۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
«کرونا» تهدیدی که توسط مخترع قوچانی به فرصت تبدیل شد
بازار گزارش می دهد؛

«کرونا» تهدیدی که توسط مخترع قوچانی به فرصت تبدیل شد

قوچان- اگرچه کرونا از یک‌سو تهدیدهای بزرگی را متوجه جامعه بشری کرد، اما در دل این تهدیدها یکی از جوانان قوچانی آن را به فرصتی برای اشتغال و کارآفرینی تبدیل کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در کنار چالش‌ها و تهدیدهایی که کرونا به وجود آورده است، فرصت‌هایی نیز وجود دارند که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از آن بهره‌برداری کرد، فرصت‌هایی برای بخش‌های خصوصی مانند توسعه مشاغل خانگی، توسعه اقلام بهداشتی، استارت آپ ها و هوش مصنوعی در حوزه سلامت که برای بسیاری افراد در همین دوران رکود سودآور بوده است.

بحران ویروس کرونا برای برخی کسب‌وکارها یک فرصت برای جهش و افزایش فروش و ارائه خدمات بوده است، کسب‌وکارهایی که صرفاً به روش‌های سنتی برای فروش محصولات یا عرضه خدمات خود اکتفا نکرده و بستری برای ارائه خدمات آنلاین و محصولات خود زمینه‌سازی کرده بودند.

حالا در این میان یکی از جوانان قوچانی در قالب مشاغل خانگی و با همراهی همسرش موفق شده تا با راه‌اندازی یک کارگاه و تولید دستگاه‌های مختلف به موفقیت‌های خوبی در حوزه ارائه خدمات به مردم و هم‌چنین درآمدزایی دست پیدا کند.

«قاسم زحمتی» مخترع و کارآفرین قوچانی است که با ساخت دستگاه‌های ضدعفونی و هم‌چنین تولید دستگاه فرمان دیجیتال ضمن ثبت اختراع، زمینه خوداشتغالی و هم‌چنین بکار گیری چند تن از جوانان دیگر این شهرستان را رقم بزند که این موضوع بهانه‌ای شد تا با وی در همین راستا به بحث و گفت‌وگو بنشینیم.

* از چه سالی فعالیت خود را آغاز کردید؟
من از سال ۹۶ با مجوز صنعت معدن و تجارت قوچان به‌صورت خانگی شروع به تولید و اختراع  کردم.

* برای شروع کار چقدر سرمایه در اختیار داشتید؟
من این کار را همان‌طور که عرض کردم از سال ۹۶ در قالب مشاغل خانگی به همراه همسرم  آغاز کردم.در ابتدای کار سرمایه چندانی در اختیار نداشتیم لذا در حد توان حدود ۱۰ میلیون تومان فراهم کردیم.

«کرونا» تهدیدی که توسط مخترع قوچانی به فرصت تبدیل شد

ازنظر تعداد نفرات هم فقط من به همراهی همسرم کار را دست گرفتیم که بعدها دو نفر دیگر به جمع ما ملحق شدند.

 * ظاهراً شروع کار شما با کرونا طلاقی پیدا کرد؟
بله پس از دو سال فعالیت در تولید قطعات با شیوع بیماری کرونا بیش از هر زمان فعالیت من و همکارانم تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفت.متأسفانه وضعیت بازار خراب شد و لذا رکود دامن ما را گرفت اما از طرفی انگیزه ما سبب نشد تا ناامید شویم لذا به ذهنمان رسید که در این تنگناها تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

* ایده ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده همین‌جا به ذهنتان رسید؟
ایده‌ای ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده را دنبال کردیم و آن را به تولید رساندیم و لذا با استقبال خوب مردم و بازار مواجه شدیم.

* در حال حاضر چند دستگاه در روز تولید می‌کنید؟
ما در طول ماه حدود ۱۰۰ دستگاه تولید می‌کنیم که این تولیدات مشتریان بسیاری در داخل قوچان از جمله مدارس و ادارات دولتی و هم چنین مشاغل بخش خصوصی دارد.

* آیا سفارش خارج از شهرستان هم دارید؟
خوشبختانه سفارش‌ها و تقاضا برای خرید این دستگاه از شهرستان هم فراتر رفته و سایر استان‌ها نیز مانند تهران، سیستان و بلوچستان و فارس خریدار محصولات ما هستند و برای این مقاصد هم کالا ارسال می‌کنیم.

* چه برنامه‌ها و اهدافی را برای آینده در سر دنبال می‌کنید؟
من با همین کارگاه کوچک زمینه اشتغال‌زایی افراد و جوانان بسیاری در این شهرستان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم شدم و لذا در تلاشیم تا آموزش و ایجاد خوداشتغالی را برای زندانیان در کنار  آن اشتغال برای مددجویان کمیته امداد را نیز دنبال کنیم و تا حد ممکن اشتغال و مهارت لازم را توسعه و به جامعه تسری دهیم.

* به‌غیراز دستگاه ضدعفونی‌کننده شما چه مخترع چه محصولاتی هستید؟
من به اتفاق همکارانم موفق شدیم تا دستگاه فرمان دیجیتال را به ثبت اختراع برسانیم .دستگاه تقویت‌کننده پاور دار یکی دیگر از محصولات تولید گروه ما هست که ماهانه تعداد دو هزار عدد به تولید رسانده و به‌صورت عمده به فروش می‌رسانیم.

اکثر بنکدارهای مشهد از ما خرید می‌کنند که بیش‌تر تولید ما در مشهد و مراحل بعدی در تهران و سایر نقاط شهرهای دیگر است . 

هم‌چنین با توجه به اینکه در این شهرستان بخش کشاورزی از قوت بیشتری برخوردار بوده و بیشترین بخش جامعه را تشکیل می‌دهد لذا به تولید دستگاه خشک‌کن برای رفع نیازهای کشاورزی شهرستان روی آوردیم.

* کارایی این دستگاه چیست؟
هدف از ساخت این دستگاه به علت سرماهای زودرس و از بین رفتن محصولات باغی است این دستگاه به باغدار و کشاورز این امکان را می‌دهد تا محصولش از بین نرود و با سرمایه کم بتواند محصول خود را حفظ و نگهداری نماید .

«کرونا» تهدیدی که توسط مخترع قوچانی به فرصت تبدیل شد

* آیا این دستگاه‌ها به نام شما و گروهتان به ثبت رسیده است؟
در خصوص به ثبت اختراع رساندن دستگاه ضدعفونی‌کننده و تنظیم فرمان سیار و نیز دستگاه خشک‌کن و تقویت پاور در مراحل ثبت قرار دارد و در تلاش هستیم در آینده دستگاه‌های «رب ساز» و «کشمش ساز» را نیز به ثبت رسانده و مشکلات و موانع را کشاورزان منطقه را برطرف سازیم .

* بیشترین مشکلات شما در این مسیر چه بوده است؟
ظرفیت‌های ما هنوز برجسته نشده است و هنوز ناشناخته‌ایم  لذا این موضوع همت مسئولان را می‌طلبد که نقش حمایتی از جوانان جویای کار و کارآفرینان داشته باشند.

متأسفانه مشکلات بانکی و دست‌اندازهایی مانند ضمانت‌ها سبب شده است که جهت دریافت تسهیلات برای توسعه و تولیدات بیش‌تر بازهم قریب به یک سال به مشکل برخوریم  روند مسیرها جهت اعطای تسهیلات خیلی طولانی شود.

* انتظار شما از مسئولان چیست؟
تا زمانی که مسئولان پای حمایت از کارآفرینان نباشند مردم نیز استقبال خوبی نخواهند داشت.همین دستگاه ضدعفونی که با اعتماد مسئولان رفته‌رفته با استقبال خوب مردم مواجه شد و پس‌ازآن رقابت جهت خرید بالا رفت و قیمت آن نیز خیلی مناسب شد .

* برای جوانان جویای کار چه توصیه‌ای دارید؟
آغاز و شروع هر کاری مقدمه کارآفرینی است و درواقع شکست نداریم بلکه تجربه‌ای است که به ما کمک می کند تا در راستای اهدافی که داریم درست گام برداریم.اگر شخصی علاقمند به کارآفرینی باشد باید پیش زمینه کار داشته باشد و لذا سرمایه را در ابتدا بهانه نکند.

من در همین راستا تصمیم دارم تا به‌زودی معنای اقتصاد خرد را از این شهرستان به سایر شهرهای اطراف صادر کنم لذا در همین‌جا از تمامی جوانان و فارغ‌التحصیلان با حداقل سرمایه دعوت کرده و اعلام آمادگی می‌کنم که برای رسیدن به کارآفرینی از هیچ کمکی به آن‌ها دریغ نورزم.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha