۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
غربالگری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره برنامه اصلی وزارت نفت است
وزیر نفت:

غربالگری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره برنامه اصلی وزارت نفت است

وزیر نفت اعلام کرد یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره است که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ممکن است بعضی از آنها اکنون صرفه اقتصادی یا ضرورت نداشته باشند از این رو باید غربالگری شوند.

به گزارش بازار، جواد اوجی امروز (جمعه، نهم مهرماه) در جریان سفر به استان کهگیلویه و بوراحمد، پس از بازدید از سد چمشیر و مجتمع پتروشیمی گچساران در جمع خبرنگاران، گفت: مراحل ساخت سد چمشیر پیشرفتی مطلوب داشته است و مرحله نهایی آن با حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تا پایان امسال تامین اعتبار می‌شود و به ما قول دادند اوایل سال ۱۴۰۱ آبگیری سد انجام شود.

وی افزود: سد مخزنی چمشیر بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب دارد و از بزرگترین سدهای کشور است؛ تأمین کالای آن به‌ویژه در بخش نیروگاهی انجام شده است و موضوع تأمین سیمان آن را هم با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و دولت مطرح می‌کنیم.

وزیر نفت همچنین با ارزیابی مثبت از روند تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران، اظهار کرد: ساخت این پروژه حدود ۸۷ درصد پیشرفت داشته و یکی از امتیازهای آن این است که ۷۸ درصد کالاها ساخت داخل است، خوراک این مجتمع نیز از خط اتان که از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس می‌آید تأمین می‌شود.

اوجی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و سنواتی است که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ممکن است بعضی از آنها اکنون صرفه اقتصادی یا ضرورت نداشته باشند از این رو باید غربالگری شوند و اولویت و نیاز را بررسی می‌کنیم که در کنار آن پروژه‌های جدیدی را هم با مطالعات کارشناسی دقیق و تأمین منابع مالی آنها آغاز می‌کنیم.

وی با تأکید بر توسعه متوازن در بخش بالادست و پایین‌دست، تصریح کرد: این قول را به همه مردم و همکاران صنعت نفت می‌دهیم که آغاز پروژه‌ها متوازن خواهد بود.

وزیر نفت در ادامه گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد هشت میدان نفتی دارد و ۱۳ درصد ذخایر نفتی کشور در این استان است؛ طرح‌های توسعه و حفظ و نگهداشت میدان نفتی گچساران ۱ و ۲ و گچساران ۳ و ۴ و میدان بی‌بی‌حکیمه با افزایش تولید ۴۰ هزار بشکه در روز را آغاز می‌کنیم و حدود ۲۶۰ میلیون یورو حجم سرمایه‌گذاری این سه میدان برای حفظ و نگهداشت و افزایش تولید است.

اوجی اعلام کرد که این پروژه‌ها در هفته‌های آینده آغاز می‌شوند و تا ۲ سال و نیم دیگر هم به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، بیان کرد: بنای ما این است که هرجا که صنعت نفت فعالیت دارد مردم منطقه از قِبل این پروژه‌ها بهره‌مند شوند بنابراین وزارت نفت ۶۲ پروژه در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی و رفاهی با حدود ۱۰۴ میلیارد تومان در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌دهد؛ نزدیک به ۸۲ روستا تا پایان امسال به شبکه گاز متصل می‌شود همچنین ۹۰۰ خانوار از کمیته امداد و سازمان بهزیستی که بنیه مالی ضعیفی دارند معرفی شدند که هزینه‌های لوله‌کشی گاز آنها را وزارت نفت پذیرفته است.

وزیر نفت اعلام کرد که همه این پروژه‌های مسئولیت اجتماعی این استان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

اوجی همچنین پس از بازدید از شهرک صنعتی سربیشه گچساران بر جلوگیری از خرید کالاهای خارجی و استفاده از ظرفیت استان تأکید کرد و گفت: با توجه به اجرای طرح ساخت پتروشیمی گچساران، ساخت واحد پلی‌اتیلن، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفتی مدنظر در گچساران و بی‌بی حکمیه، گچساران در حال تبدیل شدن به یک قطب صنعتی است و اعتقاد ما این است که واحدهای صنعتی باید نیازهای صنعتی طرح‌های همجوار خود را تأمین کنند.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha