۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
رشد ۱.۲ درصدی ارزش جهانی صادرات پنیر| ایران در جایگاه ۷۶ قرار گرفت
یکه تازی اروپایی ها در بازار صادراتی پنیر در ۲۰۲۰

رشد ۱.۲ درصدی ارزش جهانی صادرات پنیر| ایران در جایگاه ۷۶ قرار گرفت

در حالی که ارزش جهانی بازار صادراتی پنیر در ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار بوده ایران با صادراتی به ارزش سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار جایگاه ۷۶ دنیا را کسب کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: پنیر از جمله محصولات لبنیاتی است که جایگاه ویژه ای در سفره مردم دارد و جزو محصولات لبنی پرمصرف در دنیا محسوب می شود. با این وجود بسیاری از کشورها علاوه بر تولید این محصول در داخل بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین می کنند و به این ترتیب بازار صادراتی پنیر نسبتا پررونق است.

به طوری که بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ارزش جهانی پنیر صادراتی که توسط بیش از ۱۰۰ کشور رقم زده شده است بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان ارزش صادرات این محصول از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به میزان ۲۲.۹ درصد افزایش داشته است و از ۲۶ میلیارد دلار به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر ارزش صادرات پنیر از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به میزان ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

ایران با صادراتی به ارزش ۳میلیون و ۶۰۰ هزار دلار جایگاه ۷۶ را در بین کشورهای صادر کننده پنیر در سال ۲۰۲۰  کسب کرد

آلمان؛ بزرگترین صادر کننده پنیر در ۲۰۲۰؛ ایران در جایگاه ۷۶
در این گزارشات جهانی منتشر شده نام ایران نیز در بین ۱۰۰ کشور صادر کننده ذکر شده است و به این ترتیب با صادراتی به ارزش ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در جایگاه ۷۶ دنیا قرار گرفته است.

این در حالی است که بر اساس گزارشات منتشر شده بزرگترین صادر کنندگان پنیر در سال ۲۰۲۰ به ترتیب کشورهای «آلمان، هلند، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده» بوده اند. به این معنا که این پنج کشور ۵۴ درصد از ارزش جهانی پنیر صادر شده در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده اند.

سهم ۸۳ درصدی قاره اروپا در صادرات پنیر در ۲۰۲۰؛ سهم آسیا ۲.۵ درصد
در بخش دیگری از این گزارش به بررسی برترین صادرکنندگان پنیر از نظر قاره ای پرداخته شده است که بر این اساس قاره اروپا در جایگاه اول قرار گرفته اند به طوری که در سال ۲۰۲۰ کشورهای اروپایی مجموعا صادراتی به ارزش ۲۴.۴ میلیارد دلار زده اند که در واقع بیش از ۸۳ درصد از کل پنیر صادر شده در جهان را شامل می شود.

از سوی دیگر نیوزلند و استرالیا در اقیانوسیه ۶ درصد در این بازار صادراتی سهم داشتند و از صادر کنندگان آمریکای شمالی با ۵.۲ درصد جلوتر قرار گرفتند. این در حالی است که آسیا سهمی به میزان ۲.۵ درصد، آمریکای لاتین ۲ درصد و آفریقا نیز سهمی به میزان ۰۸ درصد در این بازار صادراتی به خود اختصاص دادند.

آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده پنیر در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴ درصد از کل صادرات این محصول را رقم زده است و ارزش صادراتی اش ۴.۸ میلیارد دلار بوده است

آلمان، هلند، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده؛ ۵ کشور بزرگ صادر کننده پنیر
بر اساس این گزارش کشور آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده پنیر در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴ درصد از کل صادرات این محصول را رقم زده است و ارزش صادراتی اش ۴.۸ میلیارد دلار بوده است. از سوی دیگر  دومین کشور بزرگ صادر کننده یعنی هلند نیز سهمی به میزان ۱۲.۹ درصد در این بازار داشته است و ارزش صادراتی اش نیز ۴.۲ میلیارد دلار بوده است.

ایتالیا سومین صادر کننده بزرگ پنیر نیز با صادراتی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار ۱۰.۹ درصد از سهم بازار جهانی صادراتی پنیر را به خود اختصاص داده است. همچنین فرانسه با انجام صادراتی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار ۱۰.۷ درصد بازار را به خود اختصاص داد و در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفت.

کشور ایالات متحده نیز سهمی به میزان ۴.۹ درصد در این بازار داشت و صادرات به ارزش ۱.۶۱ میلیارد دلار رقم زد و به این ترتیب پنجمین کشور شد.

گفتنی است کشورهای «دانمارک با اختصاص دادن سهمی به میزان ۴.۹ درصد، نیوزلند با ۴ درصد، ایرلند با ۳.۶ درصد سهم، بلاروس با ۳.۲ درصد، بلژیک با ۲.۹ درصد سهم، لهستان با ۲.۸ درصد، بریتانیا با ۲.۶ درصد، اتریش با ۲.۲ درصد، سوئیس با ۲.۱ درصد و استرالیا با ۲ درصد سهم» به ترتیب در جایگاه ششم تا پانزدهم دنیا قرار گرفتند.

به عبارت دیگر کشور دانمارک در مدت نامبرده صادراتی به ارزش ۱.۶۰ میلیارد دلار، نیوزلند ۱.۳ میلیارد دلار، ایرلند ۱.۲ میلیارد دلار، بلاروس یک میلیارد دلار، بلژیک ۹۶۰ میلیون دلار، لهستان ۹۲۳ میلیون دلار، بریتانیا ۸۳۹ میلیون دلار، اتریش ۷۲۷ میلیون دلار و سوئیس صادراتی به ارزش ۷۰۸ میلیون دلار» را به عنوان ششمین تا پانزدهمین صادر کننده پنیر دنیا رقم زده اند. به این ترتیب این ۱۵ کشور در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۴ درصد از کل محموله پنیر صادراتی جهان را حمل کرده اند.

در سال ۲۰۲۰ کشور سوئیس صادرات خود را ب میزان ۹.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داده است

روند افزایشی سوئیس در برابر روند کاهشی بریتانیا در صادرات پنیر در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹
نکته جالب توجه اینکه بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ کشور سوئیس صادرات خود را ب میزان ۹.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داده است. همچنین اتریش صادرات پنیر را در این بازه زمانی به میزان ۶.۲ درصد، بلاروس ۴.۱ درصد و لهستان ۳.۸ درصد افزایش داده است. این در حالی است که مدت نامبرده بریتانیا صادرات خود را به میزان ۷.۱ درصد کاهش داده است. کشور استرالیا نیز ۳.۳ درصد کاهش را رقم زده است. همچنین ایتالیا ۰.۸ درصد، نیوزلند ۰.۴ درصد و فرانسه نیز ۰.۱ درصد میزان صادرات پنیر را کاهش داده اند.

کد خبر: ۱۰۹٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha