۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
سالانه ۱۲ هزار هکتار آبیاری نوین در اصفهان اجرایی نمی‌شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سالانه ۱۲ هزار هکتار آبیاری نوین در اصفهان اجرایی نمی‌شود

اصفهان - محسن‌زاده کرمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: ظرفیت یالانه اجاری طرح های نوین آبیاری در استان اصفهان سالانه ۲۰ هزار هکتار است که تنها هشت هزار هکتار آن اجرا می‌شود

اصغر محسن‌زاده کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تدوین طرح الگوی کشت استان اصفهان اظهار داشت: این طرح اخیرا به همه شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته طی سه سال اخیر ۷۵ درصد از کشت در استان با الگوی کشت تعریف شده مطابقت دارد، تصریح کرد: هنوز ۲۵ درصد از کشت در استان اصفهان با شرایط بحران آب همخوانی ندارد.

اطلس نیاز آبی اصفهان تدوین شد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اصفهان همچنین به تدوین اطلس نیازی آب استان اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: این اطلس برای تعیین الگوی کشت استان نیز مناسب بوده و در شورای برنامه‌ریزی استان اعلام و مصوب شده است و در شورای برنامه‌ریزی بعدی تائید نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر ۲۴ هزار هکتار از اراضی زیرکشت استان اصفهان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است،‌ اضافه کرد: می‌توان گفت برای هر سال هشت هزار هکتار طرح اجرایی شده است و این در حالی است که در استان ظرفیت اجرای ۲۰ هزار هکتار طرح نوین آبیاری در هر سال وجود دارد.

محسن زاده کرمانی افزود: ارزش ریالی تجهیز اراضی کشاورزی به طرح‌های نوین آبیاری در استان اصفهان طی سه سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

توسعه ۹ هزار کشت نشاء در اصفهان
وی با اشاره به کشت نشاء در استان اصفهان گفت: طی سه سال اخیر ۹ هزار هکتار کشت نشاء در استان اصفهان انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه کشت ارقام زودرس و میان رس در سطح استان نیز ابراز داشت: طی سه سال اخیر در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی باغی و کشاورزی استان این دو نوع کشت نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در ۶ هزار و ۷۸۰ هکتار ارقام جو و گندم مقاوم به کم آبی را کشت کردیم و کشت گیاهان کم آب بر را در ۱۳ هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی استان داشتیم.

احداث ۶۴۰ هکتار گلخانه در اصفهان
محسن زاده کرمانی با بیان اینکه در فعالیت‌های باغبانی در سه سال اخیر احداث ۶۴۰ هکتار گلخانه در استان اصفهان محقق شده است، ادامه داد: با بهره برداری از  هر هکتار گلخانه ۱۵ هزار متر مربع کاهش مصرف آب را داشتیم که این اقدام قابل توجهی بود است.

وی با بیان اینکه برای بهره بردایر از کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان در مجموع سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: برای هر هکتار ۷ الی ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: در سه سال اخیر یک هزار و ۶۰۰ هکتار به سطح زیر کشت زعفران و گل محمدی و یک هزار و ۶۰۰ هکتار نیز به سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان اصفهان اضافه شده است.

کد خبر: ۱۰۹٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha