۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۰
جایگاه ۲۹ ایران در واردات روغن پالم در ۲۰۲۰| ۱۶ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۹
بزرگترین وارد کنندگان پالم دنیا کدام کشورها هستند؟

جایگاه ۲۹ ایران در واردات روغن پالم در ۲۰۲۰| ۱۶ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۹

در حالیکه ارزش وارداتی بازار جهانی روغن پالم در ۲۰۲۰ از مرز ۳۳ میلیارد دلار عبور کرد، کشور ایران با رقم زدن وارداتی به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار بیست و نهمین وارد کننده دنیا محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: روغن پالم یک چربی گیاهی بسیار اشباع شده است که برای پخت و پز کم هزینه، مخلوط با سس مایونز و به عنوان جایگزین کره استفاده می شود. همچنین روغن پالم جزء سوخت های بیودیزل است. با این وجود این محصول در کشورها معدودی تولید می شود و لذا بازار جهانی واردات این محصول پررونق است.

به طوری که بر اساس گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۲۰ خرید بین المللی روغن پالم وارداتی در مجموع ۳۳.۸ میلیارد دلار هزینه داشت است. این در شرایطی است که بر اساس آمار منتشر شده ارزش واردات روغن پالم در یک بازه زمانی ۴ ساله یعنی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برای کشورهای واردکننده در مجموع ۱۹ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش وارداتی این محصول از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به میزان ۱۲ درصد افزایش رقم زده است.

ایران در سال ۲۰۲۰ با وارداتی به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار روغن پالم در جایگاه ۲۹ وارد کنندگان برتر دنیا قرار گرفت

ایران واردات روغن پالم را ۱۶ درصد کاهش داد
ایران نیز جزو کشورهای وارد کننده روغن پالم محسوب می شود به طوری که بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ایرانی وارداتی به ارزش بالغ بر ۲۳۲ میلیون دلار داشته است. این گزارشات همچنین نشان می دهد که ایران در بحث واردات روغن پالم پس از کشور نیجریه در جایگاه ۲۹ دنیا قرار گرفته است. این در شرایطی است که این آمارها حاکی از این است که ایران واردات خود را در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل تر به میزان ۱۶ درصد کاهش داده است.

هند؛ بزرگترین وارد کننده روغن پالم در دنیا
آمارهای منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور هند بزرگترین وارد کننده روغن پالم در دنیا محسوب می شود و پس از آن نیز کشورهای چین، پاکستان، هلند و اسپانیا در جایگاه دوم تا پنجم دنیا قرار گرفته اند.

بر این اساس ۵ کشور نامبرده در سال ۲۰ ۲۰ بیش از ۴۳ درصد از کل روغن پالم خریداری شده از طریق بازارهای بین المللی را رقم زده اند.

«ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، بنگلادش، کنیا، روسیه، مصر، ویتنام، مالزی، مایانمار و آلمان» نیز به ترتیب در جایگاه ششم تا پانزدهم واردکنندگان روغن پالم قرار گرفته اند

از سوی دیگر کشورهای «ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، بنگلادش، کنیا، روسیه، مصر، ویتنام، مالزی، مایانمار و آلمان» نیز به ترتیب در جایگاه ششم تا پانزدهم واردکنندگان روغن پالم قرار گرفته اند. به این ترتیب ۱۵ کشور نامبرده بیش از  .۴ درصد از کل روغن پالم وارداتی را در سال ۲۰۲۰ خریداری کردند.

این در حالی است که در بحث واردات روغن پالم میانمار واردات خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۶۰ درصد افزایش داد! کنیا نیز افزایش وارداتی به میزان ۵۹ درصد را به ثبت رساند. از سوی دیگر در بین ۱۵ کشور برتر اول کشور هندوستان به عنوان بزرگترین وارد کننده واردات روغن پالم را نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۵.۴ درصد کاهش داد.

قاره آسیا بزرگترین وارد کننده روغن پالم در دنیا است و در ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش ۱۷.۷ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است

سهم  ۵۲ درصدی آسیا در بازار وارداتی روغن پالم در ۲۰۲۰
گفتنی است از نظر قاره ای نیز کشورهای آسیایی بالاترین ارزش وارداتی روغن پالم را به خود اختصاص داده اند به طوری که در سال ۲۰۲۰ آسیا وارداتی به ارزش ۱۷.۷ میلیارد دلار رقم زده است و به این ترتیب بیش از ۵۲ درصد از کل روغن پالم وارداتی را خریداری کرده اند! همچنین در رتبه دوم وارد کنندگان اروپایی با ۲۴.۸ درصد قرار داشتند در حالی که ۱۵.۷ درصد روغن پالم به آفریقا تحویل داده شده است و به این ترتیب از نظر قاره ای آفریقا در جایگه سوم واردکنندگان این محصول قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha