۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
ترامپ تنها به اقتصاد و انتخابات فکر می کند
انتقاد بیل گیتس از سیاست های دولت آمریکا در مقابل کرونا

ترامپ تنها به اقتصاد و انتخابات فکر می کند

در شرایطی ویروس کرونا شمار زیادی از امریکایی ها را درگیر کرده است، دونالد ترامپ از عدم ضرورت تعطیلی فعالیتهای اقتصادی صحبت می کند و بر این باور است باید زندگی عادی و فعالیتهای اقتصادی عادی در جریان باشد. بیل گیتس این سیاست را نادرست می داند .

خبرگزاری بازار-  افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در امریکا و اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور که تعطیلی کسب و کارها و اقتصاد را ضروری نمی داند یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در رسانه های غربی  و افراد برجسته دنیا است. بیل گیتس یکی از منتقدان اصلی طرح دولت امریکا است و بر این باور است که ترامپ تنها به شاخص تولید ناخالص داخلی کشور توجه می کند و سلامت مردم کشور برایش اهمیتی  ندارد.

بنیانگذار شرکت مایکروسافت که  در سالهای اخیر برای بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی در دنیا سرمایه گذاریهای زیادی انجام داده است در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان بی سی گفت:«امریکا  با اعلام دیر هنگام خطرات ناشی از ورود ویروس کرونا  شانس خود برای فعالیت عادی در اقتصاد را از دست داد. اگر در زمان درستی در این مورد اطلاع رسانی می شد یا تمهیدات لازم  برای ممانعت از ورود ویروس به امریکا و عدم شیوع ان اندیشیده می شد، شاید امروز نیازی به تعطیل کردن کسب و کارها در امریکا نبود و اقتصاد آسیب کمتری متحمل می شد.»

 این سخنان در شرایطی مطرح شده است که  در نتیجه شیوع ویروس کرونا سه ایالت واشنگتن و نیویورک و کالیفرنیا در وضعیت اضطرار قرار دارند و کسب و کارها در این سه ایالت تعطیل است. از طرف دیگر خودروسازان بزرگ امریکا به دلیل شیوع ویروس کار را متوقف کرده اند و شماری از آنها تولید تجهیزات مورد نیاز پزشکی از قبیل ماسک  را آغاز کرده اند. 

ترامپ: باید تا 24 فروردین  اقتصاد به وضعیت عادی بازگردد

 البته دونالد ترامپ همچنان بحران را چندان بزرگ نمی داند و بر این باور است وضعیت کشور تا زمان عید پاک یعنی روز ۱۲  آوریل سال ۲۰۲۰ به شرایط عادی  باز می گردد و نیازی به ادامه تعطیلی وجود ندارد.

بیل گیتس در مورد سخنان ترامپ به سی ان بی سی گفت: «سخنان رییس جمهور نشان می دهد که دغدغه اصلی ان تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشور است. البته در اینکه وضعیت اقتصادی اهمیت دارد شکی نیست ولی این اقتصاد زمانی اهمیت دارد که انسانها زنده باشند و بتوانند زندگی کنند.رییس جمهور به مردم می گوید در شرایط همه گیری ویروس کرونا به رستوران بروید، در مراکز تفریحی حضور داشته باشید و خرید کنید زیرا هزینه کردن  شما برای رشد اقتصاد ضروری است . حال ممکن است در این روند بیمار شوید و جان خود را از دست بدهید. رییس جمهور بر این باور است که نرخ مرگ و میر این بیماری بسیار کم است و به همین دلیل زیاد جای نگرانی نیست  ولی مساله این است که بیمار شدن خیل عظیمی از مردم به دلیل عدم رعایت اصول اعلام شده توسط سازمان های بهداشتی  می تواند باعث افزایش شمار مبتلایان شود و هزینه های زیادی را به بخش درمانی کشور تحمیل کند و حتی باعث شود تا امکانات و زیر ساختهای موجود برای ارایه خدمات به بیماران کفایت نکند. طبق نظر کارشناسان سلامت و بهداشت و سازمان جهانی بهداشت تعطیلی در امریکا باید بین ۶ هفته تا ۱۲ هفته ادامه داشته باشد تا بتوان با شیوع این ویروس مقابله کرد. تعطیلی فعالیتهای اقتصادی برای دوره ای  کمتر از این دوره نمی تواند کمکی به ما بکند.»

 او ادامه داد: « دولت فقط به  رشد اقتصادی فکر می کند زیرا برگ برنده رییس جمهور در انتخابات سال جاری است. به نظر من رقابتهای انتخاباتی بیش از تلاش برای کنترل این همه گیری در  امریکا برای دولت اهمیت دارد.»

گیتس: در سال ۲۰۱۵ در مورد عدم آمادگی دنیا در مقابل بیماریهای همه گیر هشدار داده بودم

بیل گیتس مصاحبه دیگری را هم با شبکه سی ان ان امریکا انجام داده است. او در مصاحبه اش در مورد اینکه دنیا برای مقابله با یک همه گیری آمادگی لازم را نداشت صحبت کرد و گفت:« در سال ۲۰۱۵ و در یکی از جلسات سالانه جهانی من اعلام کردم که اگر یک بیماری همه گیر در دنیا ایجاد شود، بحرانی انسانی را به همراه می آورد زیرا دنیا برای مقابله با این بحران تجهیز نشده است. ما نه راهکار لازم برای مقابله با شیوع  بیماریهای همه گیر را داریم و نه امکان مقابله با بیماریها را در بسیاری از کشورها ایجاد کرده ایم. البته در گزارشهای رسمی همیشه از امریکا به عنوان کشوری که بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با  بیماریهای همه گیر را دارد یاد شده است ولی وضعیت کنونی نشان می دهد آمادگی امریکا هم کفایت نمی کند.»

او به وضعیت بد بهداشتی در شماری از  کشورهای افریقایی اشاره کرد و افزود: «برای بسیاری از مردم کمبود سطح بهداشت و درمان در  کشورهای افریقایی دغدغه نیست ولی واقعیت این است که دنیای امروز در هم تنیده تر از ان است که مساله یک کشور  اهمیتی نداشته باشد. من در سالهای اخیر سرمایه گذاریهای زیادی برای تامین زیر ساختهای بهداشتی در این کشورها انجام دادم و معتقدم شرایط باید بهبود یابد.»

اخیرا وزارت خزانه داری امریکا از ارایه مبلغ ۱۰۰۰ دلاری به هر بزرگسال امریکایی و ارایه مبلغ ۵۰۰ دلار به هر کودگ امریکایی در هر ماه خبر داد و اعلام کرد این مبلغ تا زمانی که شرایط کشور به وضعیت عادی بازگردد ادامه می یابد ولی کاندیدهای حزب دموکرات این مبالغ  را کم می دانند و از پرداختهای دوهزار و سه هزار دلاری صحبت می کنند. دولت امریکا اعلام کرده است بودجه لازم برای پرداخت این مبالغ را در اختیار ندارد.

کد خبر: ۱۰٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha