۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
سد زاینده رود ۲۲۴ میلیون متر مکعب آب دارد|نابودی میوه‌های ۲۰ هزار هکتار باغات اصفهان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سد زاینده رود ۲۲۴ میلیون متر مکعب آب دارد|نابودی میوه‌های ۲۰ هزار هکتار باغات اصفهان

اصفهان – شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۲۲۴ میلیون متر مکعب رسید.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سه روز از آغاز سال زراعی جدید گذشته است، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته یکی از سال‌های کم آب و خشک را پشت سرگذاشتیم که طی ۲۰ سال گذشته کم سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته کم بارشی، بالا رفتن دمای هوا در زمستان، بهار و تابستان و کاهش پوشش سطحی آب در استان اصفهان، کاهش رطوبت خاک منجر به تنش‌های آبی فراوانی در استان اصفهان شد، تصریح کرد: این شرایط باعث شد تا تنش آبی در بخش‌های مختلف ایجاد شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد از مساحت استان اصفهان خشکسالی در بر گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ظرفیت سدهای مخزنی استان اصفهان افزود: کاهش بیش از ۷۰ درصدی حجم آب در سدهای استان را نسبت به بلند مدت شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۱۹ درصد از سد زاینده رود آب دارد، گفت: این سد در حال حاضر ۲۲۴ میلیون متر مکعب آب دارد که بیانگر شرایط مناسب نیست.

آبرسانی با تانکر در ۳۶۲ روستا
شیشه فروش با تاکید بر اینکه شرایط فعلی منجر به آبرسانی با تانکر به ۳۲۶ روستای استان اصفهان شده است، ابراز داشت: باید توجه داشت ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر در استان اصفهان در سال جاری با تنش آبی شدید رو به رو بودند.

وی گفت: در شهر اصفهان نیز آبرسانی با تانکر را داشتیم که این روند همچنان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۴.۳ دهم متر مکعب بر ثانیه آب شرب در ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر طرح آبرسانی اصفهان بزرگ کمبود آب داریم، افزود: اثرات خشکسالی و کم بارشی منجر به خشکی رودخانه زاینده رود، خشکی قنوات و چشمه‌های دائمی آب در استان اصفهان شد.

وی افزود: همچنین کیفیت آب شرب در استان اصفهان با توجه به شرایط خشکسالی تحت تاثیر قرار گرفت.

شیشه فروش با اشاره به هجوم ملخ‌ها به استان اصفهان به دنبال شرایط خشکسالی ادامه داد: در حدود ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان مبارزه با ملخ را انجام دادیم و ۶۰ هزار هکتار مقابله با آفات را داشتیم.

عدم کشت در ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان اصفهان
وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان کشت و کار صورت نگرفت، افزود: این امر به دلیل خشکسالی و نبود منابع ابی انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: درختان حاشیه رودخانه زاینده رود نیز در سال زراعی گذشته با تانکر انجام شد و این امر به دلیل عدم اب کافی منجر به تنش و سقوط درختان نیز شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار هکتار از باغات استان اصفهان نیاز به آب اضطراری داشتند، گفت: تنش زیادی به درختان میوه وارد شد، میوه‌ها از بین رفت و تنها تنه درختان حفظ شد.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha