۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
ماموریت بانک ها برای " جهش تولید"

ماموریت بانک ها برای " جهش تولید"

رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ را سال "جهش تولید" نام گذاری کرده است، توجه هوشمندانه معظم له به چنین موضوع مهمی از جنبه های مختلف مورد بحث است، چرا که مسیر توسعه و پیشرفت کشور از رشد تولید می گذرد.

اسدالله خسروی؛ خبرنگار خبرگزاری- رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ را سال "جهش تولید" نام گذاری کرده است، توجه هوشمندانه معظمله به چنین موضوع مهمی از جنبه های مختلف مورد بحث است، چرا که مسیر توسعه و پیشرفت کشور از رشد اقتصادی می گذرد در چنین شرایطی بدون توجه به رشد اقتصادی، که سنگ بنای آن تمرکز بر تولید همراه با ایجاد ارزش افزوده است نمی توان پیشرفتی حاصل شود.
"جهش تولید" این شعار ۲ کلمه ای، دارای دریایی مفهوم و معناست که رهبر فرزانه انقلاب با درایت، سال جاری را به این نام مزین کرده است. مفهوم و معنایی عمیق که با توجه به  برخورداری کشور ازپتانسیل و قابلیت های بسیار زیاد در بخش های مختلف اقتصادی در کنار نیروی کار جوان و تکنسین های فراوان، اما متاسفانه شاهد آنیم که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خیلی از بخش های مراکز تولید و بنگاههای اقتصادی کشور همچنان خالی از ظرفیت کار می کند و یا بعضا به موجب مشکلاتی که حل آن به سهولت قابل انجام است، تعطیل شده اند. با این وجود "تولید" که خمیرمایه پیشرفت اقتصادی، توسعه کسب و کار، خوداتکایی، اشتغالزایی، تامین نیازهای دا خل در شرایط تحریم، توسعه صادرات، ارزآوری، و در نهایت رفاه و امنیت اجتماعی و افتصادی است از این منظر مورد توجه بوده تا در سال جاری البته با حمایت همه جانبه سایر بخش های اقتصادی چون بانک ها، بیمه ها، سازمان امور مالیاتی کشور، مراکز تامین مالی سرمایه و ...بتوان با جهش قابل ملاحظه ای اهداف شعار سال به خوبی محقق شود.
همانطور که خبرگان اقتصادی معتقدند؛ تحرک اقتصاد کشور در گرو توسعه بخش تولید است و چنانچه چرخ تولید بچرخد اقتصاد کشور متحرک می شود، بنابراین تصمیم گیری مدیران و دست اندرکاران برای دستیابی به تولید کیفی صادرات محور نیازمند برنامه ریزی درست کارشناسانه است تا فعالان بخش تولید با انگیزه خاصی در مسیر پویایی اقتصاد کشور گام بردارند.

به طور مثال تولید کنندگان برای توسعه منابع انسانی، اصلاح خطوط تولید، نوسازی و ... نیازمند منابع مالی و تامین سرمایه در گردش لازم هستند که بانک ها باید آنها را در این مسیر همراهی کنند، چرا که رونق بخش تولید بدون تامین سرمایه و منابع مالی لازم امکان پذیر نیست. این در حالی است که با توسعه بخش تولید زنجیره بازگشت سرمایه حاصل می شود که این چرخه به نفع اقتصاد کشور، فعالین اقتصادی و تامین کنندگان سرمایه در گردش که همانا بانک ها و مراکز تامین مالی است خواهد بود.

البته باید گفت، پس ازسخنان رهبر معظم انقلاب در لحظات ابتدای سال جاری و نام گذاری امسال بنام سال" جهش تولید" مدیران بانکی، بیمه و بخش های مختلف اقتصادی و نهادهای تصمیم گیرنده برای عمل به دستورات رهبری در راستای حرکت در مسیر رهنمودهای پیام ایشان در تحقق شعار سال آمادگی بی چون و چرای خود را اعلام کردند. از تشکیل اولین جلسه راهبردی جهش تولید در بانک مرکزی با حضور رئیس کل، معاونین و مدیران ارشد این بانک گرفته تا اعلام آمادگی بیمه مرکزی برای حمایت از بخش تولید و نیز سایر مدیران تصمیم گیرنده و دستگاههای اجرای و... در جلسه ای که با حضور دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی برای تحقق شعار سال برگزار شد؛ وی با اشاره به مسئولیت این بانک در ایجاد ثبات اقتصادی و تامین اعتبارات لازم برای تولید و هدایت بانک های کشور در مسیر رشد اقتصادی، از مدیران بانک مرکزی خواست در هماهنگی با سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اقتصادی کشور در جهت تحقق شعار سال، برنامه های اجرایی لازم را طراحی و عملیاتی کنند و مقرر شد در ستادی با مسئولیت معاونت اقتصادی بانک، جزئیات سایر برنامه ها بررسی و تدوین شود.

همچنین  رییس کل بیمه مرکزی در پیامی اعلام کرد؛ صنعت بیمه خود را مخاطب جدی پیام تاریخی مقام رهبری می داند، چرا که ایجاد فضای کسب وکار امن و آرام برای جهش تولید از وظایف صنعت بیمه است. علاوه بر این شورای هماهنگی بانک‌ها نیز برای حمایت ازتولیدات داخلی وتحقق شعارسال جدید(جهش تولید) اعلام آمادگی کردند آنها می گویند؛ با توجه به نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال جهش تولید و عنایت به حساسیت این مقوله در پیشرفت اقتصاد، صنعت و شکوفایی کشور، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی توجه ویژه به مسئله تولید وحمایت از تولیدات داخلی را اولویت اول می‌داند و برای جهش تولیدات داخلی از تمام ظرفیت‌های خود درسال جاری برای تحقق شعار سال وخدمت به آحادمردم کشور استفاده خواهند کرد.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام آمادگی کرده و گفته است؛ وزارتخانه متبوعش برای تحقق شعار سال از هیچ تلاشی دریغ نمی کند، منابع بانکی باید به سمت تولید هدایت شود و در حوزه‌های مالیات، بازار سرمایه، گمرک و بانک آمادگی کافی را دارد تا در راستای تحقق شعار سال گام بردارد.

اکنون با توجه به آمادگی تامین کنندگان منابع مالی و تسهیل کنندگان امور کاری برای رونق اقتصاد کشور در سال جاری در صورت یکی بودن قول و فعل مدیران اجرایی و به میدان آمدن فعالان تولید برای توسعه فضای کسب و کار و رشد اقتصادی کشور "جهش تولید" دور از انتظار نیست و این شعار به خوبی قابل تحقق است. اما از آنجایی که فعالان عرصه تولید برای توسعه فعالیت های خود در ابتدا نیازمند سرمایه درگردش و منابع مالی هستند، بنابراین چنانچه همراهی و همگامی لازم از سوی سیستم بانکی ایجاد نشود نمی توان به اهداف منظوره در سال جهش تولید دست یافت. البته تحقق این اهداف همانطور که گفته شد در گروه سیاست گذاریهای بانک مرکزی است اما با توجه به اظهارات همتی در همراهی بانکها در حمایت از بخش تولید درسال جاری باید امیدوار بود که تحولی در اقتصاد کشور ایجاد شود چرا که وی تاکید کرده است؛ بانک مرکزی، به عنوان متولی سیاست های پولی و ارزی، برای پشتیبانی از «جهش تولید»، به شکل دادن محیطی کمک می کند تا سیاست های کلان اقتصادی، شفاف و پیش بینی پذیر و ریسک ها برای سرمایه گذاری و تولید قابل مدیریت باشد.

"جهش تولید" که نتیجه آن به توسعه اقتصادی کشور ختم می شود، بی تردید در گروه سیاست گذاریهای درست و تصمیم گیرهای کارشناسانه مسئولان است، آنگونه که منابع مالی بصورت هدفمند تامین و مانع از هدررفت و انحراف شود. از طرفی مدیریت ها باید طوری باشد که منابع مالی فقط در بخش تولید واقعی جذب شود تا به بهانه حمایت از تولید شاهد رشد نقدینگی، تورم و ... در کشور نشویم.

کد خبر: ۱۰٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha