۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
دلایل رشد منفی بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ | خروج از رکود با اجرای طرح رونق اقتصادی

دلایل رشد منفی بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ | خروج از رکود با اجرای طرح رونق اقتصادی

بررسی ها نشان می دهد پس از ثبت دو رشد مثبت بخش مسکن در دو فصل پایانی سال قبل، در بهار سال ۱۴۰۰ بخش ساختمان رشد منفی را ثبت کرد. این در حالی است که تداوم رشد مثبت بخش مسکن، نیازمند توجه سیاستگذار است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرکز آمار ایران امروز اعلام کرد که نتایج حاکی از آن است که در فصل بهار ١٤٠٠رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ٤,٥- ،گروه صنایع و معادن ١٣.٨ و گروه خدمات ٤.٥ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، رشد داشته است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در بهار ۱۴۰۰ به میزان منفی ۱۲ درصد گزارش شده است، این در حالی است که در فصل پاییز و زمستان سال قبل رشد این بخش به ترتیب به میزان ۲۱ درصد و ۸ درصد گزارش شده بود

اما بانک مرکزی آخرین آمارهای رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۰ را به گونه ای دیگر منتشر کرد. این گزارش علاوه بر انتشار آمار رشد اقتصادی کل، آمارهای بخش های مختلف را نیز اعلام کرده است. یکی از بخش های این گزارش، تغییرات ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در بهار ۱۴۰۰ به میزان منفی ۱۲ درصد گزارش شده است، این در حالی است که در فصل پاییز و زمستان سال قبل رشد این بخش به ترتیب به میزان ۲۱ درصد و ۸ درصد گزارش شده بود.

اجرای طرح رونق اقتصادی و حمایت از بانک های تخصصی در این شرایط می تواند یکی از راه کارهای مهم و اساسی برای خروج از رکود بخش مسکن باشد

این آمارها نشان می دهد که نیاز است سیاستگذاران برای تداوم رشد مثبت بخش مسکن، سیاست های لازم را برای خروج از رکود بخش مسکن، اجرایی کنند. در این خصوص اجرای طرح رونق اقتصادی و حمایت از بانک های تخصصی در این شرایط می تواند یکی از راه کارهای مهم و اساسی برای خروج از رکود بخش مسکن باشد. البته باید توجه کرد که با توجه به سابقه مسکن مهر ، ضوابط و پیش نیازها برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود، تا بتواند شرایط بخش مسکن را بهبود بخشد.

بانک مرکزی در بخش دیگری از این گزارش، آمارهای رشد اقتصادی بهار را ارائه کرده است. براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است.
در این دوره به استثنای ارزش افزوده گروه کشاورزی که متاثر از خشکسالی و کاهش تولید محصولات زراعی با کاهش عملکرد ۰.۹ درصدی مواجه شد، ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی شامل «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» از افزایشی به ترتیب معادل ۲۳.۳، ۲.۱ و ۷.۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.
ذکر این نکته ضروری است که تحقق رشد ۷.۰ درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ و در شرایطی که ارزش افزوده این گروه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ متاثر از پیامدهای شیوع بیماری کرونا با کاهش ۲.۵ درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا است. بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در بخش خدمات نشان می دهد که افزایش نرخ رشد ارزش افزوده این بخش عمدتاً در نتیجه افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های «حمل و نقل و انبارداری»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «عمده فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری»، «اطلاعات و ارتباطات»و «حرفه‌ای، علمی و فنی» بوده است.
همچنین هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی که در سال ۱۳۹۹ به میزان ۰.۵ درصد کاهش داشت، از فصل چهارم سال گذشته روند رو به بهبود ملموسی به خود گرفته و در فصل ابتدایی سال جاری نیز رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل نیز در فصل اول سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل منفی ۳.۵ درصد تحقق یافت که در این ارتباط تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات رشد قابل توجه ۱۵.۸ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که تشکیل سرمایه ثابت در بخش ساختمان کاهش معناداری (منفی ۱۰.۳ درصد) را به ثبت رساند.‌ همچنین صادرات و واردات کالاها و خدمات (به قیمت‌های ثابت)، پس از کاهش به ترتیب ۱۰.۴ و ۲۸.۷ درصدی در سال ۱۳۹۹، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۳۵.۶ و ۳۰.۵ درصدی همراه بودند.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، شبکه بانکی بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که سهم بخش مسکن و ساختمان حدود ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است

اگر چه کارشناسان بر این باور هستند که اجرای طرح رونق اقتصادی و حمایت از بانک های تخصصی بخش مسکن می تواند بخش مسکن را از رکود خارج کند اما بر اساس آمارهای بانک مرکزی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، شبکه بانکی بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که سهم بخش مسکن و ساختمان حدود ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است.

بخش مسکن حدود ۵.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی را دریافت کرده است که از این مقدار بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان، معادل۳۵.۴ درصد از کل تسهیلات این بخش به موضوع تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است.

از طرفی بیش از ۹هزار میلیارد تومان، معادل ۲۰.۶ درصد به بحث ایجاد فعالیت‌های اقتصادی جدید در بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته است.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha