۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
۹۳ نیروگاه خورشیدی در استان کردستان راه اندازی شده است
مدیرعامل شرکت توزیع برق کردستان:

۹۳ نیروگاه خورشیدی در استان کردستان راه اندازی شده است

سنندج – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان از راه اندازی ۹۳ نیروگاه خورشیدی در این استان از سوی ادارات دولتی و مشترکین بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بازار و به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، هیوا لهونیان گفت: رویکرد وزارت نیرو برای استفاده بیشتراز انرژی های تجدید پذیر بسیارمطلوب بوده و از سال ۸۸ استفاده از این نوع انرژی درکردستان شروع شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط آب وهوایی استان کردستان و وجود ۲۷۰ روز آفتاب در طول سال و پایین بودن دما، شرایط مناسبی برای احداث نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این عرصه شاهد توسعه استفاده از انرژی پاک در استان باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به مزایای استفاده از نیروگاه های خورشیدی علاوه برکسب درآمد برای مشترکین اشاره کرد و گفت: صرفه جویی درمصرف انرژی، عدم تولید گازهای گلخانه ای و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، خرید تضمینی تولیدی توسط شرکت برق با محاسبه ضریب تقریبی (افزایشی) و برخورداری از حمایت قانونی مجلس و دولت و همچنین دریافت وام از محل بانک های عامل به جهت مشارکت در خرید این قبیل سامانه ها و نصب و راه اندازی توسط شرکت مجری پیمانکار از جمله مزایا و ویژگی های اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه حداقل فضای لازم برای نصب هر کیلووات سامانه خورشیدی ۱۰ مترمربع است، اضافه کرد: پشت بام آزاد و بدون سایه، زمین بایر و یا بدون استفاده از جمله شرایط لازم برای نصب پنل های خورشیدی است.

لهونیان عنوان کرد: ادارات و سازمان های دولتی بر اساس بخشنامه ابلاغی دولت در سال ۹۴ مکلف اند حداقل ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر به ویژه سامانه های خورشیدی تامین کنند.

وی یادآورشد: برق تولیدی نیروگاه خورشیدی به مدت ۲۰ سال به قیمت مصوب هرکیلووات ۱۴ هزار و ۵۶۰ ریال به علاوه ضریب افزایش سالیانه به صورت تضمینی توسط وزارت نیرو خریداری می شود و براساس محاسبات انجام شده به ازای هر نیروگاه پنج کیلوواتی رقم ریالی ما بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ماهیانه و دربازه زمانی دو ماهه و تجمیعی معادل دو تا دو میلیون ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: تاکنون ۹۳ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۸۵ کیلووات توسط ادارات و مدارس و مشترکان بخش خصوصی در سطح استان راه اندازی شده است که ۵۳ مورد آن مربوط ادارات، مساجد و مدارس و ۴۰ مورد نیز متعلق به بخش خصوصی است.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha