تصمیم اروپا برای یکسان سازی شارژرهای وسایل الکترونیکی
به رغم مخالفت شرکت اپل؛

تصمیم اروپا برای یکسان سازی شارژرهای وسایل الکترونیکی

کمیسیون اروپا قصد دارد به نام حقوق مصرف کننده و محیط زیست شارژر تلفن‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی کوچک را یکسان سازی کند.

به گزارش بازار، کمیسیون اروپا که نهاد اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، مطابق با پیش نویس آیین نامه‌ای که به تازگی منتشر شده و مخالفت شرکت بزرگ آمریکایی اپل را برانگیخته است، قصد دارد به نام حقوق مصرف کننده و محیط زیست شارژر تلفن‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی کوچک را یکسان سازی کند.

هدف از دستورالعمل پیشنهادی دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا که برای اجرایی شدن باید از طرف نمایندگان پارلمان اروپا و کشورهای عضو تایید شود، هماهنگ سازی درگاه شارژ تلفن‌های هوشمند، تبلت، دوربین، هدفون، بلندگوها و کنسول‌های بازی دستی است.

این پروژه ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط کمیسیون ارائه شد و در ژانویه سال ۲۰۲۰ نیز موضوع یک قطعنامه پارلمان اروپا بود، اما تاکنون با تردید و بی میلی شدید بخش صنعت مواجه بوده است.

شرکت بزرگ اپل که ادعا می‌کند بیش از یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان به فناوری لایتنینگ این شرکت مجهز است، بلافاصله مخالفت خود را با پروژه کمیسیون اروپا اعلام و در بیانیه‌ای تاکید کرد مقررات مد نظر کمیسیون اروپا به جای تشویق نوآوری، آن را از بین خواهد برد و به مصرف کنندگان در اروپا و سایر نقاط جهان آسیب خواهد رساند. شرکت اپل سال گذشته نیز هشدار داده بود که چنین قانونی منجر به کنار گذاشته شدن بسیای از شارژرهای موجود در بازار خواهد شد و حجم بی سابقه‌ای از زباله‌های الکترونیکی ایجاد خواهد کرد. اپل همچنین دوره انتقالی بیست و چهار ماهه پیشنهادی کمیسیون اروپا را برای اجرای مقررات جدید عجولانه خوانده است.

اما کمیسیون اروپا در پاسخ به این انتقادات تاکید کرده که مصرف کنندگان اروپایی که سالانه ۲.۴ میلیارد یورو صرف خرید شارژر می‌کنند، به لطف مقررات جدید می‌توانند سالانه حداقل ۲۵۰ میلیون یورو پس انداز کنند و ضایعات ناشی از شارژرهای بلا استفاده که حدود یازده هزار تن در سال برآورد می‌شود، می‌تواند تقریبا هزار تن کاهش یابد.

نهاد اجرایی اتحادیه اروپا همچنین ابراز اطمینان کرده است که حتی با اجرای مقررات جدید، نوآوری‌های تکنولوژیکی به ویژه در مورد تکنیک‌های شارژ بی سیم حفظ خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۹٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha