۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
تورم در بخش تولید، افزایش تسهیلات پرداختی را بی‌اثر کرده است
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

تورم در بخش تولید، افزایش تسهیلات پرداختی را بی‌اثر کرده است

اردبیل- حسن زاده، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: تورم موجود در بخش تولید و صنعت، افزایش تسهیلات پرداختی را بی‌اثر کرده است.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ما با افزایش نقدینگی در کشور روبه‌رو هستیم که ضروری است این نقدینگی به سمت تولید حرکت کند تا روند تولید ناخالص داخلی کشور به وضعیت مناسب و مطلوب برسد.

وی رشد نقدینگی را در کشور بیش از ۴۰ درصد و تولید ناخالص داخلی را ۴.۶ دهم درصد اعلام کرد و گفت: فاصله بین تولید و نقدینگی کشور بسیار زیاد است و ضروری است در بهبود شرایط اقتصادی کشور این وضعیت را به حال متعادل برسانیم تا رشد اقتصادی ما بتواند همپای رشد نقدینگی حرکتی مطلوب و مناسب داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از نقدینگی کشور تبدیل به تقاضا و یا مصرف شده و کمترین حرکت و هدایت این نقدینگی را به سمت سرمایه‌گذاریی های گروهی و فردی شاهد هستیم.

حسن‌زاده افزود: حباب به وجود آمده در بخش بورس، مسکن و ارز ناشی از هدایت ناصحیح نقدینگی کشور به این سمت و سو است که باید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هدف‌گذاری ها را در این حوزه به شکل صحیح سر و سامان بدهند.

وی با بیان اینکه بانک‌های عامل مدعی پرداخت تسهیلات به بخش تولید و صنعت هستند در حالی که آثار آن به عینه مشاهده نمی شود، خاطر نشان کرد: دلیل این امر تورم بخش تولید و صنعت است که پرداخت این تسهیلات را با رشد جهشی ۷۶ درصد بی اثر کرده است.

حسن‌زاده دلیل بی انگیزگی بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات به بخش تولید و صنعت عدم ریسک‌پذیری در این حوزه اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه برخلاف بخش خدمات حوزه تولید و صنعت از ریسک بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل بانک‌ها راغب نیستند تسهیلاتی در اختیار بخش تولید قرار دهند که بازپرداخت آن در هاله‌ای از ابهام باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با وجود تکالیف قانونی به ویژه در قانون رفع موانع تولید در حمایت از این بخش بانک‌ها منابع خود را کمتر به حوزه صنعت و تولید اختصاص می دهند و این امر مشکلات و چالش‌ها را جدی تر کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل به اقتصاد خام‌فروشی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه بخش عظیمی از محصولات ما در ورود به بازارهای جهانی خام و بدون تبدیل به صنایع تبدیلی عرضه می شود در حالیکه عمده درآمدها و بهره‌وری ها در بخش توسعه صنایع تبدیلی و فناوری های نوین است که امکان صادرات متنوع را نیز فراهم می آورد.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha