مشکلات سیاسی داخلی هستند. در این مذاکرات دولت جدید ایران می خواهد نشان دهد که به هیچ وجه قرار نیست تسلیم آمریکا شود. رئیس جمهور بایدن در ایالات متحده با مشکلات زیادی روبرو است.

او به خاطر هر کاری که انجام می دهد مورد حمله جمهوری خواهان قرار می گیرد. اگر او به ایران امتیاز دهد، ضعیف به نظر می رسد، بنابراین تیم دیپلماتیک او نمی تواند به خواسته های ایران ملحق شود. این یک بن بست است. به نظر من، واسطه گری شدید طرف ثالثی برای رفع مشکل نیاز است تا این بن بست رفع شود.

*ایران اعلام کرده گفتگوها در خصوص برجام خواهد بود که نه زیادتر و نه کمتر و تحریمها باید بر این اساس برداشته شود. آیا آمریکا تحریمها را برخواهد داشت؟
تحریم ها بسیار زیاد است و به بیش از ۴۰ سال پیش برمی گردد. مجموعه تحریم هایی که توسط دولت های متعدد توسط ایالات متحده علیه ایران وضع شده است، بسیار دشوار است که به طور هم زمان برداشته شود. چند مورد وجود دارد که آسان تر خواهد بود.

۱-تحریم های اعمال شده توسط رئیس جمهور ترامپ پس از خروج از برجام. این موارد می تواند فوراً برداشته شود

۲-کاهش تحریم ها بر اساس برجام. تا زمانی که ایران تمایلی برای اصلاح غنی سازی اورانیوم و افزایش بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان ندهد، رفع این مشکلات دشوارتر خواهد بود.

۳-تحریم های قبلی به برجام مربوط نمی شود. برخی از این تحریمها مرتبط با حمایت ایران از حزب الله لبنان، حماس و دشمنی با اسرائیل است که به رئیس جمهور ریگان باز می گردد. اینها بسیار قدیمی هستند و برداشته شدن این تحریمها، سخت ترین خواهد بود.

*اگر مذاکرات شکست بخورد، طرح B طرفین چه خواهد بود؟
ایالات متحده در حال خروج از منطقه خاورمیانه است و ایران به سمت چین، هند و روسیه حرکت می کند تا آینده اقتصادی خود را تضمین کند. در صورت تداوم این امر، ایران و ایالات متحده از خصومت نسبت به یکدیگر به بیگانگی و بی ربطی فزاینده تبدیل خواهند شد. سایر تحولات جالب در دنیای اقتصاد نیز ممکن است یک عامل باشد.

ارزهای رمزنگاری شده راهی برای فرار کشورها از سلطه دلار در بازارهای اقتصادی جهان ارائه می دهند. السالوادور بیت کوین را در کشور خود قانونی کرد. ایران می تواند تصمیم بگیرد از ارز رمزنگاری شده استفاده کند و تحریم های ایالات متحده را از این طریق دور بزند. من شک ندارم که مقامات ایرانی قبلاً به این موضوع فکر کرده اند و در حال بررسی آن هستند.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha