۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
طرح ساماندهی صنعت خودرو برای کاهش قیمت چهارچرخ‌ها
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

طرح ساماندهی صنعت خودرو برای کاهش قیمت چهارچرخ‌ها

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است از آنجا که قیمت خودرو در بازار بیش از ارزش واقعی است، واردات مدیریت شده خودرو موجب کاهش حباب کنونی بازار خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، روح اله عباس پور با اشاره به تصویب «طرح ساماندهی صنعت خودرو»، گفت: در این مصوبه مقرر است با صادرات خودرو و قطعات آن ارز موردنیاز واردات کنترل شده خودرو تامین شود، بنابراین تعهد ارزی برای دولت ایجاد نخواهد شد و واردات تاثیری در بازار ارز نخواهد داشت.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که قیمت خودرو در بازار بیش از ارزش واقعی است، واردات مدیریت شده خودرو موجب کاهش حباب کنونی بازار خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: واردات مدیریت شده در طرح مذکور مشوقی برای افزایش تیراژ تولید خودروهای داخلی است زیرا در این طرح شورای رقابت براساس عرضه و تقاضا، میزان واردات را هر ۶ ماه تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر از آنجا که ۹۵ درصد بازار در اختیار ایران خودرو و سایپا است برای انحصارزدایی از این حوزه دو راهکار وجود دارد؛ نخست از طریق فعال شدن خودروسازان بخش خصوصی که اکنون این شرکت‌ها توانایی رقابت ندارند و دوم ایجاد شرایطی برای واردات تدریجی و کنترل شده خودرو.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تقاضای موجود در بازار خودرو را غیرمنطقی توصیف کرد و ادامه داد: پیش از رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، تقاضا در بازار خودرو از تقاضای کنونی کمتر بود اما با کاهش ارزش پول ملی، خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شد. بنابراین مردم برای حفظ ارزش پول خود به سوی این بازار روانه شدند که در این شرایط واردات می‌تواند موجب کاهش قیمت‌ها و منطقی شدن تقاضاها خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha