۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
سرگردانی سوخت کش ها در مرز ماهیرود| طرح ساماندهی که باعث نابسامانی شد
گزارش بازار؛

سرگردانی سوخت کش ها در مرز ماهیرود| طرح ساماندهی که باعث نابسامانی شد

بیرجند- استانداری خراسان جنوبی چندی پیش طرحی برای ساماندهی کامیون های ترانزیتی سوخت اعلام کرد که بیشتر باعث نابسامانی هایی در مرز ماهیرود شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی سال های گذشته کامیون های سوخت برای دریافت نوبت تخلیه بار در ابتدا به منطقه ویژه وارد و بعد به مرز ماهیرود می رفتند که با اعتراض رانندگان و رئیس گمرک ماهیرود، توسط استانداری خراسان جنوبی مصوبه ای جدید ابلاغ شد که کامیون های سوخت با سامانه پیامکی مستقیم به مرز ماهیرود بروند و گویا این ابلاغیه مشکلات و سردرگمی های بیشتری به همراه داشته است. در همین راستا برای بررسی این مشکلات جلسه ای در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

ایجاد سردرگمی با تغییرات در سامانه نوبت دهی
رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به تغییرات حمل و نقل سوخت و سامانه نوبت دهی، گفت: در حال حاضر کامیون های سوخت در مرز ساماندهی می شوند که باعث سرگردانی های فراوانی شده است.

علیرضا خامه زر در جلسه کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، ترانزیت، حمل و نقل و گمرک، اظهار کرد: در چند سال اخیر با استفاده از سامانه نوبت دهی کامیون های سوخت به منطقه ویژه وارد و بعد به مرز منتقل می شدند.

وی افزود: اکنون با اعمال طرح جدید در چند روز اخیر که کامیون ها مستقیم به مرز ماهیرود می روند شاهد ترافیک و مشکلاتی بوده ایم که باید تمهیداتی اندیشیده شود.

خامه زر اظهار کرد: طرح جدید عواقبی دارد که با توجه به شرایط کنونی مرز و تغییرات دولت افغانستان شاهد کاهش صادرات خواهیم بود.

به گفتۀ وی در سال های گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر در سامانه نوبت دهی فعالیت می کردند ولی اکنون با توجه به نامه استانداری کامیون ها مستقیم در مرز ساماندهی می شوند که باعث سرگردانی های فراوانی شده است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: مرز ماهیرود خود مشکلات فراوانی دارد و ساماندهی کامیون های سوخت نیز باری اضافی برای آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر فقط نمی‌خواهند توقف گاه در منطقه ویژه بیرجند باشد لازم است که توقف گاه دیگری در مسیر ایجاد تا ساماندهی ها در آنجا انجام شود چرا که هر کاری انجام شود بازهم صف خواهیم داشت و نیاز به محلی برای ساماندهی وجود دارد.

در سال های گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر در سامانه نوبت دهی فعالیت می کردند ولی اکنون با توجه به نامه استانداری کامیون ها مستقیم در مرز ساماندهی می شوند و این موجب سرگردانی های فراوانی شده است

راه اندازی جاده مستقیم از منطقه ویژه به مرز
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ساماندهی سوخت تاکنون از افتخارات خراسان جنوبی بوده است، گفت: ولی با تغییر سامانه مشکلاتی ایجاد شده است.

محمد رحیمی زاده ادامه داد: با این تغییرات بی نظمی هایی ایجاد شده و تانکرهای سوخت و گاز  در مرز توقف کرده اند.

وی تأکید کرد: باید به دنبال راهکار باشیم تا زیرساخت ها درست شود چرا که یکی از دلایل اینکه تغییراتی انجام شد، این بود که کامیون ها برای ورود به منطقه ویژه و بعد مرز، سوخت بیشتری مصرف می کردند و با ایجاد زیرساخت می توان این مشکل را برطرف کرد.

به گفتۀ وی جاده ای از منطقه ویژه مستقیم به مرز ماهیرود وجود دارد که خاکی است و با راه اندازی و درست کردن این جاده با همکاری راهداری و دیگر دستگاه های متولی این مشکل برطرف می شود و نیازی به تغییرات نیست.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر به دنبال توسعه اقتصاد و جذب ترانزیت و سرمایه هستیم لازم است که زیرساخت ها مهیا شود.

رحیمی زاده اظهار کرد: گمرک وظایف مشخصی دارد و نمی تواند در اینکه کامیون ها کجا توقف کنند و موارد دیگر، دخالتی داشته باشد و فقط ما می توانیم پیشنهاداتی ارائه دهیم.

حمید ایزدپناه، رئیس حراست گمرک خراسان جنوبی هم بیان کرد: گمرک نباید در این زمینه دخالت کند چرا که جزو وظایف او نیست.

وی پیشنهاد داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بر اساس وظایفی که دارند می توانند نظارت و هدایت بر کامیون های سوخت را برعهده بگیرند.

لزوم کنترل فیزیکی و سیستمی
رامین سنایی فر یکی از نماینده های ترخیص کاران خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: دستور تغییر مسیر بدون اطلاع قبلی و کار کارشناسی شده بود و روندی که چند سال ادامه داشته است نمی تواند به این سرعت تغییر پیدا کند.

وی بیان کرد: طرح ساماندهی و توقف در منطقه ویژه طرحی موفق بود که نتایج خوبی به همراه داشت و هیچ گاه مانعی نبوده است.

به گفتۀ وی در این ساماندهی و توقف در منطقه ویژه کنترل فیزیکی و سیستمی داشته ایم چرا که گاهی با مشکلاتی مانند تغییر گیرنده بار، مغایرت بار با سفارش، پرداخت نکردن پول، تناقض مدارک روبه رو بودیم که برطرف می شد.

سنایی فر ادامه داد: همچنین منطقه ویژه  از نظر امنیت و امکانات رفاهی زیرساخت های خوبی دارد که در مرز ماهیرود فراهم نیست.

 وی اظهار کرد: به طور ناگهانی نمی توان منابع انسانی این طرح را حذف و رویه و سامانه را تغییر داد و اگر دیگر توقف درمنطقه ویژه نباشد، لازم است که فضای دیگری برای کنترل فیزیکی دیده شود.

ایجاد خسارت با تغییر رویه
محمدرضا مالدار نماینده یکی از شرکت‌های حمل و نقل فعال در خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: ما با توقف ناوگان حمل و نقل در مرز ماهیرود مخالف هستیم چرا که خسارت‌هایی را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: اکنون سامانه پیامکی راه اندازی کرده اند که حتی بعد از تخلیه بار پیامک ورود می‌دهد و درست کار نمی کند.

به گفتۀ وی در گذشته با توقف در منطقه ویژه در طی یک روز کار انجام می شد و راننده با معضلات دیگر روبه رو نبود.

دلیلی بر توقف در منطقه ویژه نیست
ابوالفضل حمیدی دبیر انجمن صنفی رانندگان کالای بیرجند در این جلسه گفت: با این طرح که راننده‌ها مستقیم به ماهیرود بروند موافقیم و دلیلی برای توقف در منطقه ویژه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در بارنامه گیرنده و فرستنده مشخص هستند و دیگر کنترل بار معنایی ندارد و مستقیم باید فقط به گیرنده بار تحویل داده شود.

به گفتۀ وی به راننده ربطی ندارد که پول فرستنده داده نشده است یا موارد دیگری که گفته می شود و فقط راننده وظیفه رساندن و تحویل بار به فرد گیرنده را دارد و توقف کامیون به این دلایل درست نیست.

دبیر انجمن صنفی رانندگان کالای بیرجند اعلام کرد: با رویه توقف در منطقه ویژه مخالف هستیم و اگر می‌خواهید سامانه ای برای نوبت دهی راه اندازی کنید در مرز ماهیرود به این گونه باشد که براساس ساعت ورود، خروج کالا انجام شود و با رانت، افراد دیگر سریعتر بارهای خود را تخلیه نکنند.

حمیدی بیان کرد: می توان از سیستم های مرزهای دیگر مانند دوغارون و میلک استفاده کرد که هیچ کدام رویه ای مانند خراسان جنوبی ندارند.

قرارداد شفاف راهکار حل مشکلات
مهدی گرجی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی توقف گاه نیست، گفت: مناطق ویژه برای توسعه تجارت و اقتصاد استان ایجاده شده اند.

وی بیان کرد: تمام این مسائل فایده ای ندارد و اگر فقط قرارداد درست با جزئیات بسته شود این مشکلات نیز برطرف می شود.

به گفتۀ وی زمانی که در قرارداد شفاف گیرنده و فرستنده، نوع بار، تاریخ خروج و بازه زمانی تحویل و مبالغ و دیگر جزئیات لازم نوشته شود، مشکلی وجود نخواهد داشت.

گرجی تأکید کرد: مصوبه انعقاد قرارداد نیز داریم که در صورت نبود قرارداد جرم تلقی می شود ولی خود طرفین به صلاح دید اینکار را انجام نمی دهند و مشکلات بعدی را ایجاد می کنند.

حسین زارعی، مدیر اقتصادی منطقه ویژه بیرجند اعلام کرد: هیچ تأکیدی بر اینکه توقف و ساماندهی کامیون های سوخت در منطقه ویژه انجام شود نداریم.

وی اضافه کرد: اما خدماتی که در این مدت منطقه ویژه برای ساماندهی انجام داد نباید فراموش شود.

به گفتۀ وی برای انتقال سامانه نیز فقط به دستور مدیرکل گمرکات و تعیین تکلیف موضوعات دیگر این کار را انجام خواهیم داد.

رویه دیگر مرزها اینگونه نیست
علی اکبر کیانی، رئیس گمرک ماهیرود خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به شرایط آن زمان، منطقه ویژه برای ساماندهی و توقف انتخاب شد که دیگر اکنون براساس موقعیت کنونی این کار درست نیست.

وی بیان کرد: سه تیر پارک در بین مسیر قرار دارد یکی از تیر پارک ها با ظرفیت ۴ هزار کامیون اعلام آمادگی برای توقف گاه را کرده است.

به گفتۀ وی با سامانه پیامکی بر اساس ظرفیت مرز، کامیون ها وارد می شوند چرا که اکنون دیگر اقلام به غیر از سوخت نیز مستقیم به خود مرز وارد می شوند و مشکلی وجود ندارد.

کیانی خاطر نشان کرد: در مرزهای دیگر نیز روند همینگونه است و تنها کالاهایی که ترکیبی هستند به عنوان مثال با قطار وارد و با کامیون به محل دیگری می روند نیاز به توقف گاه دارند.

مصوبه ای که تصویب نشد
موسی سلیمی، رئیس گروه امور مرزی استانداری خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: اکنون گمرک می گوید در آن زمان اشتباه کردیم و باید بررسی های دقیقی انجام شود که در آینده نیز با این تصمیم جدید دوباره نگوییم اشتباه بود.

وی بیان کرد: لازم است فضاهای جدیدی دیده شود و نظارت هایی وجود داشته باشد چرا که توقف کامیون های سوخت در مرز مشکلات امنیتی ایجاد خواهد کرد.

به گفتۀ وی باید طرح کارشناسی شده پیش برود و نقاط قوت و ضعف مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

حامد رجایی زاده، نماینده اداره کل اطلاعات خراسان جنوبی تأکید کرد: اکنون طالبان متقاضی سوخت هستند و با مسائل پیش آمده به خودتحریمی روی آورده ایم.

به گفتۀ وی لازم است که جلسه ای در استانداری برگزار و این مسائل و مواردی که مطرح شد مورد بررسی قرار گیرد.

در این جلسه پیشنهاد شد تا تاریخ یک آبان ماه روند مانند سابق اجرایی شود و در این بازه زمانی به بررسی این موضوع با افراد متولی در استانداری پرداخته شود؛ رأی اکثریت افراد حاضر در جلسه نیز بررسی دوباره طرح در بازه زمانی مشخص شده بود اما به دلیل مخالفت سه نفر از اعضا که از صنف رانندگان و گمرک ماهیرود بودند، جلسه بدون مصوبه و راهکار به اتمام رسید. مسئولان متولی به جای خالی کردن میدان باید راهکاری برای مشکلات پیش آمده بیندیشند.

کد خبر: ۱۰۹٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha