۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
سهامداران برخی سهم‌ها را بخرند پشیمان نمی‌شوند| هفته بعد بازار سرمایه به حالت تعادلی خود می‌رسد
مدیر عامل کارگزاری ملل در گفتگو با بازار؛

سهامداران برخی سهم‌ها را بخرند پشیمان نمی‌شوند| هفته بعد بازار سرمایه به حالت تعادلی خود می‌رسد

خانزاده مدیر عامل کارگزاری ملل می‌گوید که این هفته پایان اصلاح بازار است و بازار از هفته آینده به حالت تثبیت خود می‌رسد.

بازار؛ گروه بورس: کمال خانزاده مدیرعامل کارگزاری ملل می‌گوید که اصلاح بازار تا پایان این هفته ادامه دارد و از هفته دیگر بازار به حالت تثبیت می‌رسد.

او پیشنهاد داده که این هفته بهترین زمان برای خرید سهم‌های است که با ریزش قیمت مواجه بودند و از سهامداران می‌خواهد که با هیجان اقدام به فروش سهم نکنند.

از ۱۰ شهریور ماه بنا به دلایلی متعدد و سناریو مختلفی که مطرح می‌شود مثل کنترل شاخص، عرضه‌ها زیاد و مصاحبه‌های در مورد کنترل قیمت سیمان و فولاد و به نوعی قیمت گذاری دستوری، موضوع برجام، کاهش شدید دلار، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و یکسری شایعات مطرح شده سبب نزولی شدن بازار شد

شاخص کل بورس تهران تقریبا از ابتدای شهریور ماه بعد از رسیدن به نزدیکی ۱میلیون ۶۰۰ هزار واحد، شروع به ریزش کرد و در حال حاضر بر اساس آخرین معاملات تابلوی بورس، شاخص بر روی ۱میلیون ۳۸۳ هزار واحد قرار دارد که بسیاری از کارشناسان این میزان اصلاح را بیش از میزان رشدی می‌دانند که در طول سه ماهه اخیر اتفاق افتاد.

خانزاده هم این اصلاح را بیش از حد می‌داند و معتقد است که بخشی از ریزش‌ها در حال حاضر به خاطر هیجاناتی است که سهامداران خرد در دوران اصلاح دارند.

کمال خانزاده مدیرعامل کارگزاری ملل  و کارشناس مطرح بازار سرمایه در گفتگو با بازار  گفت: روند نزولی ۱۱ ماهه بازار سرمایه که از شهریور سال گذشته از شاخص ۲ میلیون واحدی شروع شد، تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری  در محدوده ۱ میلیون ۱۰۰ به پایان رسید.

او گفت: طی ماه‌های خرداد، تیر و مراد روند بازار صعودی شد، از جمله سهم‌های بنیادی  مثل پتروشیمی، معدنی، فولادی و تقریبا سهم‌های این گروه‌های یک رشد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در این مدت داشتند. اما از ۱۰ شهریور ماه بنا به دلایلی متعدد و سناریو مختلفی که مطرح می‌شود مثل کنترل شاخص، عرضه‌ها زیاد و مصاحبه‌های در مورد کنترل قیمت سیمان و فولاد و به نوعی قیمت گذاری دستوری، موضوع برجام، کاهش شدید دلار، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و یکسری شایعات مطرح شده سبب نزولی شدن بازار شد.

به گفته خانزاده بازار نیاز به یک  اصلاح کوچک داشت اما متاسفانه این اصلاح کمی بیشتر شد و خیلی از سهم‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد طی ۲۰ روز گذشته افت قیمتی داشتند.

او هیجان فروش را از دلایل تداوم ریزش قیمت در سهم‌ها خواند و گفت: عمده ترین مسائل اخیر به نظرم هیجان فروش در برخی از صنایع بوده وگرنه هیچ دلیل بنیادی وجود ندارد که بازار به این شدت ریزش داشت چرا که از لحاظ بنیادی شرکت‌ها همان وضعیت سابق را داشتند و حتی از لحاظ فروش و تولید  در مرداد ماه هم  وضعیت مناسبی داشتند و گزارش شش ماه هم که از هفته آتی منتشر خواهد شد به نظر بنده این روند مثبت در بازدهی شرکت‌ها را نشان می‌دهد و مسلما گزارش تابستان نسبت به گزارش بهار بهتر است.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که افت میزان تولیدی که در برخی از صنایع مثل سیمانی‌ها و فولاد در ماه‌های ابتدای تابستان رخ داد به خاطر قطعی برق بود.  اما او در کل فروش‌های این شرکت‌ها در فصل تابستان را هم از طریق بورس کالا و هم از طریق  صادرات خوب می‌داند و معتقد است که از لحاظ قیمتی هم نسبت به بهار افزایش قیمت فروش در محصولات این شرکت‌ها رخ داده است.

بازار زیادی اصلاح کرده است
جواب خانزاده در خصوص این سوال که اصلاح بازار تا چه زمانی ادامه دارد را این گونه داد: اینکه بازار تا کجا به سمت اصلاح نزول پیش می‌رود قابل پیشبینی نیست، بیشتر آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد ناشی از هیجان سهامداران است اما در کل یکسری از صنایع اصلاح کردند و به نظر من تا آخر این هفته اصلاح این سهم‌ها تمام می‌شود و مجددا هفته بعد روند صعودی و تثبیت را  داریم.

او می‌گوید: این هفته فرصت خرید خوبی بود، چون این هفته هم فشار فروش‌ها توسط سهامداران حقیقی تمام می‌شود و هم فشار فروش‌های که از طرف برخی از شرکت‌های سرمایه گذاری که  در برخی از نمادها جهت شناسایی سود بوده و همچنین پایان سال مالی اکثر کارگزاری‌ها می‌باشد که در حال تسویه کردن اعتباری هستند که به برخی از مشتریان خود دادند.

محصولات صنایعی مثل سیمان که تصویب شد از طریق بورس کالا عرضه شوند از طریق عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شوند، بنابراین به نظر من با توجه به این مسئله و گزارشات خوبی که دارد این صنعت می‌تواند صنعت  خوبی  در نیمه دوم باشد

خانزاده همچنین گفت: به نظرم هفته دیگر، دلار در محدوده ۲۷ هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و از طرفی  روند از نظر بنیادی روند خوبی است، از جمله صنایع فولادی که قیمت‌های در آن ارزان شدند و از لحاظ پی به ای و  زیر ۴ تومان معامله می‌شوند، در گروه پتروشیمی‌ها هم یک اصلاح کوچکی داشتیم و به نظر من مجددا پتانسیل خیلی خوبی برای رشد دارند، علاوه بر آن پالایشگاه های افت بزرگی را تجربه کردند و حدودا ۲۰ درصد ریزش داشتند و جا دارند باز هم  برگردند، همچنین دولت قصد دارد از این صنعت  جهت افزایش ظرفیت سازی و افزایش صادرات محصولات پالایشگاهی‌ها به جای فروش خام نفت حمایت کند.

این کارشناس اضافه کرد: محصولات صنایعی مثل سیمان که تصویب شد از طریق بورس کالا عرضه شوند از طریق عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شوند، بنابراین به نظر من با توجه به این مسئله و گزارشات خوبی که دارد این صنعت می‌تواند صنعت  خوبی  در نیمه دوم باشد.

او وضعیت نمادهای بانکی را این گونه توضیح داد: سهام بانک‌ها هم خیلی افت داشتند؛ به گونه‌ای که سهام بانک صادرات، ملت و تجارت در روزهای اخیر حدود ۲۵ درصد افت داشتند، با توجه به ارزش پرتفوی  که می‌تواند زیر۳۵ درصد ارزش دارایی آن‌ها در بازار قیمت گذاری شود، پتانسیل رشد خوبی دارند. به عنوان مثال پی به ای ۵ برای بانک ملت برای خرید بسیار خوب است، بانک تجارت و صادرات هم دارایی‌های خوبی دارند و امسال ترازنامه ماهیانه خوبی ارائه می‌کنند و  در انتهای سال سود خوبی اعلام خواهند کرد.

خانزاده همچنین گفت: سایر صنایع مثل دارویی‌ و غذایی‌ هم باید مد نظر قرار داد چرا که ارز ترجیحی در حال حذف شدن است و دولت به احتمال زیاد در نیمه دوم سال آن را حذف کند، بنابراین این‌ها گروه‌ها  از جمله دارویی‌ها رشد قابل توجهی خواهند کرد چرا که افزایش درآمد می‌تواند باعث افزایش سود آوری شود.

این کارشناس روند ریزش بازار را منطقی نمی‌داند و می‌گوید: هیچ گونه منطقی نمی‌بینم روند افت بازار ادامه داشته باشد، ما شاهد این هستیم که عمدتا قیمت‌ها با پی به ای "۵" در حال معامله شدن هستند. سهامداران با دید مجمع می‌توانند به راحتی ۳۵ تا ۴۰  درصد بازدهی  از سهم‌های مثل فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی بگیرند و هر کسی بخرد به نظرم برد خوبی می‌کند.

به گفته بازار بورس  می‌تواند بازدهی که گفته شد را در دو تا سه هفته با یک هیجان بدهد و یا اینکه  صبور باشد و در طول ۵ تا ۶ ماه سهامداران را به این سود برساند.

خانزاده بازار سرمایه را با توجه به شاخص‌های رشدی که در بالا بیان کرد و همچنین رکودی که در بازارهای موازی وجود دارد را مثبت ارزیابی کرد و معتقد است که در طی ۶ ماه آینده بازدهی بالاتری را حداقل از بانک‌ها می‌دهد.

کد خبر: ۱۰۸٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha