۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
«پیت سرا»؛ روستایی که در آن سنگ می بارد
بازار گزارش می دهد؛

«پیت سرا»؛ روستایی که در آن سنگ می بارد

سوادکوه - «پیت سرا»، روستایی از توابع بخش مرکزی است که اهالی آن از سال‌تحویل تاکنون روزشان را با سقوط سنگ به شب می‌رسانند.

بازار-گروه‌ها استان‌ها - سال‌تحویل امسال برای اهالی روستایی ۴۰ خانوارِ پیت سرا که در بخش مرکزی سوادکوه واقع‌شده خوش‌یمن نبوده و ریزش سنگ‌های غول‌آسا، لذت نوروز را از بین برده است.

سقوط سنگ ۳۰ مترمکعبی روز اول فروردین به ۱۰ واحد مسکونی در این روستا خسارت شد که چهار واحد را با خاک یکسان کرد و به بقیه واحدها نیز خسارت سنگین وارد کرده است. شغل بیشتر اهالی پیت سرا دامداری و کشاورزی است و انتقال و جابجایی روستا خواسته دیرینه آنان بوده که تاکنون محقق نشده است.

از روز اول فروردین تاکنون هرروز ریزش سنگ در این روستا گزارش می‌شود.

محمدعلی یکی از ساکنان روستای پیت سرا می‌گوید: ریزش سنگ‌های کوچک و بزرگ امان اهالی را بریده است و تاکنون خسارت‌های زیادی به مسکن و دامداری‌های آنان وارد کرده است.

وی با اظهار اینکه مردم در آستانه سال نو با مشکلات زیادی مواجه شدند و حتی اسکان اضطراری برایشان تأمین نشده است، جابجایی و انتقال روستا را خواسته دیرینه بیان می‌کند.

علی‌اکبر دیگر روستایی پیت سرا نیز بابیان اینکه ریزش سنگ همواره جان و مال اهالی منطقه را تهدید می‌کند، ادامه می‌دهد: ابتدا باید نسبت به اسکان موقت اهالی اقدام و سپس برای اسکان دائمی برنامه‌ریزی شود.

سنگ‌های معلق زیادی در بالای کوه مشرف‌به روستا وجود دارد که رهاسازی آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای اهالی ایجاد کند

وی یادآور شد: سنگ‌های معلق زیادی در بالای کوه مشرف‌به روستا وجود دارد که رهاسازی آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای اهالی ایجاد کند.

درعین‌حال فرماندار سوادکوه بابیان اینکه اقدامات اولیه برای رفع خطر سقوط سنگ در روستا انجام‌شده است، می‌گوید: آب و برق روستا که براثر سقوط سنگ قطع‌شده بود، برقرارشده است.

سعید یزدانی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه می‌دهد: همچنین بخش شرقی روستا که پرخطر به شمار می‌رود، تخلیه شد و برای اسکان موقت نیز مدرسه محله آماده‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه شغل بیشتر اهالی دامداری است و بیشتر مردم دغدغه تأمین محل اسکان دام‌هایشان رادارند، ادامه داد: در پایین‌دست محله، زمینی شناسایی و قرار شد دامداری سیار به‌وسیله داربست احداث شود.

یزدانی یادآور شد: برای تأمین علوفه نیز با جهاد کشاورزی هماهنگی شد و در روزهای آینده مقداری علوفه برای دام‌ها به روستا حمل می‌شود.

تسهیلات بلاعوض و کم بهره درنظر گرفته شده است

فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه چهار واحد مسکونی کامل تخریب‌شده است، یادآور شد: ۱۱ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای این واحدها در نظر گرفته شد تا ساکنان آن نسبت به رهن مسکن درجایی دیگر اقدام کنند و برای چهار واحد دیگر آسیب‌دیده نیز تسهیلات کم‌بهره برای تعمیرات در نظر گرفته‌شده است.

یزدان یادآور شد: همچنین برای ساخت دامداری‌های آسیب‌دیده و تخریب‌شده تسهیلات کم‌بهره در نظر گرفته می‌شود.

ریزش و رانش کوه و سنگ‌های بزرگ و معلق در روزهای اخیر سبب شده تا دستگاه‌های خدمات رسان برای حل مشکلات مردم در روستا حضور یابند و رضا غفاری مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به خسارت‌های ناشی از سقوط سنگ درروستای پیت سرا، میزان خسارت را بیش از ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

وی به خبرنگار بازار می‌گوید: سیم‌کشی جدید با کابل‌های خود نگهدار دار صورت گرفته است و برق روستا که قطع‌شده بود اکنون برقرار است.

جابجایی و انتقال روستا خواسته اکثر روستاییان پیت سرا است اما محمدخانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران می‌گوید: برای جابجایی و انتقال روستا باید همه اهالی رضایت داشته باشند.

وی می‌گوید: طرح انتقال و جابجایی روستا مستلزم تأمین زمین مناسب و ایجاد زیرساخت‌ها است و به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز دارد.

سرنوشت منجیر هم با سنگ گره خورده است

علاوه بر پیت سرا روستاهای زیادی در مازندران نظیر منجر کجور وجود دارد که سالها جابجایی و انتقال آن روی کاغذ مانده است، روستاییان منجیر بخش کجور از سال ۸۳ تاکنون کابوس سنگ و ریزش کوه می‌بینند و طرح‌های مختلف برای جابجایی این روستا تاکنون شکست‌خورده است.

باآنکه مکان‌یابی برای جابجایی روستای منجر انجام‌شده اما هنوز با کمترین بارندگی و برف اهالی منطقه شاهد ریزش سنگ و رانش کوه هستند و جابجایی این روستا در پس وعده‌های دولت‌های مختلف رنگ‌باخته است.

اکنون روستای پیت سرا سوادکوه نیز همانند منجیر کجور با سنگ همخانه شده است و معلوم نیست طرح جابجایی و انتقال این روستاهای در معرض خطر در کدام سال و ماه رنگ واقعیت به خود گیرد.

مازندران بیش از سه هزار و ۲۰۰ روستا دارد که نیمی از جمعیت استان در این مناطق به سر می‌برند.

کد خبر: ۱۰٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پیت سرایی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
      0 0
      شما به چه جرئت محل مارا به روستایی که از آن سنگ میبارد تشبیه کردین؟ اگه مسئولین همت کنند چنین نمیشد