۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
آسیابان های مازندران در غم نان و دام
بازار گزارش می‌دهد؛

آسیابان های مازندران در غم نان و دام

بابلسر- آسیابان های مازندران علاوه بر غم نان، غم دام های استان را دارند ولی پایین بودن دستمزد و نرخ سبوس آنان را برای ارائه خدمات مطلوب تر رنج می دهد.

بازار؛ گروه استان ها: ۲۲ کارخانه آرد در مازندران با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در مازندران فعالیت دارد اما اکنون این واحدها با یک سوم ظرفیت کار می کنند و ماهانه ۳۰ هزار تن آرد به نانوایی ها تحویل می دهند.

پایین بودن و عدم تغییر نرخ دستمزد خدمات از یک سو و پایین بودن نرخ سبوس تولیدی از جمله مسائل و دغدغه هایی است که آسیابان های مازندران با آن روبرو هستند. این کارخانه ها از یک سو باید آرد با کیفیت برای نان سفره های مردم تحویل دهند و از سوی دیگر مجبورند سبوس تولیدی را با نرخ مصوب به دامداران عرضه کنند.

عرضه قیمت سبوس با قیمت هرکیلوگرم ۱۴۰۰ تومان درحالی است که نرخ شیر و فرآورده های دامی طی ماه های قبل افزایش یافته است و به رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار اجرایی نشده است.

کارخانه های آرد مازندران هم غم نان و تامین گندم کیفی برای تهیه آرد را دارند و هم دغدغه پایین بودن قیمت خرید تضمینی سبوس و گندم. آمنه عامریان مسئول فنی کارخانه آرد در ساری با اظهار اینکه تمامی آردها و گندم تحت نظارت مسئولان فنی قرار می گیرند، افزود: گندم باید دارای خصوصیات فیزیکی و کیفی مطلوب و با مهر استاندارد همخوانی داشته باشد.

وی با عنوان اینکه آزمون رطوبت، افت مفید و غیرمفید از جمله آزمون هایی است که برای شاخص گندم اجرا می شود، گفت: شاخص های ویژه آرد نیز شامل آزمون های شیمیایی و فیزیکی است و به صورت روزانه انجام می شود.

آسیابان های مازندران در غم نان و دام

در عین حال وحید حسن پور رئیس هیئت مدیره کارخانه آرد در بابلسر با بیان اینکه دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه را در سال ۱۳۸۴ به روزرسانی کردیم، گفت:  هرسال با جایگزینی دستگاه تلاش می کنیم تا رقابت را بالاتر بریم و آرد با کیفیتی دست نانوایی ها برسیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه آرد تولیدی شامل ستاره و سبوس ۱۵ درصد و ۱۲ درصد برای نان لواش است، گفت:برای تولید نان بربری آرد ستاره با کیفیت بالا در کارخانه تولید می شود.

حسن پور درباره تولید سبوس نیز گفت: پس از استحصال آرد از گندم، سبوس تولید می شود و آن را با حواله دولت در اختیار دامداران قرار می دهیم.

قیمت سبوس افزایش نیافت
وی با بیان اینکه محصولات زیر نظر غله تامین و توزیع می شود، با اشاره به افزایش قیمت محصولات دامی نظیر شیر گفت: قیمت شیر در شورای مربوطه از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به شش هزار و ۴۰۰ تومان رسید و مقرر شد همزمان قیمت سبوس نیز از هزار و ۴۰۰ تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

وی یادآور شد: قرار شد قیمت سبوس به شیوه عرضه و تقاضا ارائه شود و شورای قیمت گذاری و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده اصرار برای اجرای مصوبه و افزایش قیمت سبوس را دارد ولی متولیان جهاد کشاورزی جلوی افزایش قیمت را گرفتند و از سازمان برنامه و بودجه تقاضای پرداخت یارانه را کردند.

شورای قیمت گذاری و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده اصرار برای اجرای مصوبه و افزایش قیمت سبوس را دارد ولی متولیان جهاد کشاورزی جلوی افزایش قیمت را گرفتند و از سازمان برنامه و بودجه تقاضای پرداخت یارانه را کردند

حسن پور تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه نمی تواند یارانه ای پرداخت کند زیرا در برنامه ششم توسعه، ردیفی برای پرداخت یارانه دیده نشد و برای همین منظور قیمت شیر افزایش یافت و مقرر شد قیمت سبوس نیز بالا رود.

این کارخانه دار با عنوان اینکه قیمت سبوس همچنان روی ۱۴۰۰ تومان مانده است، گفت: دولت باید خسارت و ضرر کارخانه های آرد را تامین و جبران کند زیرا هفت سال دستمزد کارخانه ها بالا نرفته است و با آن که درصدی برای یارانه درنظر گرفته شد اما نسبت به خرید تجهیزاتی که انجام می دهیم ناکافی است.

پایین بودن دستمزد خدمات و عدم تغییر آن از دیگر دغدغه های فراروی کارخانجات آرد در استان مازندران به شمار می رود و بهرام مشکین دبیر انجمن صنفی کارنجات آرد مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به استقرار دولت جدید، به روز رسانی دستمزد کارخانه های آرد و قیمت گندم و آرد را مهمترین مطالبه از دولت سیزدهم بیان کرد.

وی با اظهار اینکه به روزرسانی قیمت آرد و گندم به نفع کشور و مردم خواهد بود، افزود: این سبب می شود تا یارانه ها به افراد و نیازمندان واقعی تخصیص داده شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران با عنوان اینکه گندم سال زراعی آتی با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز و گندمکار خریداری خواهد شد، نرخ کنونی قیمت تضمینی گندم را پنج هزار هزار تومان ذکر کرد.

نرخ دستمزد آرد تغییر نکرده است
مشکین یادآور شد: نرخ فروش آرد از سوی کارخانه های آرد به نانوایی ها هشت سال بدون تغییر مانده است، گفت: نرخ کنونی فروش آرد به نانوایی ها با گندم ۶۵۰ تومانی، ۸۴۰ تومان است.

آسیابان های مازندران در غم نان و دام

وی با بیان اینکه از نظر ذخایر آرد در استان مشکلی نداریم، گفت: محموله های گندم وارداتی نیز ارسال می شود و از این رو در استان از نظر ذخایر کمبود و مشکلی نداریم.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران درباره تخلیط گندم استان با گندم دیگر مناطق برای آرد گفت: کیفیت گندم وارداتی نیز خوب است و نیاز به تخلیط با گندم استان نیست.

کارخانه سبوس را به موقع تحویل نمی دهند
مسعود احمدی معاون امور دام جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قیمت سبوس باید با نرخ ۱۴۰۰ تومان به دامداران و شرکت های تعاونی تحویل شود و تاکنون قیمت جدیدی نیز اعلام نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: کارخانه های آرد استان مواد اولیه گندم را از دولت تامین می کنند و قطعا قیمت گذاری سبوس باید توسط ستاد تنظیم بازار و دولت صورت گیرد.

این مسئول با اظهار اینکه با برخی کارخانه ها سبوس را به موقع تحویل نمی دهند، ادامه داد: این مسئله سبب بروز مشکلاتی برای دامداران و کارخانه های تولید خوراک آماده شدند.

وی یادآور شد: نهاده ای که به عنوان نهاده پایه تولید خوراک و کنسانتره دام هست را باید تحویل واحدهای تولیدی دهند و باید حقوق تولیدکننده و مصرف کننده را رعایت کنند و باید مطالبات را از طرق دیگری مطرح کنند .

احمدی با اظهار اینکه دامداران جزو قشر زحمتکش هستند و باید کارخانه ها برای ارائه سبوس حمایت کنند و به مصوبه تنظیم بازار تمکین کنند.

کد خبر: ۱۰۸٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha