۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
رونق مجدد بازار فولاد با وجود افزایش قیمت ها| کمبود آهن قراضه مشکل جدید تولیدکنندگان
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد

رونق مجدد بازار فولاد با وجود افزایش قیمت ها| کمبود آهن قراضه مشکل جدید تولیدکنندگان

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: در اوایل هفته جاری قیمت‌ها در بازار فولاد روند نزولی داشت، اما به تدریج که به اواخر هفته نزدیک می شدیم قیمت ها بار دیگر روند صعودی گرفت.

بازار؛ گروه صنعت: «سیدرضا شهرستانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در تحلیل بازار فولاد در هفته جاری افزود: تردید فعالان بازار فولاد سبب شده بود که بازار شکل الاکلنگی به خود بگیرد زیرا برخی مواقع قیمت ها به صورت صعودی و گاهی قیمت ها به صورت نزولی بود.

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد بیان کرد: دراین شرایط مصرف کنندگان برای اطمینان از واقعی شدن قیمت ها معمولاً صبر پیشه می می‌کنند تا بتوانند در قیمت های پایین محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

کمبود قراضه آهن و مواد اولیه از عمده مشکلات تولید کنندگان در هفته جاری بود به طوری که ورود قراضه به واحدهای تولیدی عملاً به صفر رسید و تولید کنندگان اصلا نتوانستند خرید کنند

کمبود قراضه آهن و مواد اولیه از عمده مشکلات تولید کنندگان در هفته جاری
شهرستانی یادآور شد: کمبود قراضه آهن و مواد اولیه از عمده مشکلات تولید کنندگان در هفته جاری بود به طوری که ورود قراضه به واحدهای تولیدی عملاً به صفر رسید و تولید کنندگان اصلا نتوانستند خرید کنند و حتی تعدادی از خریداران در استان‌های یزد، اصفهان، تبریز، اشتهارد و یا ابهر واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند.

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: در هفته جاری برای آغاز فعالیت مجتمع های فولاد سازی فعالان این صنعت باید قیمت خرید قراضه را از فروشندگان افزایش می دادند تا بتوانند فعالیت کارخانه های خود را آغاز کنند.

بازار در حال افزایش رونق است   
وی اظهار داشت: با این حال با وجود افزایش قیمت قراضه و روند صعودی قیمت دلار و شرایط کلان اقتصادی کشور نشان می دهد بازار در حال افزایش رونق است و از شرایط حداقل فعالیت ها در حال فاصله گرفتن هستیم.

شهرستانی اظهار داشت: دلیل دیگری که بر فعالیت های بازار فولاد تاثیرگذار بود مصوبه اخیر مجلس مبنی بر واردات خودرو بود که شورای نگهبان هم اکنون آن را رد کرده است و عامل دیگر زمزمه های واردات لوازم خانگی از کره جنوبی بود که مقام معظم رهبری به خوبی بر عدم واردات این کالاها از کره جنوبی تاکید کردند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: با توجه به شرایطی که در اقتصاد کلان داریم پیش بینی ما این است که دلار همچنان روند افزایشی خود را ادامه دهد و افزایش قیمت دلار بیانگر این است که قیمت مواد اولیه نیز در بازار فولاد کم شده و حتی برخی مواد اولیه از جمله فرو آلیاژ، فرو سیلیس و یا فرو منگنز در هفته جاری در بازار کمبود پیدا کرد.

در سه روز اخیر از عرضه شمش در بازار بورس استقبال خوبی شد 
وی یادآورشد: با این حال در این شرایط بازار از سه روز اخیر از عرضه شمش در بازار در بورس استقبال خوبی داشت و شرکت ها توانستند مقداری در بورس فروش کنند و این محصول در بازار بین ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان قیمت خورد.

در هفته جاری در این شرایط که قیمت قراضه در برخی از شهرها ۱۰ هزار تومان بود، در بعضی از نقاط کشور به  ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسید و برخی از تولید کنندگان توانستند قراضه آهن را به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کنند

به گفته شهرستانی، در هفته جاری در این شرایط که قیمت قراضه در برخی از شهرها ۱۰ هزار تومان بود، در بعضی از نقاط کشور به  ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسید و برخی از تولید کنندگان توانستند قراضه آهن را به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کنند.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: اگر دلار روند افزایش قیمت خود را حفظ کند این مساله سبب خواهد شد که بازار فولاد کشور با افزایش قیمت مواجه شود.

شهرستانی بیان کرد: در حال حاضر کارخانه های تولیدی و فولاد سازان از نظر تامین انرژی مشکلی ندارند، اما مشکل کمبود مواد اولیه همچنان در این بخش حاکم است و قیمت دلار نیز بر افزایش قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار خواهد بود.

بررسی میدانی بازار آهن و فولاد نشان می دهد که میلگرد در اکثر کارخانه‌های تولیدی در آخرین روز معاملات هفته جاری با افزایش قیمت شروع کرد و به غیراز دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را اعلام کردند

بررسی میدانی بازار آهن و فولاد نشان می دهد که میلگرد در اکثر کارخانه‌های تولیدی در آخرین روز معاملات هفته جاری با افزایش قیمت شروع کرد و به غیراز دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را اعلام کردند.

تیرآهن در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها افزایش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی داشتند و انواع ورق سیاه در اکثر مبادی فروش را با افزایش قیمت  شروع کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها افزایش  ۴۰۰ الی ۷۰۰  تومانی داشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در اکثر مبادی فروش در آخرین روز هفته جاری با ثابت قیمت آغاز کردند و به غیر از دو یا سه بنگاه قیمت ها در الباقی آنها ثابت باقی ماند.

قوطی پروفیل و پروفیل زد در اکثر کارخانه های تولید کننده، با افزایش قیمت  شروع کردند  و افزایشی در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان داشتند و قیمت نبشی و ناودانی نیز در آخرین روز هفته جاری در اکثر کارخانه های تولید کننده، با افزایش قیمت شروع کردند و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی اعمال کردند.

همچنین قیمت انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه های تولید کننده، افزایش قیمت داشتند و به غیر از دو یا سه کارخانه الباقی آنها قیمت محصولات یاد شده را ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش دادند.

امروزه چالش‌ها و دغدغه‌هایی اساسی در حوزه صادرات فولاد وجود دارد که مجموعه این چالش‌ها به افت قیمت محصولات فولادی و همچنین کاهش تقاضا منجر شده است

دراین شرایط، دو روز پیش «حسین بختیاری» معاون فروش فولاد خراسان درباره فروش محصولات صادراتی اظهارداشت: امروزه چالش‌ها و دغدغه‌هایی اساسی در حوزه صادرات فولاد وجود دارد که مجموعه این چالش‌ها به افت قیمت محصولات فولادی و همچنین کاهش تقاضا منجر شده است.

وی بابیان اینکه ازمهمترین دلایلی که زمینه‌ساز چنین شرایطی شده می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد، افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه که ایران درگیر تحریم‌های شدیدی است، مشکلات و موانع اساسی در انتقال پول به وجود آمده که سبب شده مشتریان خارجی از خرید محصولات ایرانی صرف‌نظر کنند. ال‌سی و اعتبارات اسنادی که از مطمئن‌ترین روش‌ها برای خرید محصولات صادراتی بود از میان برداشته شد، در نتیجه این اتفاق ریسک خرید افزایش و قیمت محصولات فولادی کاهش یافت که به موازات این جریان خرید محصولات فولادی صادراتی ایرانی نیز در عرصه‌های برون‌مرزی با مشکل مواجه شده و در نتیجه افت شدیدی داشته است.

وی افزود: از طرفی مشکلات ورود کشتی‌های خارجی به آبهای ایران مشکل دیگری است که در پی این امر هزینه‌های حمل و نقل نیز افزایش یافته است، از این رو خرید محصولات ایرانی برای مشتریان صرفه اقتصادی نداشته و به خرید از سایر کشورهای منطقه روی آورده‌اند.
به گفته وی، با توجه به کاهش قیمت‌ها وکاهش تقاضا در داخل کشور فروشندگان، محصولات فولادی را به‌ میزان بالایی روانه بازارهای منطقه کردند، درحالی که کشورهای خریدار مانند افغانستان و عراق خود تولیدکننده محصولات فولادی از جمله میلگرد هستند به همین جهت برای این محصولات تعرفه‌های بسیار بالای وارداتی ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلاری وضع کردند که در مقایسه با دیگر کشورها در بازارهای جهانی به کاهش قیمت محصولات فولادی ایران دامن زده است.

آمارها نشان می دهد که در نیمه نخست سال جاری ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۸۰۰ تن فولاد خام تولیده شده است که در مقایسه با سال گذشته ۸.۶ درصد کاهش داشته است.

در ۶ ماهه نخست امسال محصولات فولادی نیز به میزان ۹ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۰۰ تن تولید داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶.۱۰ درصد کاهش یافت.

کد خبر: ۱۱۰٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha