۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷
خام فروشی معادن همچنان ادامه دارد
یادداشت؛

خام فروشی معادن همچنان ادامه دارد

تبریز- «سال هاست با پدیده ای به نام خام فروشی معادن در آذربایجان شرقی مواجهیم و ثروت کلانی از این استان به دیگر استان ها منتقل می شود» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: سالهاست با پدیده ای به نام خام فروشی در آذربایجان شرقی مواجه ایم و ثروت کلانی از این استان به دلیل خام فروشی معادن به استانهای دیگر منتقل می شود. این در حالیست که مسئولان ارشد استانی بارها به انتقاد از این وضعیت پرداخته اند، اما متاسفانه تاکنون ره به جایی نبرده و همچنان ثروت خدادادی این مرز و بوم را دیگران می برند بدون اینکه مردم آذربایجان شرقی بهره ای از این نعمت ببرند.

در استان معادن طلا، نقره و مس فراوانی وجود دارد. متاسفانه اغلب به صورت خام به استان های دیگر منتقل می شود درآمد هنگفتی که فقط با جلوگیری از خام فروشی می تواند زمینه توسعه استان، رشد اقتصادی و اشتغال جوانان را فراهم آورد.

به نظر می رسد وقت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی آذربایجان شرقی به استان های دیگر فرا رسیده است

به نظر می رسد وقت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی آذربایجان شرقی به استان های دیگر فرا رسیده است. این امر تنها با توسعه مراحل بهره برداری، فرآوری و تولید محصول نهایی محقق می شود. ۳۰ درصد از ذخایر مس کشور در استان واقع است.

تنها از معدن مس سونگون به عنوان بزرگترین معدن مس ایران سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن کنسانتره و شمش به فروش می رسد و یا به کرمان حمل می شود.

وعده های فراوانی که در سال های اخیر از طرف شرکت ملی مس ایران داده شده توخالی بوده است و اجرای طرح های تکمیل چرخ تولید مجتمع مس سونگون تحت عنوان شهرک مس تاکنون ابتر مانده است.

واقعیت این است که اگر خطوط ذوب و پالایش مس در مجتمع مس سونگون راه اندازی و در کنارش شهرک مس ایجاد شود ثروت کلانی نصیب استان خواهد کرد.

ارسباران به عنوان منطقه ای معدن خیز برای مردم آذربایجان شرقی بارزش است. نه تنها برکات و منافع اقتصادی حاصل از فروش میلیاردها تومان مواد خام معدنی به استان برنگشته بلکه تخریب محیط زیست و قطع درختان نصیب منطقه ارسباران کرده است بدون اینکه مجتمع مس سونگون تاثیر عمده در رفاه مردم و توسعه منطقه و استان داشته باشد.

مس سونگون پس از سالها همچنان از حق اساسی خود مبنی بر بازگشت درآمدهای معدنی اش محروم مانده است

مس سونگون پس از سالها همچنان از حق اساسی خود مبنی بر بازگشت درآمدهای معدنی اش محروم مانده است و وعده های احداث کارخانه ذوب و راه اندازی صنایع بالا و پایین دستی تنها روی کاغذ مانده و عملیاتی نشده است.

با اینکه نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر جلوگیری از خام فروشی و ماندن این سرمایه های خدادادی در استان تاکید می کنند اما در بر همین پاشنه می چرخد و ما شاهد انتقال این ثروت ملی به کرمان می باشیم.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha