۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
تصویب‌خواهی توسعه میدان چنگوله را دنبال می‌کنیم
وزیر نفت:

تصویب‌خواهی توسعه میدان چنگوله را دنبال می‌کنیم

اوجی، وزیر نفت گفت: وزارت نفت با بررسی‌های دقیق کارشناسی، تصویب‌خواهی برای توسعه میدان چنگوله و دفاع از توسعه این میدان مشترک در سازمان برنامه و بودجه را در دستور کار قرار می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، جواد اوجی امروز در نشست مردمی که در فرمانداری ایلام برگزار شد، گفت: شاکرم که خداوند این توفیق را داد تا امروز در خدمت شما مردم شهیدپرور مهران باشم و از نزدیک در جریان مشکلاتی که با آن مواجهید قرار بگیرم. بخشی از این مسائل در حوزه مسئولیت بنده و وزارت نفت است و بخشی هم در حوزه‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی که انشاالله همه موارد در دولت به نمایندگی از شما مردم خوب و عزیز پیگیری خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت و گاز در استان
وی با اشاره به ذخایر قابل توجه نفت و گاز  در استان ایلام افزود: سه درصد از ذخایر نفتی کشور در استان ایلام قرار دارد و در حال حاضر روزانه بالغ بر ۲۱۰ هزار بشکه نفت و نزدیک ۳.۵ تا ۴ میلیون مترمکعب گاز در این استان تولید می‌شود که امیدواریم با توسعه میادین نفتی، تولید روزانه نفت خام در استان حدود ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یابد و به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

اوجی همچنین ابراز امیدواری کرد که با توسعه میدان گازی تنگه‌بیجار، تولید روزانه گاز استان نیز تا ۶ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

پیگیری سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در صنعت نفت استان
وزیر نفت درباره سرمایه مورد نیاز برای توسعه میادین نفتی گفت: به غیر از میدان چنگوله، بالغ بر ۲ میلیارد دلار در بخش توسعه میادین نفتی، چه مشترک و چه غیرمشترک سرمایه‌گذاری خواهد شد که بخشی از این فرایند آغاز شده و بخش‌های دیگر هم به زودی کلید خواهند خورد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پایین‌دست، ادامه داد: در همین مسیر، نخستین پارک پلی‌پروپیلن در مجاورت پالایشگاه گاز ایلام احداث خواهد شد. بنابراین در مجموع باید چهار میلیارد دلار ظرف حداکثر پنج سال آینده در صنعت نفت استان ایلام سرمایه‌گذاری شود. چنین رقمی حتما می‌تواند تحولی اساسی در این استان و در بیشتر شهرستان‌های آن ایجاد کند.

توسعه و تولید حداکثری میادین مشترک

اوجی گفت: دولت سیزدهم و وزارت نفت و شخص بنده این قول را می‌دهیم و قول داده‌ایم که میادین مشترک در این دولت تعیین تکلیف شوند. در پایان این دولت نباید میدان نفتی یا گازی داشته باشیم که اکتشاف نشده یا اگر اکتشاف شده، توسعه داده نشده باشد و یا اگر توسعه داده شده، توسعه آن کامل نشده باشد و اگر توسعه کامل داده شده است، باید بهره‌برداری و تولید حداکثری میادین مشترک در دست اقدام باشد.

وی به طور نمونه به درآمدزایی حاصل از طرح توسعه میدان مشترک آذر اشاره کرد و افزود: با احتساب تولید روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه نفت در این میدان، سرمایه‌گذاری صورت گرفته در آن ظرف حداکثر ۲ سال جبران می‌شود.

نگاه مثبت نسبت به توسعه میدان چنگوله
وزیر نفت در خصوص توسعه میدان چنگوله با بیان اینکه این میدان نیز پتانسیل خوبی دارد و بهره‌برداری از آن باید در دستور کار باشد، افزود: این میدان نیز مشترک است و اولویت ما توسعه میادین مشترک است. در میان کارشناسان سازمان برنامه و وزارت نفت نقطه نظرات متفاوتی است و با توجه به سنگ مخزن این میدان که بسیار سنگ سختی هم هست و همینطور برآورد هزینه‌های حفاری و هزینه‌های توسعه که حدود ۱.۶ تا ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را تخمین زده، برخی معتقدند توسعه این میدان اقتصادی نیست. اما شخصا به شما مردم عزیز، به شما نمایندگانی که معتمدین این شهرستان هستید و به فرماندار قول می‌دهم که این موضوع از دید کارشناسی بررسی شود و با این نگاه که میدان باید توسعه یابد، از تصویب توسعه میدان در سازمان برنامه دفاع به عمل آید. به ویژه که تجربه خوبی در توسعه میدان آذر اندوخته شده و این تجربه می‌تواند در توسعه چنگوله نیز راهگشا باشد.

تخصیص اعتبار برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی
اوجی با اشاره به اینکه وزارت نفت بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان را برای اجرای ۱۱۷ پروژه مسئولیت‌ اجتماعی استان ایلام اختصاص خواهد داد که بخشی از آن نیز در شهرستان مهران صرف خواهد شد، تصریح کرد: افزون بر این موارد، هزینه لوله‌کشی منازل ۴۵۰ خانوار که بنیه مالی ضعیفی دارند نیز از سوی وزارت نفت تامین خواهد شد.    

وزیر نفت در بحث اشتغال نیز یادآور شد: ما با مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای استان و شهرستان قراردادی را منعقد کنیم تا توانمندی جوانان خوش‌فکر و توانمند استان با هزینه‌ وزارت نفت ارتقا یابد و عدم تخصص، بهانه‌ای برای استفاده از نیروهای غیربومی نباشد. ضمن اینکه با آغاز توسعه میدان چنگوله نیز بخشی از مشکل اشتغال استان برطرف خواهد شد.

اوجی اعلام کرد: به زودی نماینده‌ای منصف و کاردان از جانب خود به منطقه می‌فرستم و در صورت استفاده نابجا از نیروهای غیربومی، حتما با این روند برخورد خواهد شد.

حمایت از احداث پارک‌های زنجیره صنایع تکمیلی
اوجی به بحث ورود به زنجیره ارزش هم اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه‌گذاران فعال شوند، وزارت نفت از احداث پارک‌های زنجیره صنایع تکمیلی، چه با محوریت متانول یا پلی‌پروپیلن حمایت خواهد کرد و مشوق‌های خوبی در نظر خواهد گرفت. در شهر ایلام دو مجتمع پتروشیمی هست که یکی از این مجتمع‌ها سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار تن پلی‌پروپیلن تولید خواهد کرد.

وی به آغاز به کار احداق پارک پلی‌پروپیلن در استان ایلام اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت تامین می‌شود و مردم را هم در بعضی از این پروژه‌ها در قالب صندوق مشارکت می‌دهیم. مردم وقتی ببینند که خود وزارت نفت و صندوق بازنشستگی نفت ورود کرده‌اند متوجه می‌شوند این پروژه می‌تواند سود تضمین‌شده‌ای داشته باشد.

توجه به بحث جایگاه‌های سی‌ان‌جی در بودجه ۱۴۰۱
وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خوشبختانه رضایت خوبی در بحث گازرسانی وجود دارد، در بحث جایگاه‌های سی‌ان‌جی متاسفانه احداث این جایگاه‌ها طی هشت سال قبل توسعه پیدا نکرده و برای سرمایه‌گذار هم صرفه اقتصادی ندارد. این مساله را در بودجه سال آینده مدنظر قرار خواهیم داد. به ویژه که این منطقه میزبان زوار آقا امام حسین (ع) است.

وزیر نفت با تاکید بر توجه به چالش‌های حوزه منابع انسانی، گفت: بخشنامه‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و برای رفع مشکلات کارکنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

اوجی امروز (جمعه، دوم مهرماه) در سفری یک روزه به همراه دیگر اعضای هیئت دولت و رییس‌جمهوری وارد استان ایلام شده است. وی در بدو ورود، بر سر مزار شهدای گمنام شهرستان مهران حاضر شد و سپس از طرح توسعه میدان نفتی آذر بازدید کرد. حضور در میان مردم و برگزاری نشست مردمی در فرمانداری ایلام از دیگر برنامه‌های فشرده امروز وزیر نفت بوده است.

کد خبر: ۱۰۹٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha