۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
تحقق جهش تولید با تجهیز ۲۰۰ هزار هکتار به سامانه نوین آبیاری
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد مطرح کرد:

تحقق جهش تولید با تجهیز ۲۰۰ هزار هکتار به سامانه نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تحقق اهداف سال جهش تولید، معاونت آب و خاک کشاورزی برنامه اجرای ۲۰۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، «عباس زارع» درباره نام‌گذاری سال "جهش تولید" برای سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: با توجه به نامگذاری سال جهش تولید، اجرای این برنامه در سالجاری به میزان ۲۰۰ هزار هکتار نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی اظهارداشت: طی سالیان گذشته به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار طرح سامانه های نوین آبیاری اجرا و به بهره برداران تحویل داده می شد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در سال جاری باید تفکیک استان ها انجام و اعتبار لازم به صورت ماهانه تخصیص یابد تا بتوانیم طرح مذکور را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

زارع طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری را یکی از عوامل اثرگذار در افزایش تولید پایدار محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: طی سال های اخیر برای اجرای این طرح حمایت های خوبی از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: منتهی با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای سال جهش تولید در تمامی بخش ها از جمله معاونت آب و خاک با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، جلسات متعددی برگزار شده است و مقرر شده تا برنامه عملیاتی که می تواند این جهش را در بخش آب و خاک داشته باشد ارایه بدهیم.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی بااشاره به اینکه برای پیشبرد این هدف خواستار تخصیص اعتبار لازم برای این جهش هستیم، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور هیچگونه نگرانی وجود ندارد امیدواریم تخصیص ها ماهانه انجام شود.

زارع افزود: دولت در  سال ۹۸ با محدودیت منابع مالی روبرو بود، به همین دلیل تاکنون حدود ۴۵ درصد اعتبارات لازم برای اجرای ۱۲۰ هزار هکتار طرح سامانه های نوین آبیاری تخصیص یافته است.

به گفته وی، البته اکنون نیز معاونت آب و خاک کشور ۱۳۰ هزار هکتار از این طرح را در سراسر کشور در دست اجرا دارد که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می دهد.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مطالبات زیادی به بهره برداران، پیمانکاران و مشاوران داریم گفت: امیدواریم با تخصیص هایی که در فروردین ماه امسال انجام می شود بتوانیم بخشی از مطالبات سهم کمک بلاعوض دولت را به بهره برداران و پیمانکاران ادا کنیم.

زارع با بیان  اینکه طرح سامانه های نوین آبیاری تقاضا محور است اظهارداشت: اجرای این طرح به کمک بلاعوض دولت بستگی دارد بنابراین اگر کمک بلاعوض دولت در پایان هر ماه براساس اعتبار مورد نیاز ۲۰۰ هزار هکتار تخصیص یابد این طرح تا پایان سال ۹۹ به بهره برداران تحویل داده می شود.

وی افزود: اکنون هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم در کشور داریم که از این میزان تاکنون ۲.۴ میلیون هکتار مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده است.

به گفته مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، از این میزان طرح دو میلیون هکتار مربوط به اراضی پایاب منابع آبی و اراضی سنتی و ۴۰۰ هزار هکتار مربوط به  اراضی پایاب شبکه های مدرن و سدهای کشور است.

وی ادامه داد: حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی کشور نیازمند تجهیز به سامانه های نوین آبیاری است.

زارع گفت: اجرای این طرح در اکثر استان های کشور از جمله استان های فارس، خوزستان، اصفهان، کرمان، خراسان رضوی، قزوین و هرمزگان با پیشرفت خوبی در حال اجراست.

کد خبر: ۱۰٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha