۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
 خط تولید کارخانه‌ها معطل تأمین ارز است
رئیس اتاق قم:

خط تولید کارخانه‌ها معطل تأمین ارز است

خاکی، رئیس اتاق قم می‌گوید: بسیاری از تجهیزات کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی فرسوده شده و برای نوسازی نیازمند تخصیص ارز برای خرید ماشین‌آلات جدید یا اجرای طرح توسعه هستند.

 به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق قم درباره مشکلات در حوزه صادرات و واردات در کشور گفت: درصدد هستیم در تولیدات صنعتی با کمک مسئولان دستگاه‌های دولتی و تعامل با سازمان بسیج، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که برای رفع آن، راهکارهایی اندیشیده نشده را با بررسی‌های کارشناسی حل کنیم و بتوانیم مطالبات و خواسته‌های بخش خصوصی در حوزه صنعت را پاسخ دهیم.

ابوالفضل خاکی در نشست بسیج تجار و فعالان اقتصادی قم، افزود: در دولت سیزدهم ریاست محترم جمهور و دستگاه‌ها روی مسئله تولید در صنایع، حساسیت ویژه‌ای دارند و باید در کنارشان از ظرفیت‌های لازم برای برون‌رفت از مشکلات کمک بگیریم تا واحدهایی که در استان استقرار دارند نیز بتوانند مشکلات عدیده خود را رفع کنند.

او ادامه داد: دغدغه‌های زیادی وجود دارد، اگر قرار است در صنعت اتفاقات خوبی را شاهد باشیم نیاز داریم کارخانه‌ها موفق به تأمین ارز و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات باشند.

خاکی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از تجهیزات در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی فرسوده شده و باید نوسازی شوند و امیدواریم بتوانند با تخصیص ارز ماشین‌آلات جدید در طرح توسعه خود را خریداری کنند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه ارتباطات گسترده‌ای با کشور چین به‌عنوان قطب اقتصادی دنیا و تأمین‌کننده عمده نیازها از نظر ماشین‌آلات و تکنولوژی داریم و بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال معاملات اقتصادی ما با این کشور انجام می‌شود می‌توانیم این ظرفیت خوب به وجود آمده را گسترش دهیم.

این فعال اقتصادی افزود: خوشبختانه در این زمینه ترازمان مثبت است و بیشتر به صادرات کالا می‌پردازیم و نفت و گاز و میعانات گازی را صادر و در قبالش کالا وارد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در این معاملات، کشور اول ما چین است که بازرگانان زیادی در صادرات فرش و تولیدات استان در کشور چین موفق شده‌اند دفتر دائمی تأسیس کنند و امروزه فرش قم، جایگاه ویژه خود را به‌خصوص در پکن پیدا کرده است به‌گونه‌ای که چند نمایندگی در پکن ایجاد شده و برخی از بازرگانان استقرار دائمی در این کشور را دریافت کرده‌اند تا بتوانند اهداف صادراتی این محصول را محقق کنند.

خاکی گفت: چین امروزه ظرفیت مهمی در صادرات و واردات ایجاد کرده و مشتری اول ما برای فرش قم، چین است و با همه مسائلی که آمریکا و عوامل غربی ایجاد کرده‌اند توانسته‌ایم با استفاده از این ظرفیت بخش زیادی از تحریم‌ها را خنثی کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه و ماشین‌آلات را از چین خریداری می‌کنیم و کشورهای اروپایی خدمات کمتری به ما می‌دهند و تقریباً تمامی تسهیلاتی را که ایجاد شده بود تا حد زیادی کمرنگ شده است و در برخی موارد به کلی قطع شده‌اند.

رئیس اتاق قم تصریح کرد: در گذشته از طریق کشورهای اروپایی می‌توانستیم ماشین‌آلات و تجهیزات را ۵ ساله به‌صورت فاینانس و سود ۴ درصد خریداری کنیم که به‌طورکلی چنین شرایطی وجود ندارد و اگر بخواهیم تجهیزاتی را وارد کنیم از طریق تسهیلات با سود کلان امکان‌پذیر است که این مطلوب بخش صنعت نیست.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بانک‌ها با سپرده‌گذاری ۳۰ درصد از ما ضمانت می‌گیرند و ارزی که برای خودمان در صادرات است را باید سپرده بگذاریم و با آن مواد اولیه وارد کنیم، در واقع گرفتاری‌های صادرکنندگان و واردکنندگان در سیستم بانکی بیشتر شده است و امکان ورود مجدد سرمایه‌گذاری برای توسعه کاهش قابل‌توجهی داشته است و کاهش سرمایه کمک به تولید نخواهد بود.

در بخش دیگری از این جلسه ابوالفضل خاکی ادامه داد: در واقع راه را برای سرمایه‌گذاری بسته شده است و دوستان در این عرصه مسائل زیادی روبه‌رو شده‌اند و مواد اولیه با پیچیدگی‌های زیادی وارد می‌شود درحالی‌که قبلاً با سود ۴ درصد و شرایط مطلوب خریداری می‌شد، این در حالی است که امروزه واحدهای تولیدی با سود ۲۸ درصد از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته ارتباطات خوبی به لحاظ اعتباری از طریق کشورها با بانک مرکزی انجام می‌شد و تأمین مالی نیز از سوی کشورهای هدف داشتیم ولی این ارتباطات با بانک مرکزی قطع و بیمه‌های معتبر جهانی نیز قراردادهایشان باطل شد و همه دفاتر در ایران تعطیل شدند

ابوالفضل خاکی اظهار کرد: اگر این سیستم‌ها دوباره فعال شود و ما بتوانیم واردات و صادرات را با ۴ درصد سود انجام دهیم اقتصاد شکل واقعی خود را می‌گیرد لذا باید به دنبال چنین راهکارهایی باشیم و بتوانیم اقتدار خود را حفظ کرده و با حفظ اقتدار مسائل و مشکلات کشور را در این زمینه حل‌وفصل کنیم.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha