۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
۴ عرضه اولیه شهریور قربانی روند نزولی بازار
عرضه اولیه ها گران بودند یا بازار هیجانی بود؟

۴ عرضه اولیه شهریور قربانی روند نزولی بازار

چهار عرضه اولیه شهریور ۱۴۰۰ گرچه از نظر عملکردی نسبت به عرضه اولیه های ابتدای سال امتیاز مثبت تری داشته اند اما نتوانستند به اندازه آنها رشد کنند و قربانی روند نزولی بازار شدند.

بازار؛ گروه بورس:  بورس تابستان امسال بعد از اینکه به سطح یک میلیون و ششصد هزار واحد رسید روند نزولی خود را شروع کرد در همان زمان بسیاری از فعالان بازار سرمایه نگران فضای ترس و جو منفی شدند که مبادا دوباره صف های فروش سنگین شاخص کل را به سطح یک میلیون و صد هزار واحد بکشاند و بازهم تصمیم سازان سازمان بورس و اراق بهادار عرضه اولیه ها را ردیف کردند و در یک بازه زمانی دو هفته در شهریور ماه ۴ شرکت عرضه شد که شامل دو فولادساز بزرگ و یک شرکت شیمیایی و یک شرکت خدمات رایانه ای بود.

در زمان عرضه بسیاری از سرمایه گذاران فکر می کردند که این چهار عرضه اولیه قرار است مانند سایر عرضه اولیه های سال ۱۴۰۰ رشدهای بالای ۱۰۰ درصد داشته باشند بر همین مبنا شاهد صف های با حجم یک میلیارد سهم برای نمادهای همچون فسبزوار و فجهان بودیم اما این صف ها یک هفته هم دوام نیاورد، به طوری که دو فولادسازی که عرضه اولیه شده بودند در سود حدود ۲۰ رصد به صف فروش رسیدند و کیمیا تک هم در رشد ۵۰ درصدی متوقف شده بود یکباره فرو ریخت و دوباره بعد از یک روز به صف خرید رسید توسن هم دیگر نمادی است که تحت تاثیر فضای بازار و رویکرد سایر عرضه اولیه های هم زمان خودش به سرعت متعادل شد و نوسانات تا منفی ۵ درصد را هم تجربه کرد. این روند نشان داد که عملا کلیت بازار است که تعیین می کند که یک نماد چقدر رشد کند. چراکه در گزارش های شهریور این چهار نماد عملکرد مثبتی را عرضه کرده بودند و شاید نسبت به سایر عرضه اولیه های ۱۴۰۰ هم سودسازی بیشتری داشتند  و تنها جو کلیت بازار صف های خرید آنها را بهم زد.

همیشه در شرایطی که بازار سرمایه روندی نزولی پیدا می کند بورس عرضه اولیه های بیشتری دارد و از آنجایی که مدیران شرکت ها قیمت ها را به صورتی غیرمنطقی محاسبه می کنند می بینیم که عرضه اولیه بعد از چند روز صف خرید به سرعت متعادل می شوند و بعد حتی به صف فروش هم کشیده می شوند

البته نباید فراموش کرد که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در زمانی که شاخص کل رشد می کند عرضه اولیه ها با قیمت ها گزافی به سهامداران ارائه می شود، رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با انتقاد به رویکرد سازمان بورس برای عرضه اولیه ها گفت: همیشه در شرایطی که بازار سرمایه روندی نزولی پیدا می کند بورس عرضه اولیه های بیشتری دارند و از آنجایی که مدیران شرکت ها قیمت ها را به صورتی غیرمنطقی محاسبه می کنند می بینیم که عرضه اولیه بعد از چند روز صف خرید به سرعت متعادل می شوند و بعد حتی به صف فروش هم کشیده می شوند.

او افزود: شرکت ها باید ارزش سهام خود را بر مبنای دارایی های که دارند و میزان سودسازی شرکت تعیین کنند تا سهامداران بر مبنای عملکرد شرکت بتوانند ارزیابی کنند که ارزش سهام شرکت در آینده با توجه به سودسازی که دارد چقدر خواهد بود، اما در شرایط کنونی برخی شرکت ها اطلاعات درستی درباره ارزش دارایی شرکت ها ارائه نمی دهند به همین دلیل است که می بینیم عرضه اولیه بسیار گرانتر از آن چیزی که هستند عرضه می شوند.

حال برای ارزیابی عملکرد چهار شرکتی که به تازگی عرضه اولیه شدند نوسان چند وقت اخیر این شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد؛

شرکت فولاد جهان
شرکت فولاد جهان با نماد فجهان در شهریور ماه حدود ۱۲۱۸.۳ میلیارد تومان فروش  داشته که نسبت به مرداد ۱۵۵ درصد افزایش داشته است. در واقع مقدار تولید و فروش شمش در شهریور به ترتیب برابر با ۵۸، ۲۸۸ و ۶۱، ۵۳۳ تن بوده که مقدار تولید ۱۲۹ درصد و مقدار فروش ۳۱۷ درصد نسبت به مرداد ماه رشد داشته است.

همچنین نرخ فروش شمش در شهریور ماه حدود ۱۴ میلیون تومان بوده که نسبت به مرداد ماه ۳ درصد کاهش داشته است. مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تا کنون به رقمی بالغ بر ۵۰۴۶.۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۱۲۴ درصد رشد را نشان می دهد. آخرین قیمت سهم حدود ۶۶۹ تومان بوده و از ابتدای عرضه، حدود ۲۲ درصد رشد داشته است.

شرکت آریان کیمیاتک
شرکت آریان کیمیاتک در شهریور ماه ۱۴۳ میلیارد تومان درآمد فروش کسب کرد. فروش شرکت در مرداد ۱۲۸ میلیارد تومان و در میانگین ۵ ماهه منتهی به مرداد ۱۲۳ میلیارد تومان بوده است.  جمع فروش شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور به ۷۶۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد نشان می دهد.  مقدار فروش کل محصولات کیمیاتک در مرداد بیش از ۵.۵ میلیون عدد بوده است که ۷ درصد بیشتر از ماه مرداد می باشد. نرخ فروش محصولات بهداشتی شرکت در این ماه با رشد ۱۱ درصدی همراه شد و به حدود ۲۴ هزار تومان به ازای هر عدد رسید. آخرین قیمت سهم ۳۳۹۰ تومان بوده و بازدهی آن از زمان عرضه اولیه ۴۷ درصد بوده است.

شرکت شرکت فولاد سبزوار
شرکت فولاد سبزوار با نماد فسبزوار در شهریور ماه ۶.۵۳۵ میلیارد فروش ریالی  داشته که در دوره مشابه در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳.۰۰۶ بوده که رشدی ۱۱۷ داشته است. در مجموع فروش ۶ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰.۶۵۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به فروش ۱۲.۷۶۷ میلیارد ریالی دوره مشابه در سال ۱۳۹۹ از رشد ۱۴۰ درصدی برخوردار بوده است. در حوزه تولید، شهریور ماه تولید شرکت ۶۲.۸۳۹ تن بوده و در مجموع ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ تولید کل شرکت به ۴۰۸.۶۴۲ تن رسیده که افزایشی ۸ درصدی نسبت به دوره مشابه داشته است. شرکت در دوره مشابه سال گذشته تولید ۳۷۸.۲۸۱ تن را به ثبت رسانده است.

شرکت توسعه سامانه های نرم افزاری نگین
شرکت توسعه سامانه های نرم افزاری نگین با نماد توسن در مدت ۹ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ حدود ۲۰۸ میلیارد تومان درآمد از ارائه خدمات شناسایی کرد که بیش از مرداد ۱۴۰۰ بود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم بیشتر بود. این نماد که در شهریور ماه عرضه اولیه شده تاکنون ۴۴ درصد رشد قیمت داشته و با قیمت ۷۶۳ تومان معامله شده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha