۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
زیان ۶ میلیارد دلاری تاخیر برگزاری المپیک برای ژاپن
برای نخستین بار برگزاری المپیک در زمان صلح به تاخیر افتاد

زیان ۶ میلیارد دلاری تاخیر برگزاری المپیک برای ژاپن

بالاخره بعد از مدتها مذاکره و صحبت کمیته ملی المپیک ژاپن خبر از تعویق برگزاری مسابقات المپیک و پارا المپیک داد. قرار است این مسابقات در سال ۲۰۲۱ برگزار شود ولی این تاخیر بالغ بر ۶ میلیارد دلار به اقتصاد ژاپن زیان وارد می کند.

مونا مشهدی رجبی، خبرگزاری بازار- قرار بود المپیک تابستانه ۲۰۲۰ درفاصله روزهای ۲۴ جولای تا ۹ اوت در  شهر توکیو پایتخت ژاپن برگزار شود ولی بعد از شیوع ویروس کرونا در دنیا و همه گیری آن درخواستهای زیادی برای به تعویق افتادن برگزاری این مراسم ورزشی مهم مطرح شد. درخواستی که در ابتدا توسط مقامات ژاپن با مخالفت روبرو شد  ولی بالاخره پذیرفته شد.

در روز گذشته شینزو آبه نخست وزیر کشور ژاپن اعلام کرد که المپیک تابستانه ۲۰۲۰  در سال ۲۰۲۱ برگزار می شود و دیرترین زمان برگزاری این المپیک تابستان ۲۰۲۱ است ولی همچنان با نام المپیک تابستانه ۲۰۲۰ نامیده می شود.

حال سوال این است که چرا ژاپن اینقدر برای عقب انداختن مسابقات با وجود همه گیری ویروس کرونا در دنیا تردید داشت؟ 

نشریه آسیا ریویو در گزارش خود با اشاره به هزینه های کلانی که دولت ژاپن برای آماده سازی  زیر ساختهای کشور برای میزبانی مسابقات انجام داد نوشت: «میزبانی مسابقات المپیک بیشتر از یک تحول ورزشی مهم یک نکته مثبت اقتصادی است. کشور میزبان از زمان اعلام خبر میزبانی اش میلیاردها دلار برای توسعه زیر ساختی و تامین نیازهای لازم برای ورزشکاران و توریستهایی که برای بازیها به کشور می آیند هزینه می کند و می داند که چندین برابر این هزینه را طرف حدود دو هفته ای که مسابقات در آن کشور برگزار می شود، بدست خواهد آورد. حال با تاخیر این مسابقات  این افق روشن کسب درآمد برای کشور ژاپن از بین رفت.»

این نشریه در ادامه نوشت که تعویق برگزاری مسابقات هزینه های زیادی را به اقتصاد ژاپن تحمیل می کند. یکی از کارشناسان ارشد اقتصادی مرکز مطالعات اقتصادی نیکی در کشور ژاپن در مصاحبه ای با نشریه آسیا ریویو گفت:« تاخیر در زمان برگزاری مسابقات زیان مالی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰  میلیارد ین معادل ۵.۴۲ تا ۶.۳۲ میلیارد دلار برای اقتصاد ژاپن به همراه دارد. این زیان هم به دولت و اقتصاد دولتی وارد می شود که سرمایه گذاری زیادی برای آماده سازی زیرساختها برای برگزاری مسابقات المپیک انجام داده است و هم به شرکتهای خصوصی فعال در این پروژه ها تحمیل می شود. یکی از این شرکتها که برای توسعه زیر ساختهای شهر توکیو و دیگر شهرهای میزبان مسابقات در ژاپن سرمایه گذاری زیادی انجام داد، شرکت بریجستون بود. این شرکت بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای میزبانی مسابقات سرمایه گذاری کرد و با تاخیر در زمان برگزاری آن، با زیان مالی روبرو می شود.»

فعالان بازارهای مالی و اقتصادی ژاپن هم روی منافع اقتصادی ناشی از برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو حساب زیادی باز کرده بودند و تصور می کردند این میزبانی و درآمد ناشی از آن می تواند از رکود عمیق اقتصاد ژاپن بکاهد و نیروی تازه ای به بخشهای مختلف اقتصاد اعم از بخش ساختمان و خدمات و غیره تزریق کند. این رکود که ریشه در بحران های مالی سالهای قبل دارد، در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی و بعد از اجرای طرح افزایش نرخ مالیات عمیق تر شد. 

اما پیش بینی هزینه های ناشی از تاخیر برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۰ مساله ای است که تمامی مراکز مطالعاتی به آن پرداخته اند. گلدمن ساکس که یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی اقتصادی مطرحی در دنیا است پیش بینی کرد اگر زمان برگزاری مسابقات به تعویق بیفتد، هزینه های مصرفی در این کشور ۵۵۰ میلیارد ین کمتر می شود. این پیش بینی بر مبنای میزان رشدی است که در صورت برگزاری مسابقات در اقتصاد ژاپن ایجاد می شد. باید پذیرفت که ژاپن برای آماده سازی زیرساختها به منظور میزبانی بالغ بر هزار میلیارد ین سرمایه گذاری کرد و انتظار داشت در سال جاری از این سرمایه گذاری کلان، کسب درآمد کند ولی در وضعیت کنونی این درآمد زایی به وقتی دیگر موکول شد.»

تاثیر این تاخیر روی وضعیت کسب و کارهای بخش توریسم بسیار زیاد بود. به عنوان مثال هتل امپریال ژاپن اعلام کرد در سال مالی منتهی مارس۲۰۲۰ سود خالص آنها به ۲.۳ میلیارد ین رسید که ۳۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. آمارهای ارایه شده توسط  اتحادیه هتل های شهرهای توکیو و اوساکا هم  نشان می دهد که افت شدید ورود توریست خارجی به این هتل ها زیان اقتصادی زیادی را به آنها تحمیل کرده است. طبق این گزارش در ماه مارس تنها ۵۰ درصد از اتاق هتل ها در دو شهر توکیو و اوساکا  اجاره شده بود در حالیکه این نسبت به سال قبل برابر با ۸۰ درصد بود. همه این هتل ها امیدوار بودند سود قابل توجهی در زمان برگزاری مسابقات بدست آورند. امیدی که با تاخیر زمان برگزاری مسابقات به ناامیدی تبدیل شد.

 در پایان باید گفت این اولین بار در دنیا است که مسابقات المپیک در زمان صلح برگزار نمی شود یا به تاخیر می افتد. اگر این مسابقات در تابستان سال بعد برگزار شود ، با زمان برگزاری مسابقات دیگری که قبلا برنامه ریزی شده تداخل خواهد داشت و به نظر می رسد برای هماهنگ شدن این وضعیت باید تمهیدات دیگری اندیشیده شود.همین مساله می تواند به سختی سال جدید بیفزاید و پیچیدگی های این سال را بیشتر کند.

کد خبر: ۱۰٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha