۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
بهترین روغن موتور داخلی کدام است؟| صدرنشینی «بهران» و «ایرانول» در بازار
«بازار» گزارش می‌دهد

بهترین روغن موتور داخلی کدام است؟| صدرنشینی «بهران» و «ایرانول» در بازار

نفت بهران و نفت ایرانول روغن‌موتورهایی را تولید می‌کنند که درصد بالای بیس اویل داشته و به لطف ادتیوهای مرغوب، کیفیت کاری بهتری نسبت به سایر برندهای روغن موتور داخل کشور دارند.

بازار؛ گروه خودرو: خرید و انتخاب روغن موتور این روزها در بازار به چالش اصلی مالکان خودروها تبدیل شده است، چالشی که افراد متخصص نیز گاهی در انتخاب برند یا محصول سره از ناسره باز می‌مانند. زیرا در بازار علاوه بر حضور محصول شرکت‌های معتبر، روغن‌موتورهای متعدد با برندهای متفاوت وجود دارد. بازار اصلی روغن‌موتور در کشور در دست تولیدکنندگان داخلی است، باتوجه به اینکه رقابت بین چهارتولیدکننده روغن موتور در بازار بسیار سخت شده، قیمت محصولات افزایش و توان خرید کاهش یافته است، مالکان همواره به دنبال انتخاب محصولی هستند که عمرمفید طولانی و کیفیت بالای داشته باشد. در این گزارش به بررسی و رتبه بندی چهار روغن موتور نفت بهران، نفت ایرانول، نفت سپاهان و نفت پارس خواهیم پرداخت.

انتخاب روغن‌موتور
روغن‌موتور باید براساس تکنولوژی به کار رفته در پیشرانه خودرو، میزان فواصل قطعات و ساختمانی موتور، قدرت تولیدی قوای محرکه، مواداولیه به کاررفته در پیشرانه و دما کاری آن انتخاب شود. از این رو مالکان خودروها باید براساس توصیه خودروساز که در دفترچه راهنمای خودرو روغن موتور مناسب را مشخص کرده، باید استفاده شود. هرچند که اگر از روغن موتور با استاندارد بالاتر و همان ویسکوزیته استفاده شود، برای خودرو مشکل فنی ایجاد نخواهد کرد. متاسفانه مالکان خودروها برای انتخاب روغن‌موتور مغلوب نظر تعویض کاران هستند، لذا این فرهنگ باید در میان مالکان خودروها نهادینه شود که انتخاب روغن‌موتور نباید توسط سرویس کاران انجام شود. از این رو نیاز هست که شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور در راستای افزایش دانش و آگاهی مالکان خودروها برای انتخاب روغن‌موتور تلاش کنند.

بهران یکی از محصولات باکیفیت بازار است که در طول استفاده از روغن‌موتور پارامترهای آن تغییر نخواهد کرد

نفت بهران صدرنشین بازار
در بازار فعلی روغن‌موتور، نفت بهران صدرنشین فروش و انتخاب مالکان و سرویسکاران است. روغن‌های تولیدی این شرکت از پایه نفتی(بیس اویل) بوده و معمولا ادتیوها باکیفیت را برای تولید محصول استفاده می‌کند. بهران یکی از محصولات باکیفیت بازار است که در طول استفاده از روغن‌موتور پارامترهای ویسکوزیته، اکسایش، تغییر رنگ و مقاومت در برابر خوردگی تغییر نخواهد کرد. از سویی این روغن موتور در زمان کارکردن در موتور خودروهای داخلی که تکنولوژی قدیمی‌تری دارند، سروصدا تولید نمی‌کند. برخی از پیشرانه‌های داخلی دارای سیستم‌های تایپیت هیدرولیکی و سی‌وی‌وی‌تی هستند، روغن بهران برای عملکرد در این سیستم‌ها گزینه مناسبی است. البته در کنار تمام این مزایا باید اشاره داشت که در برخی از پیشرانه آنطور که باید و شاید این روغن‌نمی‌تواند شست‌شو و روانکاری را انجام دهد، این نکته را می‌توان جز نقاط ضعف این محصول در نظر گرفت. با تمام این تفاصیل روغن‌موتورهای بهران با کیفیت سوخت و شرایط جوی سازگاری مناسبی دارد، از این رو مشتریان در بازار همواره محصولات بهران را گزینه انتخابی نخست خود قرار می‌دهند. برای خرید روغن موتور بهران به اوستا صنعت مراجعه کنید

بهترین روغن موتور داخلی کدام است؟|صدرنشینی «بهران» و «ایرانول» در بازار

محصولات ایرانول نیز به دلیل استفاده از بیس اویل به نسبت تولیدات بهران کیفیت قابل قبولی دارد

نفت ایرانول مقام دوم
ایرانول یکی از شرکت‌های تولیدکننده بزرگ روغن موتور در کشور است که همواره تلاش دارد با تنوع بخشیدن به محصولات، جایگاه بهران را کسب کند. محصولات ایرانول در مقطعی از زمان جهش قابل توجه کیفی را داشتند. این شرکت نیز برای تولید روغن‌موتور نسبت به سایر تولیدکنندگان از درصد بیشتر بیس اویل استفاده می‌کند. محصولات ایرانول نیز به نسبت تولیدات بهران کیفیت قابل قبولی دارد. از آنجایی که اغلب رانندگان توجهی به کیلومتر کارکرد روغن‌موتور ندارند، این محصول در صورت استفاده درازمدت دچار تغییر پارامترهای از قبیل؛ ویسکوزیته، سطح روغن، اکسایش و پاک کنندگی نخواهد شد. اما اگر مالک خودروی از محصولات این شرکت استفاده کند و در فواصل کاری کمتر از ۵ هزار کیلومتر اقدام به تعویض آن نکند، احتمال خرابی قطعات هیدرولیکی سوپاپ، پمپ روغن و رینگ‌های پیستون را ایجاد خواهد کرد. هرچند باید به این نکته نیز دقت داشت که تکنولوژی به کاررفته در پیشرانه‌های داخلی عامل اصلی این موضوع است. محصولات این شرکت را برخی از خودروسازان معبتر جهانی مورد تایید قرار داده‌اند. این عامل سبب شده که روغن‌موتورهای ایرانول گزینه دوم خرید توسط مشتریان در بازار داخلی باشند.

بهترین روغن موتور داخلی کدام است؟|صدرنشینی «بهران» و «ایرانول» در بازار

سپاهان روغن‌موتورهای دارد که در فواصل کاری کوتاه اگر تعویض نشود، احتمالا منجربه افزایش دما، افزایش مصرف سوخت و خوردگی خواهد شد

نفت سپاهان(روغن‌موتور اسپیدی) در جایگاه سوم
شرکت نفت سپاهان در سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجهی در کیفیت محصولات مواجه شده است. کیفیت روغن‌موتورهای این برند در قیاس با بهران و ایرانول در جایگاه سوم قرار دارد و همین موضوع در سهم بازار فروش محصولات این برند نیز صادق است. سپاهان روغن‌موتورهای دارد که در فواصل کاری کوتاه اگر تعویض نشود، احتمالا منجربه افزایش دما، افزایش مصرف سوخت و خوردگی خواهد شد. معمولا محصولات جدید این شرکت دارای ثبات ویسکوزیته در پیشرانه خودروها هستند. از سویی سطح این روغن موتور هنگام استفاده در پیشرانه دچار کاهش نمی‌شود، برخی از روغن‌موتورها زمان کارکرد با تبخیر و پایین آمدن سطح روغن‌موتور مواجه می‌شود. نفت پارس دربرخی از پیشرانه‌ها به ویژه TU۵ عملکرد بهینه ندارد، اگر مالک خودرو نیز توجه به کیفیت فیلتر روغن موتور نداشته باشد، احتمالا زمینه لازم برای خرابی پمپ روغن، یاتاقان و حوضچه‌های روغن موتور را ایجاد خواهد کرد. این عوامل سبب شده که انتخاب سوم مشتریان در بازار محصولات سپاهان باشد.

محصولات نفت پارس باتوجه به رفتاررانندگی، کیفیت سوخت و شرایط جوی در کشور عملکردکاری قابل قبولی دارد

تاثیر تکنولوژی در کیفیت روغن‌موتور
هرچقدر تولیدکنندگان روغن‌موتور در کشور تلاش کنند محصولی باکیفیت عرضه کنند، به دلیل کاهش کیفیت قطعات و منسوخ بودن تکنولوژی پیشرانه‌ها، کیفیت روغن‌ موتورها به چشم نخواهد آمد. در راستای افزایش و بهبود استانداردهای تولیدی روغن‌موتور نیاز است که استانداردها و تکنولوژی سوخت و موتور خودروها ارتقا یابد. در اینجا باید اشاره داشت که معدل کارکرد تمام پیشرانه‌های داخلی برای روغن‌موتور ۵ هزار کیلومتر است. اگر زمان تعویض این سیال از عدد مذکور افزایش یابد، زمینه لازم برای کاهش عمرمفید موتور ایجاد خواهد شد. بنابراین مالکان خودروها باید نهایت دقت را در زمان تعویض روغن‌موتور داشته باشند.

کد خبر: ۱۰۸٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha