تبدیل صنایع تولیدی کوچک به سفارشی کار و تعمیرکار| توقف صادرات ادوات کشاورزی به دبی، قطر و بحرین
تولید کننده ادوات کشاورزی در گفتگو با بازار مطرح کرد

تبدیل صنایع تولیدی کوچک به سفارشی کار و تعمیرکار| توقف صادرات ادوات کشاورزی به دبی، قطر و بحرین

دلشاد، تولیدکننده ادوات کشاورزی می گوید: مالیات بر ارزش افزوده باعث شده صنایع تولیدی کوچک که مانند گذشته تولید ندارند تبدیل به سفارشی کار و یا حتی تعمیرکار شوند چون توان مالی کافی برای رقابت ندارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنایع مختلف با چالش های بسیاری به خصوص در حوزه تامین مواد اولیه مواجه هستند که موجب شده مواد اولیه را با قیمت هایی بالاتر نسبت به گذشته تهیه کنند و به تبع محصولات خود را نیز با قیمت های بالاتری در بازار عرضه کنند. این امر خود موجب شده است در حوزه کشاورزی بسیاری از کشاورزان به جای خرید ادوات کشاورزی به تعمیر ادوات قدیم خود روی بیاورند.

 محسن دلشاد تولید کننده ادوات کوچک کشاورزی همچون  بیل تراکتور، گاو آهن و تریلی تراکتور در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید: با توجه به اینکه کشاورزی در جنوب کشور (لارستان) به واسطه خشکسالی به نوعی نابود شده است لذا ما تولید کنندگان ادوات کشاورزی این منطقه نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم؛ یعنی علیرغم اینکه در گذشته تولید بسیار بالایی داشتیم الان حجم تولید به شدت کاهش یافته است.

یکی از بزرگترین مشکلات  صنایع کوچک که تولید داشته اند این است که به دلیل بالا بودن میزان مالیات و عدم توان مالی الان تبدیل به تعمیرکار و یا سفارشی کار شده‌اند

مالیات های سنگین توان رقابت تولیدکنندگانی که پروانه بهره برداری دارند را با کسانی که پروانه کسب دارند گرفته است
دلشاد می گوید: یکی از بزرگترین مشکلات صنایع به خصوص صنایع کوچک که تولید داشته اند این است که الان تبدیل به تعمیرکار و یا سفارشی کار شده‌اند. این در حالی است که تولید در صورتی معنا پیدا میکند که به عنوان مثال تولید کننده یک قطعه را به طور پیوسته تولید کند آن هم در شرایطی که مشخص باشد مواد اولیه آن از کجا می آید، به کجا می رود و هزینه آن چقدر است. اما الان صنایع کوچک در این رابطه با سازمان مالیات به مشکل برخورده اند.

وی می افزاید: در حال حاضر منِ نوعی که دارای پروانه بهره برداری هستم ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستم اما این مالیات را نمی توانیم روی کالای تولیدی مان بکشیم و از خریدار بگیریم چون تولیدکنندگانی که در این حوزه فعال هستند و پروانه کسب دارند مالیات ارزش افزوده پرداخت نمی کنند. لذا هزینه‌ های تولیدشان کمتر است و این توان را دارند که محصولات خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند. بنابراین توان رقابتی ما با این افراد کم می شود مگر اینکه ما نیز به قیمتی پایین محصول خود را به فروش برسانیم که با توجه به مالیات پرداختی تولید برای ما صرفه ندارد.

با ضعیف شدن کشاورزی در جنوب کشور، صادرات ادوات تولیدی ما به کشورهای عربی اطراف قطع شده است چرا که همین کشاورزان بودند که به عنوان رابط ما با این کشورها به ما سفارش تولید ادوات می دادند

توقف صادرات به دبی، قطر و بحرین به دلیل راکد شدن کشاورزی در جنوب کشور
دلشاد که تولید ادوات کشاورزی شغل خانوادگی شان محسوب می شود و سابقه ای بیش از ۴ دهه در این حوزه دارند، در خصوص صادرات محصولات خود نیز گفت:  تا ۴ سال پیش به کشورهای عربی همچون «قطر، دبی و بحرین» به صورت سفارشی کار می کردیم اما متاسفانه صادرات به این کشورها نیز الان قطع شده است.

وی ادامه می دهد: قطع شدن صادرات ما به کشورهای عربی باز هم به ضعیف شدن صنعت کشاورزی در این منطقه برمی‌گردد؛ چرا که بسیاری از کشاورزانی که در اینجا فعالیت می کردند زمین های خود را رها کردند و برای کار به کشورهای عربی اطراف مهاجرت کرده اند لذا نیاز به استفاده از ادوات هم کمتر محسوس شده است. این در حالی است که تا پیش از این ساکنین این منطقه که به نوعی بازرگان-کشاورز محسوب می شوند و  ارتباطات شان با کشورهای عربی بسیار بالاست به صورت سفارشی از ما ادوات خریداری می کردند و به این کشورها می بردند.

تبدیل صنایع تولیدی کوچک به سفارشی کار و تعمیرکار| توقف صادرات ادوات کشاورزی به دبی، قطر و بحرین

این تولید کننده در خصوص مزیت اصلی تولیدات خود که موجب شده بتوانند آنها را در کشورهای عربی نیز عرضه کنند گفت: در حالی که قیمت ادوات تولیدی ما نسبت به دیگر مناطق جنوب کشور از شیراز گرفته تا بندرعباس و قشم گران‌تر است اما به دلیل اینکه از نظر کیفیت حرف اول را می‌ زنیم مشتریان خاص خودمان را داریم، به خصوص این که برند ما ۴۰ ساله است. به این ترتیب در حال حاضر عمده تولیدات ما بر اساس سفارش است به طوری که مشتریان نمونه مورد نظر را در قالب عکس یا یک طرح به ما ارائه می دهند و ما با بهینه سازی و بومی‌ سازی آن را تولید و تحویل می دهیم.

استفاده از تسهیلات بانکی برای همه تولید کنندگان امکان پذیر نیست و این خود از جمله چالش های صنعتگرانی است که در حوزه تولید ادوات کشاورزی فعالیت دارند

دست تولیدکنندگان کوچک کوتاه از تسهیلات بانکی
دلشاد در خصوص اصلی ترین چالش‌ها و مشکلاتی که به عنوان یک تولید کننده ادوات کشاورزی در این حوزه دارند می گوید: مشکل اصلی ما این است که در این منطقه آب نیست و کشاورزان به نوعی ضعیف شدن در نتیجه مشتریان  ما که در واقع کشاورزان هستند کم شده اند.

وی خاطر نشان می کند: مشکل بعدی ما در خصوص گرفتن تسهیلات است. در حقیقت با وجود اینکه پروانه بهره‌برداری داریم تا به حال نتوانسته ایم دریافت‌ کننده هیچگونه وام و تسهیلاتی باشیم و در نهایت پس از پیگیری ها بسیار به این نتیجه رسیدیم که برای دریافت تسهیلات نیاز به یکسری ارتباطات خاص است که ما نداریم.  

این تولید کننده ادوات کشاورزی در جنوب کشور اظهار می دارد: از سوی دیگر منِ  تولید کننده در این منطقه به مواد اولیه دسترسی چندانی ندارم و لذا به ناچار باید در مراکز اصلی از جمله تهران اقدام به تهیه مواد اولیه کنیم که قاعدتاً هزینه‌ها گران‌تر درمیاد و قیمت محصولات نهایی ما نیز بالاتر می رود.

یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات ما  لابی هایی است که در سطح تهران و دیگر کلان شهرها صورت می گیرد و همین امر باعث می شود که به عنوان مثال خود بنده به عنوان یکی از تولیدکنندگان اطاق های کمپرسی دیگر نتوانم در حدی که توانایی دارم اقدام به تولید این محصول کنم

دلشاد تصریح می کند: یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات ما  لابی هایی است که در سطح تهران و دیگر کلان شهرها صورت می گیرد و همین امر باعث می شود که به عنوان مثال خود بنده به عنوان یکی از تولیدکنندگان اطاق های کمپرسی دیگر نتوانم در حدی که توانایی دارم اقدام به تولید این محصول کنم چرا که صنعتگران کلان شهرها مشتریان ما را با نفوذی که دارند به سمت خود می کشانند و این خود بزرگترین ظلمی است که به صنایع فعال در شهرستان های کوچک می شود.

کد خبر: ۱۰۹٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha