۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
خروج ۲ برابری نقدینگی از بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

خروج ۲ برابری نقدینگی از بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس تهران معاملات هفتگی خود را در حالی به پایان رساند که شاهد خروج حدود ۴ هزارمیلیارد تومان نقدینگی از بازار بود.

به گزارش بازار، محسن فتحی درباره معاملات بورس در هفته جاری افزود: شاخص کل این هفته ۷ درصد و شاخص هم وزن نیز ۸ درصد افت را تجربه کرد بطوریکه شاخص کل در نهایت به عدد یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به افت شاخص کل و شاخص هم وزن، این دو شاخص، نسبت به کف قیمت خردادماه ۲۶ و ۱۲ درصد بازدهی داشته است.
 
فتحی گفت: در هفته جاری، ارزش معاملات نسبت به میانگین چند هفته اخیر، ۳۰ درصد افت داشته و به عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید و همچنین نسبت به هفته‌های گذشته خروج نقدینگی ۲ برابری را شاهد بودیم بطوریکه حدود ۴ هزارمیلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.
 
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران همچنان به مسیر نرخ ارز نگاه می‌کنند افزود: بزرگترین ابهام در بازار سرمایه، روند نرخ ارز در ماه‌های آینده است و باید فعالان بازار سرمایه به گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی و مرکز آمار توجه کنند و معیار تصمیم گیری خود قرار دهند.
 
فتحی تاکید کرد: در صورت تثبت نرخ ارز، سهامداران باید نرخ تورم، حجم نقدینگی و پایه پولی می‌تواند معیار مهم در تصمیم گیری خود قرار دهند.
وی ادامه داد: در ابتدای معاملات هفته در بازار شاهد شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بهره بدون ریسک بودیم که تاثیر خود را در افت شاخص کل گذاشت، اما در روزهای بعدی با توجه به تکذیب این شایعه بازار به روال عادی خود بازگشت.
 
فتحی با بیان اینکه در بازارهای جهانی نرخ خوراک گاز به بیش از ۸۰ سنت بر متر مکعب رسیده است گفت: با توجه به اینکه خوراک اصلی شرکت‌های پتروشیمی که داخل بازار سرمایه هستند گاز است این تغییر نرخ خوراک گاز، عملکرد بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، سیمانی و سایر صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با نرخ فعلی خوراک گاز، نرخ گاز شرکت‌های پتروشیمی به ۳۰ سنت می‌رسد که این موضوع باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها در دوره‌های آتی می‌شود و حاشیه سود شرکت‌های را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کد خبر: ۱۰۹٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha