۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
دلالان سیمان در بورس دست برتر را دارند| صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید
گلایه تولیدکننده ها از ورود سیمان به بورس

دلالان سیمان در بورس دست برتر را دارند| صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید

کرج- ورود سیمان به بورس اما و اگر و حُسن و معایبی دارد که تولیدکننده های صنعت بتن، سازنده ها و مصرف کننده های واقعی را با چالش مواجه کرده است در حالیکه این کالا در بازار آزاد و به سود دلالان می چرخد.

رقیه پروینی، بازار: در حالی سیمان وارد بورس شد که بهانه های مختلف برای این فرآورده مهم ساختمانی که نقش مهمی در عمران و آبادی هر کشور دارد مطرح کردند، از بی برقی صنایع سیمان تا ورود به بورس که در آخر به گرانی و کمبود سیمان منجر شد. حالا هر کسی یک کد بورسی داشته باشد می تواند سیمان را بخرد و البته در برخی موارد به آنهایی که نیاز دارند با قیمت‌ گرانتر بفروشند.

«احمد فروغی» یکی از پیمانکاران حوزه ساختمان در گفتگو با بازار گفت: در گذشته بتن مورد نیاز خود را به راحتی از صنایع تولید بتن استاندارد خریداری می کردیم و همه مسئولیت‌های آزمایشگاهی و نوع مقاومت و کیفیت بعهده کارخانه بود و آنها ملزم به رعایت و قوانین استاندارد بودند.

فروغی افزود: اما امروز کارخانجات بتن نمی توانند به اندازه نیازشان سیمان از بورس خریداری کنند و کاهش محسوس این فرآورده ما را وادار به مصرف بتن دستی و به‌دور از استاندارد کرده است.

علی شاهرضایی «پیمانکار ابنیه راهسازی» نیز در گفتگو با بازار با ابراز ناخرسندی از ورود سیمان به بورس گفت: کارخانجات بتن، سیمان لازم را برای تولید بتن ندارند و این خطرناک است که سازه های کشور به سمت و سوی استفاده از بتن دستی برود.

کارخانجات بتن، سیمان لازم را برای تولید بتن ندارند و این خطرناک است که سازه های کشور به سمت و سوی استفاده از بتن دستی برود

شاهرضایی افزود: برای ساخت یک پل در جاده‌های پرترافیک باید از بتن استاندارد استفاده گردد با توجه به اینکه فرایند تولید این بتن‌ها در اختیار شرکت‌های معتبر بتنی است استفاده از بتن دستی علاوه بر خسارت، امنیت مردم را هم به چالش می‌کشد.

در این آشفته بازار سیمان «مسعود محمودی» یکی از مصالح فروشان هشتگرد به خبرنگار بازار از وجود سیمان کافی در انبار مصالح فروشی خبر داد و گفت: از یک تا صد تریلی هر چقدر که نیاز باشد به قیمت روز و نوسانات بازار بورس سیمان در اختیار مشتری می گذارد.

دلالان سیمان در بورس دست برتر را دارند/ صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید

تولید، توزیع و مصرف سیمان باید استاندارد باشد
بنیانگذار کارخانجات بتن ایران فریمکو، اسکلت بتنی ایران و پارس‌لانه هم به خبرنگار بازار گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران، توزیع سیمان هم در کنار تولید و مصرف آن مشمول مقررات استاندارد اجباری است و کارخانجات همانطوری‌که در بخش تولید سیمان ملزم به رعایت استانداردهای ملی مربوطه هستند، در مرحله توزیع سیمان نیز باید دستورالعملها و آیین‌نامه‌های ابلاغی سازمان استاندارد را رعایت کنند.

علی اصغر کیهانی افزود: سازمان استاندارد موظف است هر زمان که بر اساس ارزیابی ‌های خود درباره تولید و مصرف فرآورده‌ها در جامعه انحرافی مشاهده کرد، نسبت به ابلاغ هشدارهای لازم اقدام کند.

 کیهانی با بیان اینکه سیمان ماده اولیه است و برای تبدیل شدن به محصول نهایی مثل بتن آماده و یا قطعات بتنی پیش ساخته، نیازمند رعایت استانداردهای دیگری است، اضافه کرد:

 برای تبدیل سیمان به بتن آماده استاندارد، نیاز به ماشین آلات صنعتی با امکانات، تجهیزات کنترل کیفیت، حمل، پمپاژ و نیروی متخصص و تکنسین مربوطه هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از سیمان تولیدی دنیا در قالب بتن آماده مصرف می شود، گفت: این نسبت در ایران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مصارف سیمان را تشکیل می‌دهد. بنابراین در وهله اول تولید هرگونه بتن دست ساز در پای کار ساختمانها ممنوع است و از طرفی تولیدکنندگان و کارخانه‌های تولید بتن آماده لازم است برای واحد تولیدی خود گواهینامه استاندارد اخذ کنند.

بنیانگذار صنعت نوین بتن کشور افزود: با این رویکرد، توزیع سیمان نباید این موازنه و قاعده را بر هم بزند به نحوی که به مصرف بتن دستی منجر شود. لذا هرگونه تغییر و یا تعریف الگویی جدید برای توزیع سیمان که در تولید و مصرف بتن آماده استاندارد اخلال ایجاد کند اقدامی مغایر با مصوبه هیئت وزیران است و سازمان استاندارد می‌تواند به استناد وظایف قانونی اش در موضوع ورود سیمان به بورس که موجب افت کیفیت سیمان شده است، به آن موضوع ورود کند.

سیمان ماده اولیه است و جهت فرآوری باید فقط در اختیار افراد دارای صلاحیت قانونی و حرفه‌ای و استاندارد جهت مصرف قرار گیرد. به بیان دیگر سیمان بخش سازه‌ای را نمی توان در بورس بصورت عمومی به فروش رساند چون مصرف کنندگان آن افراد حقیقی و حقوقی مشخصی هستند که باید گواهینامه استاندارد داشته  باشند

کیهانی افزود: سیمان ماده اولیه است و جهت فرآوری باید فقط در اختیار افراد دارای صلاحیت قانونی و حرفه‌ای و استاندارد جهت مصرف سیمان قرار گیرد. به بیان دیگر سیمان بخش سازه‌ای را نمی توان در بورس بصورت عمومی به فروش رساند. چون مصرف کنندگان آن افراد حقیقی و حقوقی مشخصی هستند که باید گواهینامه استاندارد داشته  باشند. فروش ماده اولیه یک محصول استاندارد شده به افراد متفرقه از نظر استاندارد خطا و خلاف است و حتی می تواند موجب پیگرد قانونی قرار گیرد.

دلالان سیمان در بورس دست برتر را دارند/ صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید

وی گفت: البته بحثهای دیگر نیز درباره توزیع سیمان در بورس وجود دارد. به عنوان نمونه بورس زمینه های قانونی شدن دلالی سیمان را فراهم می کند. به بیان دیگر توزیع سیمان در بورس قانونی کردن دلالی در کشور است. با توجه به تمرکز نقدینگی در دست عده ای و از طرفی ضعف نقدینگی در دست کارخانجات بتن آماده، طبیعی است که دلالان سیمان در بورس دست برتر  را داشته باشند و این مسئله موجب می شود که سیمان در بورس وارد یک واسطه گری وسیع شود.

 واژه صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید
کیهانی با اشاره به اینکه درباره کشف قیمت سیمان در بورس و یا مقایسه قیمت سیمان در ایران و دنیا بعضاً صحبت می‌کنند، گفت: متاسفانه کارخانجات سیمان در این باره هیچ وقت تمام حقیقت را بیان نمی کنند. سیمان از جنس انرژی است و در تولید هر تن سیمان ۱۲۵ لیتر سوخت فسیلی و ۱۱۰ کیلووات ساعت برق مصرف شده است که هر دوی اینها در ایران با سوبسید ۸۵ درصدی در اختیار صنایع قرار می‌گیرد و این کارخانجات از ارزان بودن قیمت سوخت در داخل کشور سوء استفاده می‌کنند و البته این را هم در نظر داشته باشید که به ازای تولید هر تن سیمان، یک تن انواع گاز گلخانه ای وارد محیط زیست می‌شود و نزدیک ۲ تن انواع مواد معدنی از طبیعت برداشت می شود.

بنیانگذار صنعت بتن در ایران افزود: بنابراین واژه صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید. مثل این است که صاحبان پمپ بنزین بخواهند بنزین و گازوییل را داخل بشکه بریزند و صادر کنند. کار سیمانی‌ها از این هم بدتر است. چرا که در تولید هر تن سیمان، یک تن انواع گازهای گلخانه‌ای هم وارد محیط زیست کشور می‌شود. بنابراین چنانچه قیمت انرژی تحویلی به کارخانجات سیمان را با نرخ‌های جهانی حساب کنند، کارخانه‌های سیمان در ایران نسبت به تمام کارخانجات سیمان دنیا، دارای حاشیه سود بالاتری هستند.

کیهانی با بیان این که قیمت سیمان صادراتی ایران در سال ۱۳۹۷ به ازای هر تن تنها ۱۲ تا ۱۴ دلار بوده و کلینکر صادراتی ایران نیز در پنج سال گذشته به ازای هر تن زیر ۱۲ دلار بوده، گفت: این در حالیست که برای تولید هر تن کلینکر، بیش از ۲۲ دلار یارانه سوخت داده شده است، معنی دیگر این سخن آن است که صادرات سیمان، نوعی رانت پنهان نفتی است.

دلالان سیمان در بورس دست برتر را دارند/ صادرات سیمان را بهتر است سرقت انرژی نامید

 مخالف ورود سیمان در بورس هستم
رییس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز به خبرنگار بازار گفت: با ورود سیمان به بورس بخش عمده پروژه‌های این شهر با مشکل مواجه شد و تاثیر بسیار بدی روی عملیات اجرایی و مقاوم سازی داشت.

«مسعود حق لطفی» گفت: ما از ابتدای سال جاری مشکلات عدیده‌ای برای تهیه سیمان داشتیم، سیمانی که به یک باره از کیسه ای ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به کیسه ای ۱۱۰ هزار تومان رسید و در مواقعی نایاب، چیزی حدود ۳ ماه با این موضوع درگیر بودیم و همین مشکل موجب توقف و ایجاد رکود در بسیاری از پروژه‌ها شد.

حق لطفی افزود: مهمترین تاثیر ورود سیمان به بورس افزایش برآورد قیمت ساختمان‌ها در این شهر بود که اصلا به نفع مردم نبوده و این اتفاق موجب شد تا شاهد رشد قیمت‌ها در ساختمان‌های مسکونی حتی اجاره بها باشیم.

ورود سیمان به بورس نقش موثری در اجرای پروژه‌ها داشت به گونه‌ای که هم اکنون بسیاری از طرح‌های مهم ما که قرار بود به بهره برداری برسد معطل مانده‌اند و خسارت چشمگیری به کارفرما و پیمانکار وارد کرده است

وی با اشاره به معطل شدن پروژه‌ها گفت: ورود سیمان به بورس نقش موثری در اجرای پروژه‌ها داشت به گونه‌ای که هم اکنون بسیاری از طرح‌های مهم ما که قرار بود به بهره برداری برسد معطل مانده‌اند و خسارت چشمگیری به کارفرما و پیمانکار وارد کرده است.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد افزود: به شخصه مخالف ورود سیمان در بورس هستم، چرا که سیمان جز مواردی است که دولت در بحث سوخت انرژی برای آن یارانه می دهد و باید این یارانه مستقیم به دست مصرف کننده برسد.

حق لطفی گفت: امیدوارم با تمهیدات وزارتخانه‌های  راه و شهرسازی، صمت، استاندارد، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان قیمت سیمان متعادل شده و وارد بورس نشود چون عده‌ای با خرید این محصول و فروش آن در بازار آزاد به ایجاد فضایی رانتی دامن می زنند و اینگونه دودش باز به چشم مردم می رود.

کد خبر: ۱۰۸٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha