۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
روزانه ثروت کلانی از آذربایجان شرقی به دلیل خام فروشی معادن از این استان خارج می‌شود
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

روزانه ثروت کلانی از آذربایجان شرقی به دلیل خام فروشی معادن از این استان خارج می‌شود

تبریز- پاکدل، کارشناس اقتصادی و معاون اسبق ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های وزارت راه و شهرسازی گفت: روزانه ثروت کلانی از آذربایجان شرقی به دلیل خام فروشی معادن از این استان خارج می شود.

هوشنگ پاکدل صمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه معدن مس سونگون بزرگترین معدن مس ایران است، گفت: ‫در استان آذربایجان شرقی معادن مس، مولیبدن، طلا و نقره وجود دارد ولی متاسفانه اغلب به صورت خام فروشی به سایر استان ها حمل می شود.

وی سپس ادامه داد: ‫از معدن مس سونگون سالانه ۳۲۰ هزار تن کنسانتره و شمش تنی حدود ۱۰ هزار دلار به فروش می رسد؛ یعنی روزانه یک هزار تن کنسانتره به ارزش ۲ میلیون دلار از مس سونگون خارج و به کرمان حمل می شود.

این کارشناس مسائل کلان اقتصادی گفت: این درآمد هنگفتی که از استان خارج می شود می تواند زمینه رشد اقتصادی و توسعه استان و اشتغال زایی را فراهم سازد. باید از حمل مواد خام معدنی به سایر استان ها جلوگیری شود.

‫ پاکدل صمدی افزود: در صورت  توسعه مراحل بهره برداری و فراوری و تولید محصولات نهایی از معادن استان می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: ‫علی رغم وعده های آغاز طرح های تکمیل چرخه تولید مجتمع مس سونگون ورزقان شامل فاز ۳ تغلیظ و ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون تحت عنوان شهرک مس هنوز اثری از پیشرفت فیزیکی این طرح ها به چشم نمی خورد.

کد خبر: ۱۰۸٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha